Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
S 500 R
Hedersmedlem

Re: Portningstråden!

Post by S 500 R » 02 Dec 2009, 10:01

Japp... PASSA ER!!! :D
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 02 Dec 2009, 12:32

crh wrote: Jag filade lite när motorn var isär för renovering, det blev mest i vevhus och matchning mellan kanaler och vevhus, breddade även insug och avgas portarna men bara liiite.
Försökte mig även på ett litet ”ögonbryn” på kanalen men fegade även där så de vete f*n om det gör någon skillnad.
Märkte du nån skillnad på den övriga portningen (breddning av insug / avgas)? Höjde du avgasporten nåt eller breddade du bara?
Letar Baja 5B

crh

Post by crh » 02 Dec 2009, 20:15

Denna cylinder va redan lite filad av Luthagen, på uppdrag av tidigare ägare.
Det var i utblåset det va filat så jag tordes nästan inte ändra nått på höjden, bara jämnade till lite.

Det mesta arbete jag la ner va på att matcha block och cylinder samt att snygga till block och början av kanalerna.

Jag renoverade även motorn i samma veva med nya tätningar och kolvring så det blev mycket som ändrades i samband med portningen.

Har tyvärr inte kunnat köra nått på samma sätt som jag körde tidigare i sommar pga att allt är fruset, det bara studsar och hoppar och är dåligt fäste.
Har ju även min HPD bottle på nu, men skillnaden på motorn nu och innan allt blev gjort verkar vara enormt.

Vad som har på verkat mest är svårt att säga, men huvudsaken e att den går bättre

Några kassa bilder :oops:

Image

Image

Image
FG MBPro

waqr

Post by waqr » 02 Dec 2009, 20:29

Oj....det var ordentligt portat i vevhuset :D Snyggt gjort!

Gjorde du några ögonbryn?
Letar Baja 5B

crh

Post by crh » 02 Dec 2009, 20:54

Tack :P
Ja det var i vevhuset som mesta jobbet hamnade.
Om du kollar på den översta bilden så går det att se ett liiitet ögonbryn (fegade)

Edit: tur vi kom tillbaka till T
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Dec 2009, 20:56

Vad menar ni med 'ögonbryn'?

Lurigt just detta när man gör flera saker samtidigt, svårt att veta vad som gör vad, men det blir ju lätt så, att när motorn en gång är isär så får man passa på och göra det som behövs. Lite jobbigt att ta isär och byta kolvring odyl först, provköra, och sedan riva igen för att fila lite :)

Vevhuset ser bra ut, viktigt att det matchar kanalerna!

Lite fler bilder på cylindern hade inte skadat ;)
Kom på att jag aldrig sett hur en modern Zen ser ut.. bara klonmotorer..

waqr

Post by waqr » 02 Dec 2009, 21:03

Då så har jag tagit några bilder på min gamla cylinder som jag tänkte provporta på :D Jag har färgat grönt på de ställen jag tänkt porta på. Kommentera gärna:

Avgassidan:

Tar ungefär 1mm på höjden och breddar samtidigt 1mm på båda hållen.
En fråga här: Ska jag bredda längs hela sidan eller bara efter halva såsom jag ritat in?
Image

Insuget

Detta tänkte jag bara bredda enligt bild. Ska man ta lite på underdelen dvs sänka det motsvarande man höjer avgas eller ska man låta höjden vara?
Image

Tänkte även försöka mig på att göra ögonbrynen vid insuget.
Image

Kanalerna

Tänkte putsa själva kanalerna väldigt försiktigt och samtidigt slipa kanten på "väggen" för att göra den lite spetsigare.
Ska man ta nåt längst ner på kanalerna?
Image

Som sagt ös på med kommentarer om ni tycker jag ska ändra på nåt......
Last edited by waqr on 02 Dec 2009, 21:11, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B

waqr

Post by waqr » 02 Dec 2009, 21:08

Rallyfinnen wrote:Vad menar ni med 'ögonbryn'?
Ögonbryn gör man från kanalerna närmast insuget innifrån cylindern för att bredda dem. Du ser dem tydligt på både första och andra bilden i denna länk (små utslipade kanaler som går mot insuget):

http://www.modelgasboats.com/Magazine_C ... rting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Dec 2009, 22:18

Ahaaa, det var ögonbryn.. :)

Här kommer mina tips angående portning:

Insug: Bredda inte mer än att det är några mm tätningsyta kvar mot kanalerna (yta i cylindern). Om kolven går högre än överkanten på insuget så kan man ta lite där också, så att insuget slutar vi nedre kanten av kolven. Fyrkantig form på insuget ger lite mer area utan att påverka timing. Jag brukar aldrig porta insuget neråt, beror väl på vad det är för motor. När jag gjort detta har jag tappat en massa moment på lägre varv, och fått en massa brööl när man gasar..

Kanaler: Lite lurigt här.. Svårt att porta öppningarna inne i cylindern också.. Man kan kanske höja dom en aning om man höjer utblåset också. Lurigt att få dom lika när det är så många och så svåråtkomligt. Annars inbillar jag mig att en svagt konisk form där dom smalnar av upptill är bra. Skulle vara intressant att testa göra en med kanaler krökta 'utåt', men då blir det en massa plastande..
Gör man 'ögonbryn' så gäller det ju att man får ett flöde som utnyttjar den extra arean också. Ingen nytta med ett större hål längst upp om man har en flaskhals längre ner. Allt för skarpa vinklar gör att luften inte kan följa väggen också. Viktigt hur dom styr flödet upp i cylindern också. Man kan testa med cylindern under vattenkranen för att se hur flödet styrs, kan ge lite ideer om var man kan fila också. Jag har generellt dåliga erfarenheter av att fila kanaler, det är så svårt att komma åt..

Utblås: Bredda så mycket ni vågar, men det är inte bra om kolvringen hoppar ut genom utblåset :) Man kan ta lite (1mm är mycket!) uppåt för effekt på högre varv, men pipan borde egentligen justeras också, och då är det ju lättare att bra justera pipa för högre varv, och jag tror justeringen på pipan kan glöra mer än filandet.. Har man en väldigt bred port så kan det vara bra om över och underkant är lite rundade (jag pratar inte om fasad kant nu) för att vara snäll mot kolvringen. Ett väldigt brett och fyrkantigt utblås skulle jag inte rekommendera. En annan ide kan vara att göra separata hål på sidorna av avgasporten (överkant), Många mc-cylindrar har detta, vet inte hur lätt detta är att göra i praktiken..

Generellt: Alla kanalkanter som kolvringen passerar ska fasas av, dvs alla utom nederkanten på insuget, där räcker det att ta bort eventuella grader. Jobbigt att komma åt, man kan delvis använda dremel, och resten brukar jag ta med sandpapper. Ju bredare port, desto mer fasning behövs.

Kolv: Jag tar alltid av kolven under kolvbulten. När kolven går neråt packas det luft på undersidan av kolven, denna luft ska förhoppningsvis upp genom kanalenra, så då brukar jag ta bort lite material och runda av för att det ska gå lättare. Dessutom skadar det inte med lite lägre vikt på kolven. Ett roligt exempel jag fick höra en gång var: 'försök själv runka med 10kg extra vikt på armen' :D
Man kan också fasa av alla vassa kanter på/i kolven, det ger mindre risk för sprickbildningar. Jag brukar mest skrapa med kniv, men sandpapper går säkert bra.

Måste tjata lite (igen) om att testa variera längden på pipan också. Har man en 'slangskarv' på pipan är det svinenkelt! Bara att börja med en liten extra rörstump i slangen för att förlänga, eller kapa lite för att korta. Ändra 5-10mm, det borde märkas.

Även om man tunar en motor för höga varv, så kommer den inte gå bra om den är i obalans! Balansering av svänghjul rekommenderas, och kolla skevheten på veven! Otroligt mycket att hämta där på höga varv!

Det finns säkert varierande åsikter, och fler bra tips också! Har säkert glömt en massa också! Stor del av detta finns säkert i alla länkarna som finns i början på tråden, jag har bara inte orkat läsa dom :)

crh

Post by crh » 02 Dec 2009, 23:10

Det som verkar vara genomgående på det jag har läst är att man ska akta sig för att ändra vinkeln på toppen på kanalen.
Man ska tydligen försöka att få kanalen att spola mot insugssidan för att minimera risken att det går färskgaser ut i avgasporten innan cylindern är tömd på avgaser.
Tror också att det är bra att ha lite hastighet på färskgasen när den går ut ur kanalen.

Ja just det jag karvade lite i kolven också som Rally pratar om, tror det lättar upp lite för luften vid inträdet in i kanalen

Mina vedbods teorier

Är så kass på att ta bilder, samt att jag glömmer det under tiden jag håller på, men hittade en bild till.

Image
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Dec 2009, 23:36

Ser bra ut!
Har man isär hela motorn, så skadar det nog inte att förstora kanalerna så mycket det bara går, men då gäller det ju att ta motsvarande i vevhuset också. Vill man satsa så plastar man..
Men som crh nämner, gashastigheten spelar roll. Större kanaler, mer flöde och mer effekt på höga varv, samtidigt mattas sannolikt motorn på låga varv då gashastigheten är låg.
Ser ut att vara en lite jobbig repa i cylindern? Kom på att jag har en repad cylinder som jag kunde våldta lite med dremeln också.. :)

waqr

Post by waqr » 03 Dec 2009, 07:19

Rallyfinnen wrote:
Ser ut att vara en lite jobbig repa i cylindern? Kom på att jag har en repad cylinder som jag kunde våldta lite med dremeln också.. :)
Repa?.....Det är ju en extra kanal jag karvat ut för bättre effekt :lol:
Letar Baja 5B

waqr

Post by waqr » 03 Dec 2009, 07:21

Börjar bli en riktigt intressant tråd detta med bra info kring portningens mysterier. F*n nu längtar man till helgen då dremeln ska få jobba på cyllen :)
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Dec 2009, 14:09

Här finns exempel på en portad cylinder med rejäla 'ögonbryn':
http://butik.miniracingteknik.se/html/r ... .1852.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolv med hål:
http://butik.miniracingteknik.se/popup_ ... p/pID/1565" onclick="window.open(this.href);return false;

Cylindrarna är ju vridna på båtmotorer, så kolven ser lite konstig ut, men dom har alltså hål under kolvringen så att trycket under kolven går rätt ut i kanalen istället för att behöva gå 'nedre vägen'.
Testade göra ett litet testhål i en rasad kolv, och det verkar ju inte helt omöjligt
Image

Image

waqr

Post by waqr » 04 Dec 2009, 20:16

Noterade på bilderna du länkade till att de hade kapat en hel del på väggen mellan kanalerna i cylindern, varför gör man det? Såg att man gjorde detta även på en annan sida...........
Letar Baja 5B

Post Reply