RS5 T14 -> TR14
Re: RS5 T14
Tunt ca-lim påstrykt med en tops och sen lätt slipat med 800 papper är lösningen. Det tunna limmet kryper in i fibrerna på ett sätt som varken lack eller epoxy klarar.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Dags för lite uppdatering i tråden. Har småpysslat med lite smått o gott.
Har satt i FG-servoräddarn jag körde med i T13, men det blev en del modifieringar för att få i den på denna pga annan servoinstallation. Fick bla vända den upp och ner..
Gängade armarna på huvudbromscylindrarna så man slipper pilla med mutter där nere när man ska lossa staget.
Har även borrat kopplingsklockan. Detta får man göra när den är ny, annars är den stenhård..
Borrhålen är delvis för att kunna justera kopplingen, men dom inre hålen är för att rensa bort skit som lätt kommer in i klockan för att det är så öppet. Gjorde detta på klocka nr2 på T13, och den var hur bra som helst när jag sålde bilen.
Den första på T13 var utan dom inre hålen, och då fastnar väl sandkornen i kopplingsbeläggen och far omkring där länge och gör djupa spår i klockan.
Damasker åkte på dämparna också:
Har justerat pinnarna för dämparna så att det ska vara smidigare att få av och på clipsen:
Diffen sitter också i, och jag har kollat över och justerat, schimsat och satt lite locktite på diverse ställen i drivlinan.
Har satt i FG-servoräddarn jag körde med i T13, men det blev en del modifieringar för att få i den på denna pga annan servoinstallation. Fick bla vända den upp och ner..
Gängade armarna på huvudbromscylindrarna så man slipper pilla med mutter där nere när man ska lossa staget.
Har även borrat kopplingsklockan. Detta får man göra när den är ny, annars är den stenhård..
Borrhålen är delvis för att kunna justera kopplingen, men dom inre hålen är för att rensa bort skit som lätt kommer in i klockan för att det är så öppet. Gjorde detta på klocka nr2 på T13, och den var hur bra som helst när jag sålde bilen.
Den första på T13 var utan dom inre hålen, och då fastnar väl sandkornen i kopplingsbeläggen och far omkring där länge och gör djupa spår i klockan.
Damasker åkte på dämparna också:
Har justerat pinnarna för dämparna så att det ska vara smidigare att få av och på clipsen:
Diffen sitter också i, och jag har kollat över och justerat, schimsat och satt lite locktite på diverse ställen i drivlinan.
Re: RS5 T14
Hörrö, se till att stagen från servo till servo räddaren sitter med 90 graders vinkel. Viktig för att skona servona och styrförmågan.
Mvh
Mvh
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Har labbat lite med det, men det blir skit hur man än gör. Tyvärr blir inte geometrin 100 med servona isär på det sättet och standard hål på servoräddaren.. dom motarbetar varandra vid fulla utslag. Det var bättre innan med servona bakom varandra. Får väl 'sova på saken' och se om man gör om det eller inte..
Re: RS5 T14
Hur blir det med org servo räddaren? Varför vill du byta den?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Original servoräddare har samma infästningspunkter för servoarmarna, så det blir tyvärr samma problem. Jag vill inte använda den för att jag inte kan med en servoräddare som måste lindas med o-ringar för att inte 'lösa ut' när man styr. Höll på med den på T10:an, och o-ringarna hindrar den att lösa ut ordentligt vid en smäll, och så går dom av, kilar sig emellan osv, jag gillar den inte helt enkelt. Gabour är inte så stolt över den heller, han jobbar på en ny lösning. FG-räddaren tycker jag däremot är ok, så den kör jag på i år också.
Det blev helt enkelt 'gör om gör rätt' med den idag. Fortsatte på FG-tema och kapade en aluminiumbit ur en FG bottenplatta, och tillverkade en 'adapterplatta' för att få infästningarna där jag ville ha dom. Nu funkar det som det ska utan att servona motverkar varandra.
Har lurat lite på övrig radioinstallation.. Vet inte var jag ska sätta radiolådan, och ifall jag ska försöka hitta en annan (mindre) modell. Sätter jag den som man brukar, så kommer den att täcka för hålet i sidan där man numera sticker in mejseln för att släppa på bromsstaget. Känns som en dålig lösning att behöva släppa radiolådan om man ska ha ur servoplattan. Speciellt om skruvarna sitter i lådan, så man först måste öppna lådan för att lossa på den. Nåja, får nog sagt sova på den saken också
Ett par bilder till:
Det blev helt enkelt 'gör om gör rätt' med den idag. Fortsatte på FG-tema och kapade en aluminiumbit ur en FG bottenplatta, och tillverkade en 'adapterplatta' för att få infästningarna där jag ville ha dom. Nu funkar det som det ska utan att servona motverkar varandra.
Har lurat lite på övrig radioinstallation.. Vet inte var jag ska sätta radiolådan, och ifall jag ska försöka hitta en annan (mindre) modell. Sätter jag den som man brukar, så kommer den att täcka för hålet i sidan där man numera sticker in mejseln för att släppa på bromsstaget. Känns som en dålig lösning att behöva släppa radiolådan om man ska ha ur servoplattan. Speciellt om skruvarna sitter i lådan, så man först måste öppna lådan för att lossa på den. Nåja, får nog sagt sova på den saken också
Ett par bilder till:
Re: RS5 T14
Det blir nog bra. Jag trodde de hade övergett orings-räddaren redan. Hur stor låda behöver du? Det är väl bara mottagaren som skall sitta i. Kolla på xray, eras lilla till NT1 kanske skulle funka bättre?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Re: RS5 T14
Vad blir det för kaross till denna kärra? Nya RS5 BMW?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Jag har en 1,5m FG BMW som är i ok skick, men funderar faktiskt på att testa en 1mm RS5 BMW också.
Re: RS5 T14
Ja okej! Jag har beställt RS5:s BMW, den verkar sjysst!
Är allt på RS5:an egentillverkat av dom? Bromsar, diff, dämpare m.m.
Är allt på RS5:an egentillverkat av dom? Bromsar, diff, dämpare m.m.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T14
Ja, i princip. Dämparna baseras på x-ray, men dom gör tex egna kolvstänger till dom, så jag vet inte hur mycket annat dom gär själva. Kan vara att drivaxlarna är samma som FG, mycket mer kommer jag inte på som inte är deras egna.
Såg för övrigt att dom nämnda kolvstängerna till dämparna är annat material nu, som var lite väl mjuka på T13, men ska vara härdade på T14.
Beställde du karossen via Erling, eller från utlandet?
Såg för övrigt att dom nämnda kolvstängerna till dämparna är annat material nu, som var lite väl mjuka på T13, men ska vara härdade på T14.
Beställde du karossen via Erling, eller från utlandet?
Re: RS5 T14
Har förhandsbokat den via Cormac, Maximum service racing.
Har Erling samma priser (125 euro) eller är det "bättre" priser?
Har Erling samma priser (125 euro) eller är det "bättre" priser?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests