'Vinterskottet' -Smartech 4WD buggy

Alla Offroad-projekt
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: 'Vinterskottet' -Smartech 4WD buggy

Post by Dave » 06 Dec 2010, 22:30

:clap:
Såg ju inte så tokigt ut.....rejäla länkarmar och diffhusen var ju riktigt ögongodis !

Måste kännas skönt att "vara tillbaka" i verkstaden igen !!!
:thumbsup:

Sponsor

Sponsor

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 06 Dec 2010, 22:31

Ska bli kul att följa. Vad blir det för puffra i denna då?? :drive:
Billös expertkommentator..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Dec 2010, 22:33

Ja, det är gott att kunna pyssla lite!
Bilen känns som ett bra grundämne att börja modifiera :D

Skrev lite om motorn i slutet på förra inlägget ;)

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 06 Dec 2010, 22:37

Sorry. missa det :oopsboard:
Billös expertkommentator..

Burnout

Post by Burnout » 06 Dec 2010, 22:45

WOW mycket alu! Cool dekal! :drool:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Dec 2010, 23:30

Japp! Jag tror dessutom denna bil snart kommer få en 'kusin' i en ny projekttråd (en FTX).

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Dec 2010, 22:17

Mer skruvat idag!

Har rensat diverse gängor från locktite. Lurigt när hålen är bottenfyllda, då är det lätt att man spräcker aluminiet om man drar i en skruv som är aningen längre. Så jag borrade med lämplig borr, och rensade sedan med gängtapp.
Jimmy vekrar gilla locktite, det finns överallt :)

Jag lade in en plastbit som extra stopp för styrningen. Hade isär allt i styrlänkagett och kollade men byggde inte om något, nästan..
Parallellstaget (under kardan) var lite krökt, så jag riktade upp det, och lade på lite 'alu-lödtenn' så blir det förhoppningsvis lite starkare. La in ett lager i servoräddaren också, mässingsbussningen var lite glapp där.
Drivaxlarna verkar löpa fritt nu i alla lägen. Som extra fix fick jag runda av stiften i drivaxlarna lite för att få till det sista.

Mätte upp kopplingshållare/hållare för mellanaxeln, och konstaterade att stålhylsorna var 0,5mm för långa, så kopplingshållaren (och koppling) har suttit en aning snett. Slipade ner dom till rätt längd.

Har schimsat in pinjong och krondrev till mittdiffen också. Det var lite pyssel, för mittdiffen gick inte att få isät. Den är stelopererad, och det är nog locktite på utgående axlar, så dom gick inte att få ur även om jag lossade på låsskruven i diffen. För att få diffen schimsad som jag ville var jag tvungen att fräsa ur ena lagerhållaren till diffen, så jag kunde få in lagret längre.. krångligt.. Mycket pyssel att hålla på värma hållarna i alu också (för att få ur lagren) när man ska ha isär för att justera med schims.

Det värsta konstruktionsfelet jag hittat hittills är bromsskivan på medbringaren för kardan.. Original bromsskivor var runda imitten, för det är alldeles för lite 'kantighet' på medbringarn som bromsskivan sitter på (se bild). Jimmy hade tillverkat alu-bromsskivor, men dom hade blivit runda dom också.
Jag fixade detta med att borra ur/slipa en baja-sexkant som jag sedan värmde och pressade på,+ två stoppskruvar med locktite. Tycker det borde hålla! Behöver inte broms på båda sidor om diffen eftersom diffen är låst. Annars hade det blivit dubbelt jobb :doh:
Bromsklossar tillverkade jag av aluminium. Får se hur det håller.

Styrstopp
Image

Justerat distanser till kopplingshållare 0,5mm
Image

Broms innan
Image

Broms efter
Image

Burnout

Post by Burnout » 07 Dec 2010, 22:20

Jag vill också meka och isär på min bil, Men får vänta efter floby :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2010, 22:31

Kan väl ge detta inlägg rubriken: Gör om, gör rätt!

Har krånglat ännu mer med mittdiffen..
Vid närmare inspektion såg jag att plattan som sitter på mittdiff-hållarna var skev, pga att diffhållarna blivit tryckta framåt. Då tänkte jag att jag får föra bättre stöd så dom inte kan stå snett. Jag fräste och svetsade till stag, riktade upp plattan och schimsade om diffen (igen) och trodde allt var frid och fröjd.

Image

Sedan råkade jag lägga lite vikt på bottenplattan när jag snurrade på drivlinan. Då märkte jag att dreven kärvade direkt jag tryckte på plattan, och så gick dom lätt igen när jag inte tryckte..
Konstaterade att det blir en brottsanvisning på bottenplattan precis bakom mittdiffen som gör att avståndet mellan dreven ändrar när plattan sviktar :mad: Staget från bakdiffen gör att det blir en brytning i plattan strax framför den, och bakom diffen. Eftersom mittdiffhållare och hållaren för pinjong inte är sammankopplade så kan dom röras i förhållande till varandra.

Här är min avancerade illustration av brottsanvisningen.
Image

Då var det bara att riva igen! Tog en vinkelprofil i aluminium som jag skruvade dit som förstärkning. När jag satte den mot plattan såg jag dessutom att den var lite böjd precis vid brottsanvisningen! Profilen rätade upp plattan, men när jag monterade fast diff mm igen, så var det bara att schimsa om igen.. Nu är jag tillbaka på 'originalschimsing' igen :doh:Tittade på att länka ihopmittdiffhållare och pinjonghållare, men det skulle ha behövts en väldans massa jobb, och så blir det lätt svårt att skruva med grejerna också när det blir en massa som ska loss innan man kommer åt nästa osv.. lite som en baja alltså :)

Vinkelprofilen på bottenplattan:
Image

När jag skulle testa montera gas/broms servo konstaterade jag att inget passar direkt i dom hål som finns.. Jumbo-servo är för stort, och standardservo för litet! Ska nog tillverkas en platta för ett standardservo.. Då tröttnade jag och åkte hem! Undrar om bilen någonsin blir klar? Går ju inte snabbt framåt direkt.. :hmm:

Tar sådan tid när det saknas delar.. fick tillverka en bussning till excentern till bromsen idag också.
Om inte bilen funkar när den är klar så vet jag någon som kan få ett utbrott..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 09 Dec 2010, 19:14

:thumbsup:
Visst är det tråkigt att ha en fräs ?
:rock:

Snyggt jobbat, men trist på bottenplattan.....

Kanske skulle RCBash starta en fond till förmån för oss som är i riskzonen att bli totala nervvrak på LS.....
:lol:

Burnout

Post by Burnout » 09 Dec 2010, 19:15

Carbon-Dave wrote::thumbsup:
Visst är det tråkigt att ha en fräs ?
:rock:

Snyggt jobbat, men trist på bottenplattan.....

Kanske skulle RCBash starta en fond till förmån för oss som är i riskzonen att bli totala nervvrak på LS.....
:lol:
HAHAHA! Bra ju ide´ :cheesy: :rock:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2010, 19:34

Ja, man ligger ju i farozonen :)
Fräs är fint! Men det tar en massa extra tid om man ska göra något i fräsen, så ibland blir det vinkelslip ändå :lol:

Har grejat lite idag också. Mest radio.. Gjort en liten platta för gas/bromsservot, trixat med länkage, krånglat med radio (ryckningar i gasservo), och så måste jag göra något åt infästningen på styrservot också.. gängpaj på det ena 'plastblocket'.
Har börjat modifiera en baja radiolåda för att få dit den också. Vill helst ha en låda där man kan ha batteri också, så är det skyddat mot snö och vatten.
Känns som det går vansinnigt långsamt att få ihop bilen.. så ska jag hinna bygga ihop motorn också.
Får se om det blir någon körning på söndag :hmm:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 09 Dec 2010, 19:39

Ryckningar i servon är knepigt att lösa.....
Fick ju såna problem i monstertrucken när jag monterade Eurgle-servona till styrningen.

Visade sig att motorerna i servona saknade avstörningskondingar och helt enkelt störde ut gasservot... :sunglasses:

Burnout

Post by Burnout » 09 Dec 2010, 19:39

Rallyfinnen wrote:Ja, man ligger ju i farozonen :)
Fräs är fint! Men det tar en massa extra tid om man ska göra något i fräsen, så ibland blir det vinkelslip ändå :lol:

Har grejat lite idag också. Mest radio.. Gjort en liten platta för gas/bromsservot, trixat med länkage, krånglat med radio (ryckningar i gasservo), och så måste jag göra något åt infästningen på styrservot också.. gängpaj på det ena 'plastblocket'.
Har börjat modifiera en baja radiolåda för att få dit den också. Vill helst ha en låda där man kan ha batteri också, så är det skyddat mot snö och vatten.
Känns som det går vansinnigt långsamt att få ihop bilen.. så ska jag hinna bygga ihop motorn också.
Får se om det blir någon körning på söndag :hmm:
Låter som stessad och bråttom! :doh:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 09 Dec 2010, 19:43

Min MCD funkar ju faktiskt, men jag skulle gärna ha ihop Bajan tills på söndag....men tid.....TIIID !!!
:doh:

Post Reply