The Boss. Slips edition.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Har pillat lite med svarven och funderat på lite olika varianter av lösningar, men det faller tillbaka på ursprungsideén iallafall...
Här ska den förlängda vevaxeln stödlagras med två lager.
Nu ska det fräsas ett spår för krysskilen i kopplingens hålaxel och tillverkas en bakre lagerbock...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Har kikat lite på möjligheten till att använda standard krondrev och piniong från Losi 5ive-T till startkrans.
Tror det kan funka helt ok med en axel som fjädrar axiellt och drivs med en starter eller skruvdragare med lite tryck i...
Tänker mig en kona i änden, lite som på en propeller på ett flygplan, och en hylsa på maskin som greppar konan.
Axeln med piniongen i änden löper fritt och trycks fram emot krondrevet innan man startar rotationen.
Lär behövas ett axiallager som bär kraften och en injustering för att dreven ska löpa fritt.
Tror det kan funka helt ok med en axel som fjädrar axiellt och drivs med en starter eller skruvdragare med lite tryck i...
Tänker mig en kona i änden, lite som på en propeller på ett flygplan, och en hylsa på maskin som greppar konan.
Axeln med piniongen i änden löper fritt och trycks fram emot krondrevet innan man startar rotationen.
Lär behövas ett axiallager som bär kraften och en injustering för att dreven ska löpa fritt.
Re: The Boss. Slips edition.
Är det inte onödigt att vinkla kraften 90 grader. Borde väl vara mer logiskt med en startmotor som ligger i linje med vevaxeln. Och som med vanligt piniongdrev sätts emot drevet som drar motoraxeln. När motorn är igång så lyfts den bara av. Blir lite som en drevdriven version av en gammaldags 1/8 starter.
En stor fördel där är att alla mod 1.5 pinong och spur skulle funka för det och detta är tekniskt enklare än det du föreslår. Använder du en borstlös motor för denna har den också minimalt rotationsmotstånd om den dras med runt några varv efter att den fått igång besten jämfört med borstade skruvdragarmotorer mm och far inte illa av det.
Ska startmotorn stanna i bilen efter start? i Så fall får man väl bara ha någon svängarm. Batteriet kan ju vara externt som typ traxxas 1/8 monstertruckar med elstart. Effekten som behövs är ju inte brutal egentligen, bara vridmomentet första varvet räcker.
Gissar du klarar dig på en motor på ca 500 gram med lång och smal kanna.
Förslag på mount: MCDS 7055 kopplingshållare och motormount då den är byggd för att kunna rotera främre änden medan bakänden är fast.
Gearmesh justeras där alltså genom att vrida framänden på motorn. Med lite modd och ngn snabblås lösning så...
En stor fördel där är att alla mod 1.5 pinong och spur skulle funka för det och detta är tekniskt enklare än det du föreslår. Använder du en borstlös motor för denna har den också minimalt rotationsmotstånd om den dras med runt några varv efter att den fått igång besten jämfört med borstade skruvdragarmotorer mm och far inte illa av det.
Ska startmotorn stanna i bilen efter start? i Så fall får man väl bara ha någon svängarm. Batteriet kan ju vara externt som typ traxxas 1/8 monstertruckar med elstart. Effekten som behövs är ju inte brutal egentligen, bara vridmomentet första varvet räcker.
Gissar du klarar dig på en motor på ca 500 gram med lång och smal kanna.
Förslag på mount: MCDS 7055 kopplingshållare och motormount då den är byggd för att kunna rotera främre änden medan bakänden är fast.
Gearmesh justeras där alltså genom att vrida framänden på motorn. Med lite modd och ngn snabblås lösning så...
Last edited by tesla on 22 Feb 2019, 11:44, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: The Boss. Slips edition.
Picasso har talat...
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Tanken är att inte ha nån startmotor fast, utan att ha en lös starter.tesla wrote: ↑22 Feb 2019, 11:08Är det inte onödigt att vinkla kraften 90 grader. Borde väl vara mer logiskt med en startmotor som ligger i linje med vevaxeln. Och som med vanligt piniongdrev sätts emot drevet som drar motoraxeln. När motorn är igång så lyfts den bara av. Blir lite som en drevdriven version av en gammaldags 1/8 starter.
En stor fördel där är att alla mod 1.5 pinong och spur skulle funka för det och detta är tekniskt enklare än det du föreslår. Använder du en borstlös motor för denna har den också minimalt rotationsmotstånd om den dras med runt några varv efter att den fått igång besten jämfört med borstade skruvdragarmotorer mm och far inte illa av det.
Ska startmotorn stanna i bilen efter start? i Så fall får man väl bara ha någon svängarm. Batteriet kan ju vara externt som typ traxxas 1/8 monstertruckar med elstart. Effekten som behövs är ju inte brutal egentligen, bara vridmomentet första varvet räcker.
Gissar du klarar dig på en motor på ca 500 gram med lång och smal kanna.
Förslag på mount: MCDS 7055 kopplingshållare och motormount då den är byggd för att kunna rotera främre änden medan bakänden är fast.
Gearmesh justeras där alltså genom att vrida framänden på motorn. Med lite modd och ngn snabblås lösning så...
Lite knöligt med rakt skurna drev eftersom kopplingsklockan är 108mm i diameter.
Dessutom ska jag på nåt sätt få plats med dubbla ljuddämpare, sidepipes och kylfläktar.
Det finns kit med elstart till denna motor färdigt, men dom kostar 2500:- och har en växellåda med en väldigt hög utväxling.
Är inte ens säker på att det kommer att gå att starta den alls med min idé, men det lär visa sig....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Ok...
Så det här skulle kunna vara lösningen.
6 kullager, 2 axiallager, 1 envägslager, en bakfjäder till Baja och en hel vecka vid svarven....
Så det här skulle kunna vara lösningen.
6 kullager, 2 axiallager, 1 envägslager, en bakfjäder till Baja och en hel vecka vid svarven....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Har börjat lite smått med axeln till startkransen...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Får ungefär 3cm tillgodo under karossen sedan.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Hittade en flexibel axelkoppling hos Momentum.
2kg kändes dock i överkant så jag får nog försöka banta ner materialet en del...
2kg kändes dock i överkant så jag får nog försöka banta ner materialet en del...
Re: The Boss. Slips edition.
Kolla hos wiberger.se så hittar du lämpliga kopplingar i bättre storlek
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Detta var den minsta jag hittade som tillät ett axelhål på 38mm...
Ytterdiametern är 65mm här.
Ytterdiametern är 65mm här.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Fick ner den till 388g och lite mindre ska det bli...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Bara älskar den nya svarven!
Svarvade ner hylsan på ena halvan av axelkopplingen och kunde göra den 0.20mm i godstjocklek och sedan ta 0.05mm i två steg till...
Hade varit helt omöjligt med min gamla!
På bilden är den 0.10mm.
Svarvade ner hylsan på ena halvan av axelkopplingen och kunde göra den 0.20mm i godstjocklek och sedan ta 0.05mm i två steg till...
Hade varit helt omöjligt med min gamla!
På bilden är den 0.10mm.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Har tillverkat konan som man trycker starten emot ikväll.
Invändigt ett axiallager och ett envägslager.
Genomgående 8mm hylsa och en bricka man kan pressa ut lagret med om man behöver byta.
Invändigt ett axiallager och ett envägslager.
Genomgående 8mm hylsa och en bricka man kan pressa ut lagret med om man behöver byta.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: The Boss. Slips edition.
Bantade ner konstruktionen drygt 20mm genom lite modifiering.
Nu är axeln klar sånär som på låssprinten till piniongen.
Har börjat tillverka lagerbockarna men inte klart än.
Här ser man brickan längst ner, axiallagret och envägslagret jag nu pressat i.
Nu är axeln klar sånär som på låssprinten till piniongen.
Har börjat tillverka lagerbockarna men inte klart än.
Här ser man brickan längst ner, axiallagret och envägslagret jag nu pressat i.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests