Portningstråden!
- Rallyfinnen
Re: Portningstråden!
"på tok för mycket är för lite" 
MCD RaceRunner CY26cc STOCK ! RN Bullit pipa
TeamLosi Raminator med 150A Hobbywing BL kit 4s powwah
TeamLosi Raminator med 150A Hobbywing BL kit 4s powwah
Satt och läste lite i denna tråden och hittade en del bilder på ett hyfsat portat vevhus
Dock verkar en del reagera över att volymen i vevhuset kan blivit för stort. Är inte tanken att man ska matcha cylinderns kanaler så mycket man kan? Om man nu har väldigt breda kanaler i cylindern så måste man väl ta ur så här mycket i vevhuset också?
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... g+pictures" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... g+pictures" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag är inte så säker på att man måste ta ur så mycket som dom gjort på bilden.
Jag tror det räcker med att förstora 'originalformen' så den matchar kanalerna.
Mycket av den luften som ska upp genom kanalerna kommer ju 'uppifrån' när kolven pressar ner den.
Det kanske blir lite bättre flöde om man gröper ur mycket, men samtidigt tror jag den stora volymökningen i vevhuset kan ställa till problem.
Allt man kan göra är egentligen att testa..
Jag tror det räcker med att förstora 'originalformen' så den matchar kanalerna.
Mycket av den luften som ska upp genom kanalerna kommer ju 'uppifrån' när kolven pressar ner den.
Det kanske blir lite bättre flöde om man gröper ur mycket, men samtidigt tror jag den stora volymökningen i vevhuset kan ställa till problem.
Allt man kan göra är egentligen att testa..
Last edited by Rallyfinnen on 12 Dec 2009, 10:31, edited 1 time in total.
Det säger du alltid
Kan du inte ge oss receptet på exakt hur vi ska porta istället så slipper vi ju testa 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Rallyfinnen
Nu har jag varit ute och testat lite igen, denna gång hade jag gjort lite plats på minneskortet i kameran
Testade ta bort dämparen på pipan också, men märkte ingen skillnad, förutom LJUDNIVÅN!!
Det som är ändrat här i förhållande till förra videon är alltså kopplingen och ljuddämparen, men det är kopplingen som ger skillnaden.
Kan vara så att motorn börjar bli lite mer 'inkörd' också. Ramlager och packboxar är nya, och kolv och cylinder har aldrig 'jobbat ihop' förr heller, även om dom inte är nya.
[youtube][/youtube]
Testade ta bort dämparen på pipan också, men märkte ingen skillnad, förutom LJUDNIVÅN!!
Det som är ändrat här i förhållande till förra videon är alltså kopplingen och ljuddämparen, men det är kopplingen som ger skillnaden.
Kan vara så att motorn börjar bli lite mer 'inkörd' också. Ramlager och packboxar är nya, och kolv och cylinder har aldrig 'jobbat ihop' förr heller, även om dom inte är nya.
[youtube][/youtube]
Nu lät den mycket bättre på de lägre varven. Klar skillnad mot tidigare. Tycker den går fruktansvärt bra på de högre varven. Vad tycker du själv?
Letar Baja 5B
Det är riktigt bra tryck i den. Brukar ju gå tungt på gräs med mycket grepp och så, men det märks ju inte här.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Det vart bra drag i kärran,men mest gillar jag att det behöver inte kosta skortan för att få bra fart i grejorna
.
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
- J.A racing
- Rallyfinnen
Jag är också skapligt nöjd, men hade fortfarande önskat mig lite högre tppvarv för att få lite högre topphastighet.
Nu accelererar den helt ok med utväxlingen jag har, men lite mera varv hade inte skadat. Behövs inte så mycket moment på topp, bara att den varvar ut lite till för toppfarten.
Nåja, jag borde ju inte klaga, motorn kommer från en bil som kostar 3000kr ny, och cylindern är lite skadad också
Nu accelererar den helt ok med utväxlingen jag har, men lite mera varv hade inte skadat. Behövs inte så mycket moment på topp, bara att den varvar ut lite till för toppfarten.
Nåja, jag borde ju inte klaga, motorn kommer från en bil som kostar 3000kr ny, och cylindern är lite skadad också
- Rallyfinnen
Hur går det med portningen??waqr wrote:Härligt med lite film![]()
Tyckte den gick riktigt bra för att vara en "sliten" cylinder. Som du säger så skulle den nog må bra ev en koppling som tar vid lite högre varv (7500-8000) men i övrigt tycker jag den gick grymt. Varvar ju massor. Provade du förresten att ställa ut lågfarten lite för att se om bottendraget blev bättre?
Kostar många tusenlappar att köpa en portad motor som går så där på de högre varvenNu blev man ju ännu mer inspirerad att köra igång med sin egen portning. Fick hem cyllen från DDM idag så det här var perfekt inspiration.
Tack Rallyfinnen
Jag tycker den går skit bra.. skall nog karva lite i min cylinder tror jag!!..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Eftersom jag har isär 'nya motorn' kunde jag inte låta bli att göra en portning i den också
Gjorde en liten 'fegportning' i denna med tanke på att behålla lite moment i nedre registret, dvs inte karva ur så mycket utan bara ta på dom ställen som jag inbillar mig är flaskhalsar.
Insug -i princip original, bara gjort det en aning kantigare i nedre hörnen, men det är ytterst marginellt!

Utblås -bara breddat, och ingen kantighet alls, en 'rund' breddning helt enkelt. Detta borde ge mjukare pulser ut, och mindre känslighet för pipans avstämning (inbillar jag mig).

Kanaler -inte alls lika mycket material borttaget som förra cylindern. Jag har gjort ögonbryn på alla, men inte så våldsamt stora, och format om kanalen för att försöka styra flödet lite mot ögonbrynen.
Mellanväggen fick vara kvar också, jag tror en kortare mellanvägg höjer resonansfrekvens för vevhus/kanaler (precis som en grövre kanal), och eftersom jag ville behålla bottendrag på denna så fick den vara orörd.

Kolven har jag gröpt ur på sidorna under kolvtappen som vanligt. Jag tog dessutom bort lite material uppe under kolvtoppen för att göra den en aning lättare.
Veven bytte jag till zenoah, för FS-veven råkade dö i pressen när jag hade gett mig fan på att den skulle bli helt rak..

Här syns dessutom rikt-jiggen jag gjort, utan färg på.. Stoppskruvarna är justerade för FS-veven, så det ser lite konstigt ut.
Gjorde en liten 'fegportning' i denna med tanke på att behålla lite moment i nedre registret, dvs inte karva ur så mycket utan bara ta på dom ställen som jag inbillar mig är flaskhalsar.
Insug -i princip original, bara gjort det en aning kantigare i nedre hörnen, men det är ytterst marginellt!

Utblås -bara breddat, och ingen kantighet alls, en 'rund' breddning helt enkelt. Detta borde ge mjukare pulser ut, och mindre känslighet för pipans avstämning (inbillar jag mig).

Kanaler -inte alls lika mycket material borttaget som förra cylindern. Jag har gjort ögonbryn på alla, men inte så våldsamt stora, och format om kanalen för att försöka styra flödet lite mot ögonbrynen.
Mellanväggen fick vara kvar också, jag tror en kortare mellanvägg höjer resonansfrekvens för vevhus/kanaler (precis som en grövre kanal), och eftersom jag ville behålla bottendrag på denna så fick den vara orörd.

Kolven har jag gröpt ur på sidorna under kolvtappen som vanligt. Jag tog dessutom bort lite material uppe under kolvtoppen för att göra den en aning lättare.
Veven bytte jag till zenoah, för FS-veven råkade dö i pressen när jag hade gett mig fan på att den skulle bli helt rak..

Här syns dessutom rikt-jiggen jag gjort, utan färg på.. Stoppskruvarna är justerade för FS-veven, så det ser lite konstigt ut.
Last edited by Rallyfinnen on 13 Dec 2009, 19:14, edited 1 time in total.