Offroad mästerskap 2015
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Offroad mästerskap 2014
Ingen som har mer idéer om hur man ska göra med tidtagningen?
jag har inte så stora idéer men vilket lyft i körningens nöje det blev när lite tid kom in i bilden.
detta kanske är som att svära i kyrkan men genom att sladda runt på en grusplan blir man inte duktig på att köra.
det jag menar är att för dom pengarna vi lägger på våra bilar kan inte dom hundra för att köpa transponder vara några problem. och om dom används sällan i början så kommer det bara öka för man får en helt annan exakthet och man ser sina framsteg på ett annat sätt. körningen blir mycket roligare helt enkelt.
detta kanske är som att svära i kyrkan men genom att sladda runt på en grusplan blir man inte duktig på att köra.
det jag menar är att för dom pengarna vi lägger på våra bilar kan inte dom hundra för att köpa transponder vara några problem. och om dom används sällan i början så kommer det bara öka för man får en helt annan exakthet och man ser sina framsteg på ett annat sätt. körningen blir mycket roligare helt enkelt.
Fg GT Bmw M3
Elcon Traxx
Elcon Traxx
- Dave
- Site Admin
Förstår vad du menar, men det är ju sällsynt att banorna blir exakt likadana varje körning, förutom dom som är byggda på plats.Smurfen wrote:jag har inte så stora idéer men vilket lyft i körningens nöje det blev när lite tid kom in i bilden.
I första läget handlar det ju inte om tidtagning.
Vi vill ju bara räkna varv.
Och att vi inte blir duktiga på att köra stämmer inte alls. Förra körningen missade jag att både köra utanför och alla konor ett helt varv! Det du!
Ärligt talat skiter vi nog i om vi blir bra på att köra....vi har förbannat kul!
Det där håller jag med om.Dave wrote:Förstår vad du menar, men det är ju sällsynt att banorna blir exakt likadana varje körning, förutom dom som är byggda på plats.Smurfen wrote:jag har inte så stora idéer men vilket lyft i körningens nöje det blev när lite tid kom in i bilden.
I första läget handlar det ju inte om tidtagning.
Vi vill ju bara räkna varv.
Och att vi inte blir duktiga på att köra stämmer inte alls. Förra körningen missade jag att både köra utanför och alla konor ett helt varv! Det du!
![]()
Ärligt talat skiter vi nog i om vi blir bra på att köra....vi har förbannat kul!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
Nu ska vi se här.....
Snubblade över ett system som inte bara är gratis programvara till, det kräver dessutom inga transpondrar!
Easy Lap Counter heter det, och använder sig av en bra (läs snabb) USB HD kamera och en vanlig dator.
Har inte sett nån uppdatering sen 2010 men kan ju funka ändå....
Hittade inga klipp där flera bilar kör samtidigt, men det kändes direkt som nåt som vore värt att testa!
Om det inte fungerar att titta ner på banan ovanifrån, borde små färgade flaggor lösa problemet och man får helt enkelt rigga kameran horisontellt istället.....
http://sites.google.com/site/easylapcounter/home
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Snubblade över ett system som inte bara är gratis programvara till, det kräver dessutom inga transpondrar!
Easy Lap Counter heter det, och använder sig av en bra (läs snabb) USB HD kamera och en vanlig dator.
Har inte sett nån uppdatering sen 2010 men kan ju funka ändå....
Hittade inga klipp där flera bilar kör samtidigt, men det kändes direkt som nåt som vore värt att testa!
Om det inte fungerar att titta ner på banan ovanifrån, borde små färgade flaggor lösa problemet och man får helt enkelt rigga kameran horisontellt istället.....
http://sites.google.com/site/easylapcounter/home
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Bildbehandling är trickigt så jag är imponerad av att det funkar så bra som det verkar.
Jag tror iofs att det krävs er än färgade flaggoer på bilarna för att få det att fungera.
" For races with multiple cars, each car will need to have a distinct color "
Antagligen så funkar det bara om varje bil har en kaross som till största delen har en unik färg,
iofs verkar systemet göra en sammanvägning av bilens alla färger så det finns hopp om att det ska funka, speciellt om det får lite hjälp av en flagga
"The average color the camera sees will be shown next to each driver name"
Med en bra vebkamera som klarar varierande ljusförhållanden så finns det hopp om ett billigt system som funkar, antagligen går det att köra på en billig Netbook också så att man kan ha det igång några timmar utan att behöva ladda batterier.
Jag tror iofs att det krävs er än färgade flaggoer på bilarna för att få det att fungera.
" For races with multiple cars, each car will need to have a distinct color "
Antagligen så funkar det bara om varje bil har en kaross som till största delen har en unik färg,
iofs verkar systemet göra en sammanvägning av bilens alla färger så det finns hopp om att det ska funka, speciellt om det får lite hjälp av en flagga
"The average color the camera sees will be shown next to each driver name"
Med en bra vebkamera som klarar varierande ljusförhållanden så finns det hopp om ett billigt system som funkar, antagligen går det att köra på en billig Netbook också så att man kan ha det igång några timmar utan att behöva ladda batterier.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
- KaptenMagnus
- Phone Number: 0709475583
Ja detta kanske fungerar. Vi får väl testa någon gång snart. Men vi måste ju ha tag i någon med en dator och en kamera det kan bli svårt 
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
- Dave
- Site Admin
Jag är nyfiken på hur det funkar om flera bilar passerar samtidigt förbi....
Han som skrivit programmet har ett forum igång som faktiskt verkar vara aktivt, han svarar på frågor iaf.
https://groups.google.com/forum/#!forum ... ap-counter
I denna tråden finns lite info om hur systemets färgdetektering funkar och vilka begränsningar som finns.
https://groups.google.com/forum/#!topic ... _-8NLbXUko
https://groups.google.com/forum/#!forum ... ap-counter
I denna tråden finns lite info om hur systemets färgdetektering funkar och vilka begränsningar som finns.
https://groups.google.com/forum/#!topic ... _-8NLbXUko
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
- Dave
- Site Admin
Med alla tjusiga karosser vi har....som lätt blir samma färg allihop till slut kanske man skulle ha enfärgade 'flaggor" i form av lite styvare overheadplast kanske 10x15cm stora och 15-20cm ovanför bilarna och helt enkelt aldrig låta kameran se bilarna alls.....
Med en vettig LED byggstrålkastare bakom kameran och en mörk duk på motsatt sida av banan tror jag faktiskt det vore värt ett försök!
Med en vettig LED byggstrålkastare bakom kameran och en mörk duk på motsatt sida av banan tror jag faktiskt det vore värt ett försök!
- Dave
- Site Admin
Fick tips om ett betydligt billigare system på HBF.
http://www.trackmateracing.com/shop/en/ ... unter.html
Nu börjar det likna nåt!
Mailade till dem nu för att se lite vad som går att hitta på med paketpriser för bredare banor och fler transpondrar.
Startkittet med 3 transpondrar och för en banbredd på 1,5 meter går på runt 2500:- plus lite frakt, men med tanke på att ett 10-pack med transpondrar kostar lite drygt 2000:- känns det här väldigt prisvärt.
Ställde också lite frågor om hastigheter osv, men vi får se vad dom svarar.....

http://www.trackmateracing.com/shop/en/ ... unter.html
Nu börjar det likna nåt!
Mailade till dem nu för att se lite vad som går att hitta på med paketpriser för bredare banor och fler transpondrar.
Startkittet med 3 transpondrar och för en banbredd på 1,5 meter går på runt 2500:- plus lite frakt, men med tanke på att ett 10-pack med transpondrar kostar lite drygt 2000:- känns det här väldigt prisvärt.
Ställde också lite frågor om hastigheter osv, men vi får se vad dom svarar.....
Påminner väldigt mycket om lap-z systemet som används till mini-z banor.
Kanske kan funka.
Kanske kan funka.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Var ju inte så dyrt att utöka bredden heller 
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
Nej det är det man känner lite skepsis för.....det är nästan "för billigt" för att vara bra.....fredrikf wrote:Var ju inte så dyrt att utöka bredden heller
Helt klart borde vi forska vidare i detta, och kanske fundera på hur många som vill ha en transponder när man handlar, men då måste vi ha priset klart för oss innan!
- Dave
- Site Admin
Ja det är samma idé!Mats B wrote:Påminner väldigt mycket om lap-z systemet som används till mini-z banor.
Kanske kan funka.
Frågan är bara om avståndet till bågen är väldigt kritiskt eller inte.
Man vill ju helst ha bågen på start och mållinjen.....