Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Diesel

Re: Portningstråden!

Post by Diesel » 27 Nov 2010, 19:27

Jag har en korkad fråga, som jag inte får ihop.... :lol:
Om man tittar i en original orörd cylinder så går beläggningen av nikacyl ut i portarna ,förmodligen just för att det skall inte vara nån skarp kant så den börjar skalas av.
När ni går in och filar upp kanalerna så blir det en skarp kant där ringen kan igentligen riva upp beläggningen om man har otur.
Hur håller cylindrarna efter ett sådant ingrepp rent ur nikacyl synpunkt ?
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Nov 2010, 21:11

Tydligen ;)

Jag har haft portade cylindrar som beläggningen tagit slut på, men har inte sett något samband med själva portningen.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 27 Nov 2010, 22:06

Kanten fasas ju av och poleras för att man inte ska skära av oljefilmen....eller riskera att kolvringen krokar i nånstans...
:thumbsup:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 09 Dec 2010, 20:04

Kanske har denna fråga varit uppe innan, men hur ska man veta vad olika modifieringar gör med effekten och varvtalet ?

Hur ska man porta om man bara vill ha varvvillig motor ?

Om man bara är intresserad av vrid ?

Funderar inför portningen av min Zen 29cc som ska sitta i MCD´n sen.....

Har ju bara portat 2 motorer, men egentligen utan att veta vad som händer.....
Såg ju att det gick att höja effekten rejält med ganska enkla medel, men vore tacksam för råd och tips !

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2010, 20:12

Du kan nog göra liknande portning på 36:an för bra respons och bra mellan/botten, det behövs med 4wd.
Glöm inte vad vi sagt om pipor.. där har du en del att hämta än ;)

För mer topp: kortare pipa, längre durationer på alla portar..typ.. Om du letar lite i tråden hur jag gjorde med den förra FS-cylindern så ser du ett exempel, men det är lurigt att höja kanalerna, jag skulle inte rekommendera att du experimenterar på 36:an.. lätt att förstöra en cylinder om det inte blir bra.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 09 Dec 2010, 21:13

Ja, jag vill ju nästan bara ha bottendrag.....visst är det kul när det går fort, men det blir ju bara dyrt.....
Det blir en Dominatorpipa (äkta) på MCD´n också....den ger ju bra på botten....den ska moddas lite, men det är ju den typen av pipa som kommer att bli monterad.....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Dec 2010, 17:24

Nu har jag fått ihop motorn med KM +2 vev och CY 35mm cylinder som jag lagt upp lite portningsbilder på innan.

Motorn har gått ca en tank nu med bänkningarna inräknade, så den lär väl 'släppa' lite än.
Körde den med Jetpro(blå) och den modifierade FS-pipan(svart)

Image

Rejäl skillnad i karaktär kan man säga! Jämn och fin momentkurva med jetpron, men lite klen i botten.
Kan nog funka på snö med det lägre momentet, men jag tror jag skulle föredra bottendraget på mindre halt underlag.

Gasresponsen verkar riktigt bra på motorn, och den segdrar bra från riktigt låga varv. Kopplingen som sitter i ligger på konstant, och det går fint att dra fullgas från tomgång utan att den tvekar. En riktig traktormotor ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 11 Dec 2010, 20:37

Efter att ha tillbringat hela dagen i verkstaden lyckades jag flytta över den "nya" skitmotorn med Zen vev,lager,packboxar,kolv och ring från MCD´n till Bajan.
När jag hade provkört och var nöjd, funderade jag på att det var bra synd att jag inte hade några extra ramlager hemma till min 4-bultade Zenoah 29cc kit !
Efter lite svärande insåg jag dock att jag kunde plocka ihop ett 2-bultat vevhus med +2 vev och en begagnad 36mm cylinder....
Idiotportade den och gjorde ögonbryn, fixade utblåset, rättade till kolven och balanserade svänghjulet.
När motorn var ihop insåg jag att förstärkningarna på fläktkåpan tog i kardanaxeln.....fram med Dremeln igen å bara kapa.....inte kardanaxeln då.....
På med min Walbro WT99 motorsågsförgasare och ut å testa !

Den här måste vi bänka Rally !
:thumbsup:

Den blev fullständigt hysterisk !
:rock:

Har ju haft 26cc med ungefär 4hp precis i den innan, men det här blev nåt helt annat....kanske inbillning eller bara gigantisk skillnad i vrid, men kul blev den !

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Dec 2010, 10:00

Den får vi bänka! Rasa inte motorn nu innan den är bänkad :)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 12 Dec 2010, 10:14

Lovar inget, men ska försöka filma lite.....
:cheesy:

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 16 Dec 2010, 18:32

Beställd en 4 bultad CY cylinder idag då det var utförsäljning på dom. Cylinder (34mm) + kolv kostade bara 25 USD så jag kunde inte hålla mig. Dom är ju anpassade för +2mm vev och det har jag ju en hemma som jag hade ihop med ESP cylindern så det blir perfekt :thumbsup:

Tänkte experimentera lite med olika portningar på denna cylle och se vad de ger. Hittills har jag bara gjort rätt "basic" portningar med ögonbryn, breddning avgas, insug osv. Dock såg jag nu en intressant tråd på HBF där man b la portat upp två små kanaler över insuget. Normal portar man ju upp en eller två lite bredare kanaler under insuget om man kör Reed case men här var det alltså gjort ovanför.

Frågan är alltså om detta ger något om man kör med standard vevhus? Vad tror ni?

Kolla på första, andra och fjärde bilden i länken nedan så ser ni vad jag menar.

http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=97015
Letar Baja 5B

Dave
Site Admin

Post by Dave » 16 Dec 2010, 21:11

Som total n00b i detta ämne undrar jag hur den nånsin kommer att funka när insuget är öppet in i vevhuset hela tiden.....
Helt klart intressant, men borde det inte monteras ett reed hus mellan förgasare och cylinder ?

:hmm:

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 16 Dec 2010, 21:19

Jo, normalt gör man ju dessa extra portar när man använder sig av ett reedblock. Då brukar ju portarna dessutom gå hela vägen över ingsuget (som då är igentäppt) och upp till cylinder foten. Frågan är dock om det skulle fungera att enbart göra två små portar övenför insuget (som främst bild 4 visar) när man kör med ett "vanligt" vevhus :hmm:
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Dec 2010, 22:46

Hmm, tror aldrig jag sett någon som gjort en sådan 'boost port' utan reeds, men kanske det skulle funka.. tanken med dom är att sugpulsen från pipan kan suga gaser direkt från insuget. Detta händer ju bara på 'rätt' varvtal för pipan, så möjligtvis kunde det ge en högre effekttopp, risken är väl att man tappar på andra varvtal.
Testa så vet du ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 16 Dec 2010, 22:53

Tänker jag fel när jag tror att avgaserna borde gå ner i insuget istället ?
Vill ju till rätt bra fart i insuget om det ska övervinna avgaspulsen ....?
:hmm:

Post Reply