wrep wrote:Går den inte att köra utan bromsen? Broms kan ju iofs vara lite bra att ha men man brukar ju ändå klippa matningen till frekvensaren helt via nödstoppsrelät så egentligen behöver du ju en mekanisk broms typ elektromagnetisk om det skall funka.
Det är mycket bättre att inte köra överfrekvens också. Vid 100hz har du bara halva vridmomentet kvar jämfört med 50hz.
Jo, det satt ju elektromagnetisk broms på båda motorerna, men problemet löste sig av sig självt nu....
3kW motorn var kass i lindningen och gick inte att köra högre än 7Hz....

Otroligt att den ens snurrade...
Nåja, nu hade jag ju ett par motorer till att välja på och valet föll på en gammal ASEA motor med kass lager men utan broms. Den ligger i delar på bordet efter att ha testkört den lite.
Har dock inte en susning om vad det är för effekt på den. 2-p är den, och större än min 1,1kW men mindre än 3kW så antingen 1,5 eller 2,2....
Äntligen fick jag nytta av kullagerlådan jag köpte på Tradera för 3 år sen....klockrent !
Det blir alltså ingen broms alls på den i nuläget.
Snubblar jag över en bättre motor framöver får det bli byte, mem tills vidare får det duga.
Väl medveten om att man tappar vrid på högre frekvenser, och ska testa att växla upp denna 1:1,5för att kunna köra 4500rpm på 50Hz.
Vad som kommer att funka lär väl ge sig med tiden....