Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Portningstråden!

Post by Dave » 30 Aug 2010, 21:45

Jag tror pipan är viktigare på en banbil för att få en så jämn effekt- och momentkurva som möjligt.....
Att porta för effekt är inget fel, men om en banbil skulle ha karaktären på effekten som jag har i Bajan just nu tror jag den skulle bli besvärlig att hantera när all effekt kommer som en ketchup-effekt vid ett visst varvtal....

Bara mina tankar.....

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 30 Aug 2010, 21:49

Jo så är det ju det skiljer ju massor på en sandgrops motor och en som ska vara hanterbar på bana.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 30 Aug 2010, 22:01

Kanske lite OT men ändå motor-moddning så jag tänkte att det inte pajjade tråden så mycket?

Vad är det för tändning på era värsting-puffror?

Touringsnubbarna har motorer från http://www.modellsport.it" onclick="window.open(this.href);return false; kolla tändningen på den motoren på första sidan där...
finns ett kit här också http://www.modellsport.it/default.asp?Page=4&nav=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Svänghjulet är bara ca 40mm utv och sedan har man en lös tändspole utanför... svängmassan på en sådan motor måte vara långt mindre än hälften..
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

J.A racing

Post by J.A racing » 30 Aug 2010, 22:09

De flesta här kör nog med orginal tändning och nån enstaka med lättat svänghjul. De där har jag aldrig sett förut :hmm:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2010, 07:15

Jag har faktiskt labbat lite med tändning i vintras, har skrivit lite här:
viewtopic.php?f=28&t=647&hilit=t%C3%A4ndning" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står stilla nu, men jag får nog fortsätta med detta framöver..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 05 Sep 2010, 20:31

Så var det dags att låta min nya knappt inkörda 4-bultade budgetmotor att få smaka på bänken....

Portade den ungefär likadant som min första som gav 3,6hp med min pipa, och den funkar hur fint som helst i Bajan nu.
Den har redan käkat upp en diff, men det får man ju köpa en ny när den gamla har tagit slut... :thumbsup:

Denna nosade på 4hp med min egen hemmagjorda pipa, och vi testade inte nån annan pipa, däremot en Stihl förgasare som jämförelse mot orginal.
Största skillnaden var nog att den nya motorn varvade 1000rpm mer än den första jag portade
20100905 Portad Reely 26cc motor(2).jpg
20100905 Portad Reely 26cc motor(2).jpg (72.69 KiB) Viewed 3171 times

wrep

Post by wrep » 19 Sep 2010, 22:45

wrep wrote:Vad tror ni om att porta en motor för ban-körning? borde inte vara några större skillnader egentligen?

Kollade idag i en Touring-cylinder portad av Ian Oddie alltså en Oddiefied-motor :)

Den hade "ögonbryn" (så klart?) som var vassa och ganska stora, de påminner om de som carbon-dave har gjort på bilderna på sidan före. Sedan var utblåset "päronformat" alltså breddat i överkant och höjt ca 1,5mm.
I övrigt påminde kanalerna om de som Rallyfinnen visar på sin "budget 4-port".
Kolven såg också skum ut med en urfräsning på ena sidan av kolvbulten som gick upp lika högt som överkanten på kolvbulten... såg ut att vara fräst med en 6mm pinnfräs typ, uppfräsningarn var placerade diagonalt, alltså framför kolvbulten på ena sidan och bakom på den andra.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Sep 2010, 09:58

Intressant det med kolven.. fast jag förstår inte riktigt hur du menar..
Kanske inte är lämpligt att be om någon bild?

wrep

Post by wrep » 23 Sep 2010, 23:42

Om jag gjort motorn själv hade jag gärna visat bilder, men att posta bilder på en "köpe"-motor känns inte helt ok.
Det är ju hans fabrikshemligheter liksom.. :)

Om du tänker dig kolven sedd från sidan så ser det ut som att de fräst med en 6mm pinnfräs.
På vänstra sidan går det ett spår rakt upp mot kolvtoppen som slutar ca 4-5mm ovanför kolvbulten.
På högra sidan har de bara fräst upp lite högre än botten på kolvbulten.
Kolvtoppen är dessutom helt plan, inte kupad som en originalkolv... borde ju ge sämre komp kan man tycka?

Vilka porttider kör ni med? Vi hade en som kör moppedragrace på besök i vårt garage, han sade att de vassaste motorerna brukade ha 180° duration på avgas? Sen sade han att de också brukade ha 3st avgasportar 2st mindre på sidan om den vanliga... men de var inte lika höga som den stora.. överkanten skulle vara lika på alla 3. kanske lite halvmarigt att göra på en sån här liten cylinder dock :) .. undra om det går att svetsa i den utan att loppet blir förstört?

Egon

Post by Egon » 24 Sep 2010, 00:47

wrep wrote:Om jag gjort motorn själv hade jag gärna visat bilder, men att posta bilder på en "köpe"-motor känns inte helt ok.
Det är ju hans fabrikshemligheter liksom..
:)

Om du tänker dig kolven sedd från sidan så ser det ut som att de fräst med en 6mm pinnfräs.
På vänstra sidan går det ett spår rakt upp mot kolvtoppen som slutar ca 4-5mm ovanför kolvbulten.
På högra sidan har de bara fräst upp lite högre än botten på kolvbulten.
Kolvtoppen är dessutom helt plan, inte kupad som en originalkolv... borde ju ge sämre komp kan man tycka?

Vilka porttider kör ni med? Vi hade en som kör moppedragrace på besök i vårt garage, han sade att de vassaste motorerna brukade ha 180° duration på avgas? Sen sade han att de också brukade ha 3st avgasportar 2st mindre på sidan om den vanliga... men de var inte lika höga som den stora.. överkanten skulle vara lika på alla 3. kanske lite halvmarigt att göra på en sån här liten cylinder dock :) .. undra om det går att svetsa i den utan att loppet blir förstört?
Amèn...... :worship:

Virkelig respektabelt av deg.......slikt setter jeg virkelig pris på....voksent sagt...! :thumbsup:

J.A racing

Post by J.A racing » 24 Sep 2010, 06:58

Per nu ligger du bra till hos Egon, du kanske skulle skaffa en 23cc promod till RS5´n nu. :mrgreen: :lol: :sunglasses:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Sep 2010, 07:08

Jag respekterar detta med att inte lägga upp bilder, helt ok.
Jag är ganska trög, men tror jag börjar förstå nu.. :) Om jag förstår det hela rätt så går spåret ända ner, dvs det är inte ett avlångt hål, utan ett 'snitt' upp längs med sidan på kolven? Själv hade jag nog inte vågat göra så med tanke på risk för sprickor i kolven, men han måste ju ha konstaterat att det håller :) Tycker bara ett avlångt hål skulle vara bättre för hållfastheten.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 24 Sep 2010, 07:10

Vad kan fördelen vara med att ha en plan topp på kolven?
Letar Baja 5B

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 Sep 2010, 08:12

waqr wrote:Vad kan fördelen vara med att ha en plan topp på kolven?
Jag gissar vilt på att en plan kolvtopp inte tvingar ut avgaserna åt sidorna.....allra helst skulle den nog vara lite konkav...

Fasen också.....nu började funderingarna snurra vilt.....
Undrar vilken squish man vågar köra med om man svarvar av av kolvtoppen och svarvar ur cylindertoppen lite.....och cylinderfoten givetvis.....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Sep 2010, 09:41

Jag tror inte man ska gå lägre än 0,3 iallafall.. måste finnas lite marginal för värmeutvidgning, lite sträckning av vevstake/flex i vev på höga varv, lagerglapp mm
Tänk på att porttiderna ändras om du flyttar ner cylindern också. Speciellt kanalernas öppningsvinkel påverkas många grader per tiondel man sänker cylindern.
Men, testa skadar ju inte, för att se vad det ger. Det måste ju finnas fördelar med det, annars hade nog inte Oddie gjort så :)

Post Reply