åtgärder för krängning

Frågor om inställningar till våra bilar
markusb
Phone Number: 0739239772

Re: åtgärder för krängning

Post by markusb » 08 Mar 2011, 22:21

Är det inte markfrigången man ställer så bara?

Sponsor

Sponsor

gcbossen
Phone Number: 0709998877

Post by gcbossen » 08 Mar 2011, 22:27

markusb wrote:Är det inte markfrigången man ställer så bara?
Det är klart att även den påverkas;)
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

J.A racing

Post by J.A racing » 08 Mar 2011, 22:32

gcbossen wrote:
J.A racing wrote:Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
Nej, det tror jag inte på. Förskjuter man tyngdpunkten än mer tippar den ju definitivt....Bästa möjliga är ju om man kunde ha den luta inåt i kurvan. det vore det optimala och totalt motsatta till det du beskriver;)
Jag kan bara säga prova så får du se :lol2: Jag jobbar med detta bara så du vet, när vi kör med hög tyngdpunkt på våra lastbilar för att optimera ESP så kan vi köra fortare utan att välta utan KH och sätter vi på de styvaste vi har så välter vi tidigare. Låter som du skulle skaffa en båt istället :sunglasses:

[youtube][/youtube]

Det är väldigt vanligt att en som inte vet tror att ju styvare och hårdare chassisättning man har ju bättre handling får man men det är int alls så. Fungerande och avstämd fjädring är hemligheten.

Du ändrar inget annat än rideheight på de sättet, din fjäder är linjär och har samma styvhet hela vägen. Hårdare fjädrar är det som kräfs!!
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 08 Mar 2011, 22:52

Nu blandar du i hop bil och lastbil. Det du säger just nu är att alla racer bilar kör med för hårda fjädrar och för kraftiga krängnings hämnare för att minska krängningarna ... Alla racer stall gör fel. Är det det du säger?.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

gcbossen
Phone Number: 0709998877

Post by gcbossen » 08 Mar 2011, 22:52

ok ok... Svårt att dribbla bort fysikaliska lagar bara.... Men jag ska prova. Funkar det får jag tänka om och komma med en teori om varför;)

Ok om du har rätt om fjädrarnas linjära spänningsförhållande så har du rätt i att det inte hjälper, snarare stjälper då jag ju höjer tyngdpunkten...

Och mina åsikter är inte helt tagna ur luften då jag är ingenjör och arbetar med laster och hävarmar till vardags;) Gällande frågeställningen med mer eller mindre krängning, bra eller dåligt, finns det inget annat än en så låg tyngdpunkt som möjligt i t ex en lång mjuk kurva på slätt underlag, som hjälper. Ju mer kraft åt sidan istället för rakt ner i en kurva, ju mindre vill man ju att den hävarmen ska vara. Alltså så lite över hjulens undersida (marken) som möjligt.

Men jag ska kolla vid nästa körning;)
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

J.A racing

Post by J.A racing » 08 Mar 2011, 22:56

Lusse wrote:Nu blandar du i hop bil och lastbil. Det du säger just nu är att alla racer bilar kör med för hårda fjädrar och för kraftiga krängnings hämnare för att minska krängningarna ... Alla racer stall gör fel. Är det det du säger?.
Svar: NEJ nu snackar du onroad Lusse, då är det helt annat helt riktigt men detta gäller offroad och en Baja 5T!

J.A racing

Post by J.A racing » 08 Mar 2011, 23:04

gcbossen wrote:ok ok... Svårt att dribbla bort fysikaliska lagar bara.... Men jag ska prova. Funkar det får jag tänka om och komma med en teori om varför;)

Ok om du har rätt om fjädrarnas linjära spänningsförhållande så har du rätt i att det inte hjälper, snarare stjälper då jag ju höjer tyngdpunkten...

Och mina åsikter är inte helt tagna ur luften då jag är ingenjör och arbetar med laster och hävarmar till vardags;) Gällande frågeställningen med mer eller mindre krängning, bra eller dåligt, finns det inget annat än en så låg tyngdpunkt som möjligt i t ex en lång mjuk kurva på slätt underlag, som hjälper. Ju mer kraft åt sidan istället för rakt ner i en kurva, ju mindre vill man ju att den hävarmen ska vara. Alltså så lite över hjulens undersida (marken) som möjligt.

Precis genom att göra som du gjort så har du gjort en redan vält benägen bil ännu värre. Har du mycket lull lull på din 5T? Om den är standard så skulle jag tro att den är rätt bra fram med orginal svarta fjädrar och 40 oljan med 2-håls kolven och fram kan du ha kränghämmarn kvar, men testa att ta bort den bak eller sätt dit den klenaste du har. Sen kan du nog köpa den blå bakfjädern och byta till 10-15 ojan med 12-håls kolven och köra med standard höjd på bilen. Det är nog en bra utgångspunkt. Sen kan man ju testa med lite fin lir upp och ner tills man är 100% nöjd.

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 08 Mar 2011, 23:27

J.A racing wrote:
gcbossen wrote:ok ok... Svårt att dribbla bort fysikaliska lagar bara.... Men jag ska prova. Funkar det får jag tänka om och komma med en teori om varför;)

Precis genom att göra som du gjort så har du gjort en redan vält benägen bil ännu värre. Har du mycket lull lull på din 5T? Om den är standard så skulle jag tro att den är rätt bra fram med orginal svarta fjädrar och 40 oljan med 2-håls kolven och fram kan du ha kränghämmarn kvar, men testa att ta bort den bak eller sätt dit den klenaste du har. Sen kan du nog köpa den blå bakfjädern och byta till 10-15 ojan med 12-håls kolven och köra med standard höjd på bilen. Det är nog en bra utgångspunkt. Sen kan man ju testa med lite fin lir upp och ner tills man är 100% nöjd.
Nja. Lite är det som du säger .. Men en off rodare klarar inte kurvorna som en on rod, det skulle inte fungera. En onrod behöver inte ta ojämnheterna som finns där man kör med en off rod... och vise värsa. och sen skiljer det i hastig het när man tar kurvorna med bilarna..Allt är ju en kompromiss.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

J.A racing

Post by J.A racing » 08 Mar 2011, 23:40

:hmm: :hmm: :hmm:

Det är ju precis det jag säger att det skiljer mellan on & off road. En on kan vara stum och hård just för att den har låg tyngdpunkt och går på släta banor. Och att en offroadare måste vara mer följsam för att kunna ta ojämnheter och sånt bättre.

Stelunex
Phone Number: 0738937679

Post by Stelunex » 09 Mar 2011, 07:28

Kan inte annat än hålla med J.A i detta. Detta borde väl de flesta FG monstertruck åkare vara väl medvetna om. Där det sitter en grov kränghämmare bak. Tror inte någon har den monterad mer än första tanken.

EN fråga GC Bossen, är det mycket ojämnt underlag du kör på?! Eller välter den när du kör på asfalt?!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 09 Mar 2011, 08:13

Min välte också hela tiden när jag körde på grus innan jag monterade mitt FLM widekitt. Nu kan jag kör i stort sett hur fort som helst genom en kurva utan att den välter.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

J.A racing

Post by J.A racing » 09 Mar 2011, 11:30

Fast det är fusk Stefan att bredda bilen. :lol2:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 09 Mar 2011, 11:32

Nej, nej, nej... alla medel som finns att köpa är tillåtna :thumbsup:
ÄNTLIGEN klar med min 5b

J.A racing

Post by J.A racing » 09 Mar 2011, 11:35

S 500 R wrote:Nej, nej, nej... alla medel som finns att köpa är tillåtna :thumbsup:
Haha jo jag vet vi kör ju med stödhjul på jobbet, de skulle bli så dyrt annars. :sunglasses:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 09 Mar 2011, 11:35

J.A racing wrote:
S 500 R wrote:Nej, nej, nej... alla medel som finns att köpa är tillåtna :thumbsup:
Haha jo jag vet vi kör ju med stödhjul på jobbet, de skulle bli så dyrt annars. :sunglasses:
Hehehe... precis.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Post Reply