Ja, dom är inte små. Ska köpa den extra vida woodstern sen. Den lär inte vara liten heller!J.A racing wrote:Sitter och kollar på min bubbla kaross och funderar på hur stor en kaross kan vara egentligen.
JA´s HPI racing 5B baja SS
Re: Johans HPI Baja 5B SS
- J.A racing
Så då vart det lite tid att mecka på, så jag monterade dit mina Overkill armar med M10 heim joint.

Kikade lite på nya karossen också, det kan nog bli bra med bubblan. Den är ju sjukt stor och ändå mindre än en pickup.

Jag märkte även att min diff är glapp både i sidled och längsled, börjar bli lite skeptisk till TR quickdiff huset faktiskt.
Ska kolla med David mr Turtle själv vad han har för teori ang detta, man vill ju gärna att ett billet hus i alu ska vara stabilare än ett i plast.

Kikade lite på nya karossen också, det kan nog bli bra med bubblan. Den är ju sjukt stor och ändå mindre än en pickup.

Jag märkte även att min diff är glapp både i sidled och längsled, börjar bli lite skeptisk till TR quickdiff huset faktiskt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Det där kommer bli grymt!
Kan det vara så att lagerna snurrat i huset? Och därför käkat aluminium...
Den blir riktigt fet Johan!! Måste skaffa MXT däck. Då blir bilen ännu coolare!
- J.A racing
Ja det ska ju dit T hjul, har ju mina Trencher men MXT vore ju nått.S 500 R wrote:Den blir riktigt fet Johan!! Måste skaffa MXT däck. Då blir bilen ännu coolare!
- J.A racing
Ja det kan ju vara så, ska ju riva och titta samt byta till FLM drivkuppar. Ni som har TR huset ryck och känn om era diffar glappar också, så kan jag ta upp det med TR också.markusb wrote:Det där kommer bli grymt!
Jag tror på MXT:na dom blir det för mig i alla fall!
- J.A racing
Hittade lite ang TR QDH:
It should have side to side movement. This allows for heat expansion.
If it is moving front to rear, you might need to take the rear cap, put some fine (220 or so)sandpaper on a very flat surface and rub the face of the rear cap in a figure 8 motion over the sand paper. If it's still a problem, you might need to do the same with that face on the front halves, screw the front halves together and rub that face on the sand paper in a figure 8 motion.
The faces could get dinged and cause a burr that stops them from closing completely
It should have side to side movement. This allows for heat expansion.
If it is moving front to rear, you might need to take the rear cap, put some fine (220 or so)sandpaper on a very flat surface and rub the face of the rear cap in a figure 8 motion over the sand paper. If it's still a problem, you might need to do the same with that face on the front halves, screw the front halves together and rub that face on the sand paper in a figure 8 motion.
The faces could get dinged and cause a burr that stops them from closing completely
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Ja det vore intressant att få mer feedback från folk med TR QD huset....
Varför i jösse namn ska det behövas ett spel för värmeutvecklingens skull ?
Prylarna blir väl lika varma ?
Hur mycket sväller diffen i sidled tro mellan 5 och 50 grader.....? 2/100mm ?
Det enda spelet jag tillåter i min växellåda är spelet i kullagren.....resten ska sitta fast !
Betalar man dyra slantar för en sån "fin" växellåda ska inte lagren få slita ut det.....
Varför i jösse namn ska det behövas ett spel för värmeutvecklingens skull ?
Prylarna blir väl lika varma ?
Hur mycket sväller diffen i sidled tro mellan 5 och 50 grader.....? 2/100mm ?
Det enda spelet jag tillåter i min växellåda är spelet i kullagren.....resten ska sitta fast !
Betalar man dyra slantar för en sån "fin" växellåda ska inte lagren få slita ut det.....
Olika material växer olika mycket vid samma värme. Kan det vara det som gör det?....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- J.A racing
Min glappar ju nu när den är kall, hur sitter din Lusse i GH huset?
- J.A racing
Jag har ställt frågan till Dogpile racing, han säljer kompletta Tr växellådor och borde ha monterat ett gäng. Får se vad han svarar....
http://www.dogpileracing.com/Scripts/default.asp
http://www.dogpileracing.com/Scripts/default.asp
När jag monterade mitt GH hus så fans inget glapp. Nu har jag kört ganska så länge utan att ha märkt nåt. Nu när det blir vinter uppe håll , så skall jag plock ner huset och titta efter om det är några problem.J.A racing wrote:Min glappar ju nu när den är kall, hur sitter din Lusse i GH huset?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Stämmer ju helt och hållet.Lusse wrote:Olika material växer olika mycket vid samma värme. Kan det vara det som gör det?....
Frågan är ju bara hur mycket ett litet diffhus kan expandera ?
Jag gissar att det går att mäta, men tror knappast att det sväller 1mm på bredden när det blir varmt.....och jag menar att det lilla glappet som finns i kullagren utan problem borde kunna kompensera detta.....
- J.A racing
Ok men du känner det enkelt genom att ta tag i drivcupparna och känna efter glappet.Lusse wrote:När jag monterade mitt GH hus så fans inget glapp. Nu har jag kört ganska så länge utan att ha märkt nåt. Nu när det blir vinter uppe håll , så skall jag plock ner huset och titta efter om det är några problem.J.A racing wrote:Min glappar ju nu när den är kall, hur sitter din Lusse i GH huset?