Tyzk-Alex's HSP Fable NB5

Alla Offroad-projekt
S 500 R
Hedersmedlem

Re: Tyzk-Alex's HSP Fable NB5

Post by S 500 R » 19 Aug 2012, 22:55

Sorry, glömde bort att du har den hexen. Elcon har bra grejer annars. Passar FG hexen, för det var väl den du skulle byta till va??
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Sponsor

Sponsor

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 19 Aug 2012, 23:50

Blir nog att byta till nå annat sen. Har precis lagt en beställning på ett par hjul som passar min hex. När dom kastar in handduken så blir det att försöka få till HPI hexar på min.
:)
Fordon är till för att tuktas...HÅRT.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 20 Aug 2012, 08:59

Okey, låter bra!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 20 Aug 2012, 09:34

Monstertrucken på bild är nog av märket F S ja
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 20 Aug 2012, 18:15

Angående det här med att byta till hpi filter. Vad behöver jag? Filter och hållaren i plast antar jag? Inget utöver det?
Sen är jag ju äckligt sugen på en pipa..men vad ska jag ha? Hobbex säljer ju 2 olika pipor till sina 1:5. Men hobbex är ju j*vligt tråkigt å handla ifrån.. Med dyr frakt å det som inte kostar miljarders pengar är oftast junk.
Tips på pipa! Snälla :worship:

Har även gjort en "mod" på bilen. Öppnade upp in till dreven för att slänga ett öga på dom. Å de va ju tur jag gjorde det då de va fullt med sand där i å dreven va lite skadade pga detta. Noterade att de fanns ingen packning på locket. Hittade inget lämpligt att använda som packning så det fick bli en tunn remsa ap skit. Den får duga tills jag fått neopren av en polare:)

/Med vänlig hälsning, A

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 20 Aug 2012, 18:24

Filter och filterhållare ska räcka.

Pipor till den bilen har jag ingen koll på tyvärr!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 20 Aug 2012, 18:29

Tyzk-Alex wrote:Angående det här med att byta till hpi filter. Vad behöver jag? Filter och hållaren i plast antar jag? Inget utöver det?
Sen är jag ju äckligt sugen på en pipa..men vad ska jag ha? Hobbex säljer ju 2 olika pipor till sina 1:5. Men hobbex är ju j*vligt tråkigt å handla ifrån.. Med dyr frakt å det som inte kostar miljarders pengar är oftast junk.
Tips på pipa! Snälla :worship:

Har även gjort en "mod" på bilen. Öppnade upp in till dreven för att slänga ett öga på dom. Å de va ju tur jag gjorde det då de va fullt med sand där i å dreven va lite skadade pga detta. Noterade att de fanns ingen packning på locket. Hittade inget lämpligt att använda som packning så det fick bli en tunn remsa ap skit. Den får duga tills jag fått neopren av en polare:)

/Med vänlig hälsning, A
Vet inte hur Hobbex pipa är till din Fable, men jag vet att pipan dom har till HSP Bajer är rena skämtet.....
Den gör absolut ingen nytta alls.
Angående drevkåpan, kan värme också vara ett problem som ställer till det.
Jag körde min MCD utan drevskydd alls.
Då åkte all skit förbi dreven, och dom fick bra ventilation......visst satte det sig sten mellan dreven emellanåt, men dreven höll fint ändå !
:thumbsup:

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 20 Aug 2012, 19:21

Okej. Filter och hållare lokaliserat på ebay för en billig liten beng!:) tack för svar:)

Jo jag har noterat att dom blir varma:p har tänkt göra lite lufthål i kåpan å sätta in frogskin så inte grus å dyligt kommer in.
Kör du med ståldrev då eller? Mina skulle inte överleva 4 min utan kåpan:p

Ang hobbex pipa till Fable så tittade jag på tuben å han som körde med den där tyckte det blev enorm skillnad iaf men tänkte höra mig för innan jag testar själv.
Hobbex pipa: http://m.hobbex.se/sv/artiklar/avgaspip ... e-hsp.html

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 20 Aug 2012, 20:22

Ståldrev är nästan ett måste!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 20 Aug 2012, 20:39

Det blir självklart att uppgradera till stål när dessa drev går sönder + omgången extra man fick med:)

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 21 Aug 2012, 20:40

Jaa då har jag vart i garaget å pulat lite med bilen å de gick...dåligt. MILT sagt.
Satte mig med hjulen först å skulle skära loss däcken från fälgarna. 3 av 4 överlevde... :curse:

Nästa sak på listan var att sätta dit skyddet för dragstarten. Tappade snöret å brrrrrr CLICK. NÄHÄÄ!? Rev magnapullen för ca 3 gången, å fick inte i fjädern i magnapullen å jag höll på att bli galen.. efter väldigt mkt om och men satt allt ihop. :happy:

Satt där å funderade å kom fram till att det är nog bäst å riva kopplingen också när jag ändå håller på.
Sagt å gjort.
Image

Image

Å när sista skruven på kopplingen skulle släppas, då slinter jag med polygripen å PLING. Hmm nånting ramla ner...
Image
Image

Gick bananas å de första jag såg var luckan på ett skåp i garaget... å den finns nu inte mer! :happy: :clap:
Anger management PFF!

Å jag som beställde fjäder 1 timme innan jag gick ut.. Hoppas jag kan avbeställa den å beställa en hel koppling.
Passar HPI kopplingen tro? 53mm i diameter över backarna och ca 35mm från centrum till centrum i bulthålen.

Lite bonus pics, för er nyfikna:)
Image
Image
Image

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Aug 2012, 20:56

Sånna dagar känner man igen.....när bilen är mer skrot när man går och lägger sig, än innan man börjat skruva.....
Det är trist, men också lite grann så man lär sig ;)

Det är ingen fara med kopplingen.....den flisan som gick ur där gör varken till eller ifrån.....
Har du en bra våg, eller känner nån med en bra våg kan du väga backarna och justera den andra likvärdigt !

Kanonbilder på bilen !
Nu ser man ju hur den ser ut och vilka pipor som kan passa !

Den där burken du har på nu stryper faktiskt motorn en del.
Om du inte vill köpa en pipa nu på en gång, kan du kanske hitta en burk från en HPI Baja 5T som faktiskt är lika bra som SS-pipan HPI har gjort.

Kan du ta ett ungefärmått från avgasflänsen på cylindern och bakåt till linjen där stötdämparna sitter ?
Kanske kan få dit nåt bakhängt HPI-måttat där.....

Men som Bjuggen sa, antagligen funkar JetPro pipan som Maffian säljer till Nutech också bra !
Lite svårt att se utan att ha bilen framför sig.....

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 21 Aug 2012, 21:06

Aaa fy fan jag hatar det:P Men du fick mig på bättre humör nu med så positiva svar=D

Mjaa, inte jag men har ju en polare som jobbar på lager, han borde ha bra vågar:) Ska jag ta bort från motsatt sida på den andra backen då eller samma? :hmm:

Kanon! Va ju lite därför jag knäppte där bak;P

De tror jag att den gör också.
Tror jag håller på slantarna å letar reda på en pipa på en gång:) Så jag kan störa lite grannar å annat löst folk:P

Jag tar mått imorn. Orkar inte springa ner till garaget nu... aa jag vet jag är lite lat + att jag tog en tröst öl som jag suger på.

Är det nån från Maffia som finns på forat här?

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Aug 2012, 21:11

Under kategorin Sponsorer, hittar du alla rekommenderade handlare, och RcMaffian består av Jessica och Packo.
Båda finns registrerade här på forumet, men jag tror det snabbaste och enklaste är att skicka dem ett mail.
Adressen hittar du på deras hemsida.

Tyzk-Alex

Post by Tyzk-Alex » 21 Aug 2012, 21:14

Dom har jag hittat men inte vilka som har det:P

Men hur ska jag slipa ner kopplingen?! :hmm: På motsatt sida eller samma?

Post Reply