Tog nästan 3h (med lite TV-tittande med ena ögat)
Helt klart imponerande och intressant att se hur ni gör.
Har väl själv inte tänkt att ägna mig åt portning det första jag gör, men det är nog bra att ha lite koll på "allt"
Jag riktar nog in mig på pipan och balansering, men det är en sak som förbryllar mig lite.....
Ni portar, lättar svänghjul och lättar kolvar, men har inte sett någon som kompenserar en lättare kolv med att även lätta veven ?
Utgör kolven så liten del av vikten att det inte behövs, eller har jag missat nåt vitalt ?
Jag är mer av en finlirare än en grovtrimmare, och vill ha tillförlitlighet och en harmonisk bil rakt igenom.
Har inte ens startat upp motorn på min Carbon Fighter och ny Zenoha kolv ligger och väntar på montering.
Kommer ju givetvis att fota en del i kolvbytet och fixa till småsaker man hittar, men kommer att köra in den med orginalpipa.
Jag skulle väldigt gärna ha lite mer info om hur man ska tillverka en egen pipa. Rally modifierade ju en eller ett par pipor, men det känns som om grundprincipen är en långsmal konisk kammare som ska ha ett långt perforerat rör mot motorn ?
Tidigare i tråden pratas det ju mycket om avstämning och resonans för att få pipan att göra som man vill, men om man nöjer sig med en funktionell pipa som är bättre än orginalpipan borde man väl kunna trixa till något som funkar hyffsat ?
Vill ju inte hosta upp 900:- för en trimpipa om det inte handlar om jätteskillnader i effekt ....
Skulle gärna knacka till en pipa i rostfritt....men då vill jag nog ha lite mer på fötterna innan jag börjar....
Man kan ju kanske göra en kopia av trimpipan som finns till CF för en vettig peng.....men hur ser en sån ut i genomskärning ?
Finns det nåt dämpmaterial ?
Många frågor och funderingar, men jag har gott om tid att läsa mer ....det finns garanterat nånstans här
Underbar läsning är det iaf !