MCD Evo 3 sport (Projekt)

Alla Offroad-projekt
Perkla
Phone Number: 0709998877

Re: MCD Evo 3 sport (Projekt)

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 10:56

Ja fy faan.... där finns det mycket grejer, dock endå ganska dyra trimpipor tycker jag... men o andra sidan, dom kanske ligger i dom priserna om man ska ha en riktig pipa..

Tack för tipset, ska lusläsa den sidan o se vad jag kan hitta...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

Sponsor

Sponsor

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 15:42

Nu sitter jag o kollar lite på grejer här...

Funderar lite på rtr motorerna som finns, hittade en som verkar intressant som man kan montera o köra, o sen uppgradera när man känner för..

http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... ucts_id=42

Kan det vara nåt.. ?

Ev slänga på en trimpipa och möjligen i framtiden byta till en bättre förgasare tex den här

http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=439

Med detta vill jag mena att man får hela den rtr motorn o bara kan montera i o köra om man vill, så slipper man köpa en halvmonterad motor och köpa till dragstart, koppling, ev ny kolv, samt förgasare osv..

30.5 cc tror jag duger gott i en evo 3, men frågan är ju om denna motorn är nåt att bygga på överhuvudtaget.. ?

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

waqr

Post by waqr » 22 Apr 2010, 16:38

Jag tycker faktiskt att du ska satsa på en motor av mer känd modell om du ändå ska köpa en ny. Mitt tips är att satsa på en schysst CY motor istället om din budget nu är begränsad. CY är en klon till Zenoah som inte har samma kvalitet som Zenoah men som ändå håller högre kvalitet än många andra klon motorer där ute. Dessutom används CY av massor av LS förare över hela världen och alla Zenoah delar passar på (när du vill uppgradera till mer kvalitet).

Mitt tips är att satsa på den här om du vill har lite mer ork än en original motor:

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4970/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

Stirra dig inte blind på att den andra motorn är 30,5cc och denna bara är 28,5cc utan denna går riktigt bra och duger mer än väl som första motor. Du får med allt och får dessutom en stuffed crank vilket ger dig lite bättre vrid.

Bara mitt tips :)
Letar Baja 5B

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 17:24

Ja den länken var ju bra faktiskt, ser ut som att frakten till sverige på den motorn kostar 370:- sen tillkommer då svensk moms med 25% samt tullavgift på ca 5% skulle jag tro... blir ca 2500:- innan jag har den här hemma.. inkl allt..

Har ingen aning om det är dyrt eller billigt...

Man måste ju jämföra det åxå mot vad man kan få för grejer inom EU med billigare frakt o utan att lägga till svensk moms samt tull..

Som jag sa innan är jag ingentligen ute efter nåt billigt som håller denna sommaren... för jag har endå planer på att göra en rejäl uppgradering i motorväg under nästa vinter.... eftersom jag har väldigt dålig ekonomi just nu och säkert en bra bit in på sommaren åxå..

Men att det är en bra motor... det tvivlar jag inte en sekund på...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

waqr

Post by waqr » 22 Apr 2010, 18:08

Jo, visst den blir lite dyrare men samtidigt vet du att du får en motor med den bästa kvaliten under Zenoah. Problemet är med många som börjar med LS att man satsar på billiga kina klon motorer som bara krånglar och att man då lätt tappar sugen. Problemet med en del av dom där (vet dock inte hur den du länkade är) är att vevhuset ser lite annorlunda ut och att CY och Zenoah cylindrar då inte passar när man vill byta upp sig senare. Många biligare tillverkar kör så att säga med en del egna konstruktionslösningar :)
Letar Baja 5B

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 18:16

Japp...

CY motorer är alltså lite bättre grejer än som allra billigaste man kan hitta.. ?

CY är då kanske mer lite som Zenoah... ? och grejer passar imellan osv..

Har ingen aning igentligen vad det är för märke på den motorn som jag länkade till.. tyckte bara den var ganska billig att komma igång med..

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 22 Apr 2010, 18:20

Varför inte kolla om det är någon som har en Fulie liggande???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 18:28

Fulie... ? vad är det... ? Har ingen som helst aning om vad olika begrepp betyder i LS sammanhang tyvärr.. :hammer:

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

waqr

Post by waqr » 22 Apr 2010, 18:42

Perkla wrote:Japp...

CY motorer är alltså lite bättre grejer än som allra billigaste man kan hitta.. ?

CY är då kanske mer lite som Zenoah... ? och grejer passar imellan osv..

Har ingen aning igentligen vad det är för märke på den motorn som jag länkade till.. tyckte bara den var ganska billig att komma igång med..

// Perkla
Japp, CY är nog den bästa klonen som finns därute just nu. CY och Zenoah (som är originalet) är de mest använda märkena på motorsidan). CY har haft lite problem med cylinderbeläggningen i sina cylindrar samt att deras vevhuslager inte hållt högsta kvalitet men de har blivit mycket bättre. Dock håller de inte riktigt samma kvalitet och finish som Zenoah motorerna men CY är helt ok att köra med. Man kan väl kanske säga att måndagsexemeplaren av CY är fler än hos Zenoah :)

Vet inte heller vad det var för motor du länkade till men det borde vara en Rovan motor (det är iallafall ingen CY). Jag kan inte svara på hur den motorn är men Rallyfinnen har väl en sådan tror jag :hmm:

Svara lite åt Stefan också (hoppas det är ok Stefan :oops: )

Fuelie motorerna är dom som HPI Baja SS kommer med från fabrik. Det är exakt samma motor som en CY 26 cc bara att HPI döpt om dom. Kolla på DDM:s hemsida så ser du att det står CY med Fuelie inom parantes.
Letar Baja 5B

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 18:51

Ok.. tack för ett mycket bra och ingående svar...

Ska kolla lite på detta o se..

Min budget är spräckt genom att jag köpte mcd:n... så nu måste jag ha tag på verkligen svinbilliga grejer för att komma igång... möjligen att jag har det bättre ställt senare i sommar..

Funderar ju på att köpa en sån billigare motor för att komma igång lite snabbt.. men o andra sidan kanske det bara är skit som inte håller ett dugg bra... sånt vet man ju inte förrens man testat.. o jag har tänkt ha en trimpipa åxå av billigare modell, samt serovs kostar ganska mycket... o jag ska ha 3 stycken... blir nog närmare 3 tusen på bara servo skulle jag tro..

Ja fy faan.. kommer dra iväg detta... men jag är jävligt gland över att jag har en mcd.... den affären är jag nöjd med, samt att jag verkligen hoppas att jag är nöjd med bilen när den är körbar åxå... hur vida jag ska vara nöjd eller inte beror på vad det sitter för grejer på den... motor osv ...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 22 Apr 2010, 19:10

kolla blocket ibland finns dær beggade motorer.
jag har en 26 kubiks zenoah liggandes men har den inte
hemma før tillfællet. den e på resande fot. du hade fått låna
den om du vill? bara jag får hem den??
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 19:21

Husse---->

Vad e det för storlek på den motorn då.. ?

O låna vet jag inte om jag är så intresserad av.. om det går sönder så kan det stå mig dyrt med rep osv.. men fantastiskt snäll tanke iaf..

Men köpa kan jag göra om priset är det rätta.. samt att den passar bra i min mcd..

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 22 Apr 2010, 19:25

det ær en 26 kubikare, och kør du sønder den så får
jag en anledning att bygga om den till trettiokubik.
den ligger ju bara i en låda annars? du gør som du vill.
vill ha den kvar før den ska byggas om tænkte jag.

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 22 Apr 2010, 19:26

men visst kan du få køpa den oxå om du vill?
men jag har den inte hemma, før tillfællet.
men ska jaga på den så jag får tbx den.
føresten ær har den suttit i min mcd RR nær
jag køpte den bilen beggad. så den ær klar før mcd, bara
sætta i den och køra. :thumbsup:

Perkla

Post by Perkla » 22 Apr 2010, 19:28

Bra erbjudande..

Men tackar dock nej till att låna.. är allt för riskabelt att låna sånna grejer då man vet att det lätt kan gå sönder.

Jag vill nog äga en egen motor för att kunna vara på den säkra sidan.. jag har dock fått uppgifter nu om att den här motorn är kompatibel med CY och Zenoah cylindrar

http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... ucts_id=42

Kanske kan vara nåt endå... om man hänger på den en bättre förgasare.. ?

// Perkla
MCD Evo 3 Sport

Post Reply