Portningstråden!
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Re: Portningstråden!
Tror Egon hade skrivit i specen på någon motor att kolven var svarvad för att förhindra värmenypning... undra hur det skall göras? Borde vara ovanför kolvringen där det blir varmast? 
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
En liten tröst i bedrövelsen är ju att du helt klart gör nåt rätt, annars hade kurvorna inte sett ut som de gör....
Att plocka >5,3hp ur en sån motor är inget annat än imponerande !

- Rallyfinnen
Jag har sett att många brukar svarva av kolven lite grann på toppen, även en bit ner under kolvringen.wrep wrote:Tror Egon hade skrivit i specen på någon motor att kolven var svarvad för att förhindra värmenypning... undra hur det skall göras? Borde vara ovanför kolvringen där det blir varmast?
Tyvärr har jag ingen svarv, så jag har aldrig gjort detta, men det har funkat bra innan, ända fram till nu.. Jag är lite fundersam angående den modifieringen också, kolven kommer kunna 'tippa' mer i cylindern, och då blir det mer utsatt i nederkanten på kolven mot insuget.
Jo, jag hade nog varit nöjd med den så, och stoppat i den i rallyn... Bra botten, skapligt jämn momentkurva, och ett toppvarv som garanterat räcker!(19k)Carbon-Dave wrote:En liten tröst i bedrövelsen är ju att du helt klart gör nåt rätt, annars hade kurvorna inte sett ut som de gör....
![]()
![]()
![]()
Nu är det alltså dags att skaffa en ny cylinder..
Några tips på var 36mm cylindrarna är billiga? Jag får nog sätta mig och leta ikväll..
-
wrep
Lite enklare svarvning kan du lätt göra i din fräs.. sätt upp kolven i chucken bara och stålet i bordet... det är ju bara någon tiondel som skall bort antar jag 
Och sen trodde du att bänken mätte lägre vilket innebär kanske 0,5-1hk till 
Billös expertkommentator..
Det var innihoppsan vad mycket effekt den gav, synd att det rasade.. Men du kan det där med att fila varjefall!
- Rallyfinnen
Tyvärr tar fräs-chucken bara upp till 16mm (vanlig borr-chuck) så det blir inte lätt att få i en kolv.. Jag kan allt låna svarv om jag behöver svarva, men det blir lite omständigt bara. Jag kommer inte ihåg hur mycket dom brukar rekommendera att ta bort, men skulle väl tro att det är 1/10, eller kanske tom mindre.wrep wrote:Lite enklare svarvning kan du lätt göra i din fräs.. sätt upp kolven i chucken bara och stålet i bordet... det är ju bara någon tiondel som skall bort antar jag
Hmm.. tror det iallafall.. Eller så visar min rätt och andra felBjuggen wrote:Och sen trodde du att bänken mätte lägre vilket innebär kanske 0,5-1hk till
Den hade nog räckt bra i rallyn den motorn iallafall.
Här kommer lite bilder på eländet:

- Rallyfinnen
Kan tillägga att detta hände vid nästan maxvarv.. körde 4 svep efter varandra, och den skar när det fjärde var nästan klart.
-
wrep
Du får naturligtvis fixa en hållare/fixtur för kolven.. blir nog svårt med en chuck som tar kolven direkt som sagtRallyfinnen wrote: Tyvärr tar fräs-chucken bara upp till 16mm (vanlig borr-chuck) så det blir inte lätt att få i en kolv.. Jag kan allt låna svarv om jag behöver svarva, men det blir lite omständigt bara. Jag kommer inte ihåg hur mycket dom brukar rekommendera att ta bort, men skulle väl tro att det är 1/10, eller kanske tom mindre.
Här tar han bort 0,002 tum = 0,05 mm
http://www.modelgasboats.com/Magazine_C ... e_Porting/
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Så trist att se......
Rätt sjukt om man tänker på att den står still 600ggr i sekunden vid 19000 rpm......

Rätt sjukt om man tänker på att den står still 600ggr i sekunden vid 19000 rpm......
- Rallyfinnen
Ny 36mm cylinder beställd från DDM för 351kr med frakt. Hoppas tullen missar paketet..
Köpte bara cylinder utan kolv, stift mm. Har diverse begagnade 36mm kolvar, så jag återanvänder någon av dom. Har även en ny kolvring i reserv.
Då blir det att börja om från början då, när den kommer...
Köpte bara cylinder utan kolv, stift mm. Har diverse begagnade 36mm kolvar, så jag återanvänder någon av dom. Har även en ny kolvring i reserv.
Då blir det att börja om från början då, när den kommer...
Vi får hoppas att paketet blir högprioriterat till sverige och flyger förbi tullen utan stopp! Vill se fortsättningen på detta! 
Blev å fundera på en sak
Har någon provat på att polera avgaskanalen spegel ren ?
Har ju set 1/1 lock som har målade avgaskanaler...(för att få bort ojemnhetär)
Där e ju utan som spegel...
vet int riktigt hur de sku invärka på de här motorena men det värkarju ret klokt att polera avgaskanlen spegelblanck..
Blir ju "inga" gräpär eler skoror som hindrar flödet däe...(samlar sot)
Insugs / spolkanelena ska ju int vara spegelpolerade för blandningen skull..
Kolv topem kunde ju också spegelpoleras för att hindra sot samling där
Blir en massa funderingar när man plokar i hop en ny motor
Har någon provat på att polera avgaskanalen spegel ren ?
Har ju set 1/1 lock som har målade avgaskanaler...(för att få bort ojemnhetär)
Där e ju utan som spegel...
vet int riktigt hur de sku invärka på de här motorena men det värkarju ret klokt att polera avgaskanlen spegelblanck..
Blir ju "inga" gräpär eler skoror som hindrar flödet däe...(samlar sot)
Insugs / spolkanelena ska ju int vara spegelpolerade för blandningen skull..
Kolv topem kunde ju också spegelpoleras för att hindra sot samling där
Blir en massa funderingar när man plokar i hop en ny motor
MAD 2 STROKE TUNER from FINLAND
- Rallyfinnen
Jag brukar göra avgasporten skapligt blank, inte så att jag kör med autosol, men brukar köra med fint sandpapper på dremeln det sista, och jag brukar inte ha något sot i porten. Beror säkert på vad man har för olja också.
Tenkt ta o prova på att slipa avgaskanalen spegelren...
Kolv topen vet jag int riktit med
Dendär färgen jag skrev om så har också en tendens att leda bort värmen...
Synd bara att färgen e ret så dyr å 1litär sådan rekär till "många" såna här motorer..
Får venta med att någon skal ha de jort på sin 1/1 så får jag låna av dem lite färg
Kolv topen vet jag int riktit med
Dendär färgen jag skrev om så har också en tendens att leda bort värmen...
Synd bara att färgen e ret så dyr å 1litär sådan rekär till "många" såna här motorer..
Får venta med att någon skal ha de jort på sin 1/1 så får jag låna av dem lite färg
MAD 2 STROKE TUNER from FINLAND