Projekt "Milling Madness"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Sv: Projekt "Milling Madness"
Har börjat fixa fästet till kulmuttern på X-axeln.
Eftersom skruven och muttern måste monteras innan fräsbordet läggs på plats bestämde jag mig för att anpassa lagerhållarna till skruven istället för att anpassa fästet till kulskruven efter lagerhållarna.....
Eftersom skruven och muttern måste monteras innan fräsbordet läggs på plats bestämde jag mig för att anpassa lagerhållarna till skruven istället för att anpassa fästet till kulskruven efter lagerhållarna.....
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Re: Projekt "Milling Madness"
Om jag var du hade jag nog försökt få till någon form av förstärkning av vikeljärnen du fäst kulmuttrarna i... Det där måste vara helt stumt om du inte skall få vibrationer när du fräser sen.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
Ok, ska se vad jag kan hitta på.....wrep wrote:Om jag var du hade jag nog försökt få till någon form av förstärkning av vikeljärnen du fäst kulmuttrarna i... Det där måste vara helt stumt om du inte skall få vibrationer när du fräser sen.
På Y-leden finns inte mycket utrymme att göra nåt annat än att borra i ett styrstift eller två, men på X-axelns fäste kan det gå att boxa in den.....får kolla det lite mer....
Vad tror du om att bordet antagligen kommer att flytta sig i Y-led när man matar i X-led då ?
Finns det möjlighet till kompensering i programmet ?
-
wrep
Är själva geidrarna inte i 90 graders vinkel? Jag är inte så insatt vad man kan göra i Mach3-programmet, men det låter inte så troligt att man kan kompensera bort det. Jag menar nån ordning måste man ju ha på maskinen. 
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Projekt
Detta vet jag ju inte än, men som den pessimist jag är skulle det inte förvåna mig.....wrep wrote:Är själva geidrarna inte i 90 graders vinkel? Jag är inte så insatt vad man kan göra i Mach3-programmet, men det låter inte så troligt att man kan kompensera bort det. Jag menar nån ordning måste man ju ha på maskinen.
Skulle det vara fallet får jag väl ta hjälp av nån som rättar till det......
Fixat lite mer med fästet på X-muttern idag. 8mm spännstift för att fixera den kändes helt rätt !
Nu ska det borras i lite nipplar för smörjningen bara innan det ska monteras ihop.
Funderat på om fästet behöver boxas in nu när det sitter 2st 8mm spännstift ihop med 2st M8 bultar....är lite mer bekymrad över fästet till Y-muttern isåfall....där måste jag nog hitta på nåt mer....
-
wrep
Det där ser ju rätt sadigt ut iom att den sitter så långt ner på vinkeln plus att du har ju nu kapat bort alla möjligheter att svetsa dit några trianglar för att staga upp vinkeljärnet. Du kanske kan lägga några plattjärnsbitar snett från 45-kapningen ner mot den delen som ligger mot undersidan bordet?
- Dave
- Site Admin
Största problemet är att det är vansinnigt trångt....och om flexet som blir i 10mm stål kommer att bli ett bekymmer, kan jag säga att jag nog behöver en annan maskin.....
Behöver dessutom forma fästet mer efter muttern.....
Kommer mer bilder på detta senare....
Behöver dessutom forma fästet mer efter muttern.....
Kommer mer bilder på detta senare....
- Dave
- Site Admin
Provmonterat och kastar upp några progress bilder så länge....
Fixat lite smörjnipplar och kopplingar.
Här ser man också hur fel vänstersidans lagersäte satt....
Fixat lite smörjnipplar och kopplingar.
Här ser man också hur fel vänstersidans lagersäte satt....
- Dave
- Site Admin
Hade ju svarvat en hylsa som passade precis i sliden, och det enda jag kom på som kunde funka var om jag fick fast hylsan i vinkeljärnet.
Så jag drog ihop delarna med en bult, borrade ur material och brände ihop det med svetsen.
Helt plötsligt fick jag en helt annan styrsel på det !
Drog även i en låsskruv snett bakifrån för att få mer gängor att dra med.
Har även fått i smörjningsdelarna på mutter och sliden. Provmonterade lite snabbt och jizez vilken skillnad när man inte kunde vrida ens 1min på skruven utan att man såg att det rörde sig.....backade man rörde den sig direkt....störtskön känsla !
Så jag drog ihop delarna med en bult, borrade ur material och brände ihop det med svetsen.
Helt plötsligt fick jag en helt annan styrsel på det !
Drog även i en låsskruv snett bakifrån för att få mer gängor att dra med.
Har även fått i smörjningsdelarna på mutter och sliden. Provmonterade lite snabbt och jizez vilken skillnad när man inte kunde vrida ens 1min på skruven utan att man såg att det rörde sig.....backade man rörde den sig direkt....störtskön känsla !
Sanlöst projekt du har gett dig in på! Men snart är det ju klart! Ser fram emot att få tillbaka min TS-vevhus och ett extra i reserv! 
- Dave
- Site Admin
Var det inte ett twin-TS-reedcase du skulle ha ?Malte wrote:Sanlöst projekt du har gett dig in på! Men snart är det ju klart! Ser fram emot att få tillbaka min TS-vevhus och ett extra i reserv!
Re: Sv: Projekt
Fan, så var det ju givetvis! får köpa mig en rcmk-twin som du får malla av oxå då medans vi är på gång!Dave wrote:Var det inte ett twin-TS-reedcase du skulle ha ?Malte wrote:Sanlöst projekt du har gett dig in på! Men snart är det ju klart! Ser fram emot att få tillbaka min TS-vevhus och ett extra i reserv!
- Dave
- Site Admin
Malte wrote:Fan, så var det ju givetvis! får köpa mig en rcmk-twin som du får malla av oxå då medans vi är på gång!Dave wrote:Var det inte ett twin-TS-reedcase du skulle ha ?Malte wrote:Sanlöst projekt du har gett dig in på! Men snart är det ju klart! Ser fram emot att få tillbaka min TS-vevhus och ett extra i reserv!
Jag är väldigt glad om jag lyckas tillverka en skyddsbåge över fläktkåpan eller en vinklad stack....
Vevhusen tar nog mer tid...