Elddopet avklarat!
Det var med viss tveksamhet jag rullade ut min Kraket på banan i Sandhem....
Jag visste att oljan i dämparna var i tunnaste laget och den slog igenom från redan 30cm höjd.
Fjädrarna funkade dock bättre än väntat och höll bra markfrigång trots allt.
Första intrycket var bara att underlaget var löjligt jämnt, men insåg snart att det var chassit som fullständigt käkade upp alla ojämnheter och skillnaden på en vanlig Baja blev än mer uppenbar....
Det här chassit och dämparna med rezzarna har överträffat alla förväntingar jag haft hittills, och kombinationen med motorn och pipan lirar väldigt bra ihop.
4 tankar fick jag igenom den, och tyvärr stendog den mitt i en kurva och jag fick rulla den tillbaka till depån.
Trodde det var soppatorsk, så jag kollade i tanken och det var en liten slatt kvar.
Gillar inte att motorn stannar på det viset utan att få en chans att kyla av sig lite, så jag drog igång den på bänken utan problem.
Soppan var nästan slut, så den stannade efter bara några sekunder av sig självt.
Sen var det kört!
Gick inte att rubba drivlinan!
Plockade loss spuret och det visade sig att piniongen satt som gjuten!
FEEECK!
Första tanken var kopplingsfjäder eller lagerras.
Nu har jag ju en TR koppling V1 och den är inte smidig att få isär utan att man får riva halva bilen!
Väl isär fann jag att ena skruven som håller kopplingsbackarna bara gängat ur sig lite.
Nåja, ihop igen och sen funkade den klockrent!
Efter att jag monterat ihop den igen, märkte jag att spuret höll på att ta slut vilken sekund som helst, och det visslade friskt om det!
Det höll dock bra i både kval och final, och efter tävlingen var över åkte mina 5T paddeldäck på istället!
Orken för att powerwheela finns absolut om greppet finns i sanden!
Den drar sig upp på bakhjulen när pipan kickar in!
Summan av dagens prov är helt enkelt att jag är toknöjd med den!
Passar min körstil perfekt!