montering av ny cylinder
Re: montering av ny cylinder
Du har nog väldig hög komp.Har du mätt avståndet mellan kolv och cylindertoppen? i övre läget?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
16,2mm
Provade att dra den igen, men det går inte. Stenhårt! Hugger direkt!
Provade att dra den igen, men det går inte. Stenhårt! Hugger direkt!
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Du behöver mäta den så kallade squishen.
Du sticker ner en bit lödtenn igenom tändstiftshålet och ser till att det når ut till cylinderväggen, sen vrider du runt kolven förbi övre dödläget , drar ut lödtennet och mäter med skjutmått.....
Då får du ett mått på hur nära kolven går kanten på toppen.....
Får inte vara mindre än 0,4mm !
Du sticker ner en bit lödtenn igenom tändstiftshålet och ser till att det når ut till cylinderväggen, sen vrider du runt kolven förbi övre dödläget , drar ut lödtennet och mäter med skjutmått.....
OK, ska prova nu!Carbon-Dave wrote:Du behöver mäta den så kallade squishen.
Detta är kittet jag monterat i alla fall.....http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4166/.f
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
squishen ligger på 0,55mm
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Låter ju helt ok.
Troligtvis har du så mycket kompression i motorn......
Tänk på att när du rycker igång den och inte har bytt medbringaren till en av metall i dragstarten måste du låta dragstarten gripa tag om svänghjulet innan du rycker till....
Risken är stor att man spräcker den i plast om man låter den gripa in mitt i draget.....om du förstår hur jag menar....
Drag ut snöret tills den griper tag
Försök få greppet så nära motorn som möjligt genom att sakta dra ut snöret och vrida vevaxel lite, och ta omtag.
Se till att bilen är stabilt fasthållen och ryck till med ett snabbt, bestämt drag.
Ha inte får bråttom till nästa ryck, utan var noga med att låta starten greppa svänghjulet, annars står du snart med en trasig dragstart
Ett bra tips är en sån metallmedbringare till dragstarten !
Troligtvis har du så mycket kompression i motorn......
Tänk på att när du rycker igång den och inte har bytt medbringaren till en av metall i dragstarten måste du låta dragstarten gripa tag om svänghjulet innan du rycker till....
Risken är stor att man spräcker den i plast om man låter den gripa in mitt i draget.....om du förstår hur jag menar....
Drag ut snöret tills den griper tag
Försök få greppet så nära motorn som möjligt genom att sakta dra ut snöret och vrida vevaxel lite, och ta omtag.
Se till att bilen är stabilt fasthållen och ryck till med ett snabbt, bestämt drag.
Ha inte får bråttom till nästa ryck, utan var noga med att låta starten greppa svänghjulet, annars står du snart med en trasig dragstart
Ett bra tips är en sån metallmedbringare till dragstarten !
När jag köpte min nya motor, när den va monterad och klar och jag skulle dra igång den så va det nästan stopp.. Men efter några försiktiga drag och lite soppa kommit in i cyllen så började det gå lite lättare. Tror inte det är nåt fel på dina grejjer bara för att det går lite tungt? Bara pumpa fram soppa och små rycka tills han hoppar igång. Du kan få vrida upp tomgången lite nu när du har ny cylle och kolv. Satte du kolven åt rätt håll?
jo, jag har koll på hur man drar och jag har metal-prawl. Smörjt ordentligt med 2t olja med.
Jag har tagit av coilen och stiftet. När jag vrider i svänghjulet så verkar den ta emot lite runt förgasarinsuget..typ.
Jag har tagit av coilen och stiftet. När jag vrider i svänghjulet så verkar den ta emot lite runt förgasarinsuget..typ.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
kolla även min andra tråd och vilka tips de ger mig, t ex svaret från doug @ ESP...
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ost1311990
Jag har mycket olja i samt spände cyllebultarna till tusen!
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... ost1311990
Jag har mycket olja i samt spände cyllebultarna till tusen!
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Läs hans inlägg igen. Det är just det du INTE ska ha. Har du nån droppe för mkt olja i cyllen så blir juh utrymmet mellan cylindertoppen och kolven mindre= högre kompression. Sen om du använt standard packningen och dragit bultarna för hårt så trycks packningen ut i cylindern. Därför man ska använda en koppar/metall packning.Jag har mycket olja i samt spände cyllebultarna till tusen!
Ta av cylindern och torka ur oljan. Ha bara en väldigt tunn film med olja på cylinderväggen vid montering. Kolla samtidigt så inte kolvringen blivit skadad när du fick på den snett i början. Sen skulle jag nog byta till en koppar packning. Jag tror jag har en sådan liggandes. Hör av dej så kan jag skicka den till dej.
ja, jag får demontera skiten igen och få ihop det bättre(förhoppningsvis);)
Cylinderbultarna drog jag i nästan så hårt jag kunde med medföljande torx 27/stift-nyckel. Är det för hårt?
Cylinderbultarna drog jag i nästan så hårt jag kunde med medföljande torx 27/stift-nyckel. Är det för hårt?
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
OK, nu har jag satt ihop den igen. Jag hittar inga fel. Den är lika "trög" när den vänder i botten som innan. Den går lite lättare innan jag börjar spänna fast den. Men så fort bultarna börjar "ta" så blir den trögare. Oavsett hur mycket eller lite jag spänner.
Packningen ligger i liv med innerkant.
Överflödig olja har torkats bort!
Använde nu istället medföljande bultar utan "låsning" Självklart har jag kompletterat med loctite. De bultarna var lite längre.
squish > 0,5
squish > 0,5
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Ok. Jag tycker du skall försöka på igång den. För när den fått gå lite så kommer du känna skillnad.
OK Robban, It's on you!Robban wrote:Ok. Jag tycker du skall försöka på igång den. För när den fått gå lite så kommer du känna skillnad.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Nä nä! Jag tar inget ansvar. Skriver bara vad jag hade gjort. It´s ALL on YOU!gcbossen wrote:OK Robban, It's on you!Robban wrote:Ok. Jag tycker du skall försöka på igång den. För när den fått gå lite så kommer du känna skillnad.