RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Locked
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: RS5 T10

Post by sx3 » 17 May 2012, 21:25

Maffig! Tror bakhängd kan vara bra på RS5, mer vikt över bakaxeln..
Men mest imponerad är jag över ditt insug/luftfilter! :D
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 May 2012, 21:35

Hehe, det är bara en temporär lösning, har kört den motorn så på Lautern, och bara för att testa behöver jag inte flytta över luftboxen.

Ja, pipan är fet -på riktigt ;) Den är nog den med största diametern av dom jag har, även om Technokit-pipan är nära.

Jag håller mig till bakhängt just för mer vikt bak, och så hålls allting lite renare när avgaserna går ut längst bak.

Zulle
Phone Number: 0730322008

Post by Zulle » 18 May 2012, 10:06

Rallyfinnen wrote:Idag blev det en hel del pyssel på rs5:an.
Gjorde om mellanaxeln lite med en alu-distanshylsa mellan lagren, och en M4 skruv längst ut. Om inte annat så förhindar den att pinjongen flyger iväg ifall den lossnar.

Image

Image

Nästa projekt var att byta motor och passa in nya pipan. Lite krångel blev det, kröken går så lågt att det kolliderade med mitt nät och plåt till luftstyrningen under motorn. Fick modifiera plåten lite, och slipa lite lätt på svetsarna på kröken så fick det att få dit den. Nästa steg var att anpassa pipan lite, den pekade lite snett i bak, och hela pipan satt lite högt och långt ut åt sidan i mitt tycke. Dessutom var den bucklad i diffusorn, så jag ville rätta till det också. Det blev att kapa den på två ställen och vinkla om den. Blev en tur till Pelle på Wargia igen, han fick hålla i svetsen, för tig:en jag lånat innan var inte riktigt i form, Dessutom kändes det lugnast så, plåten är rätt tunn så man får ha lite känsla för att svetsa i den..
Jag hade velat ha en liten krök på ändröret till dämparen också, men hittade inget lämpligt, så dämparen sitter lite högt nu, tills det blir löst.

Image

Image

Image

Image

Ska kolla över setupen lite än, sedan är det bara provkörning som gäller! :drive:
Med den pipan så kan det knappast gå fel :rock2:
Har du bänkat den?
HARM is the shit

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 May 2012, 20:21

Japp, här är bänkningen: viewtopic.php?f=28&t=4543&p=140633#p140633

Tittade över setupen på bilen idag, och jag har kört med ca 2mm snedjusterad framvagn i Lidköping.. utfjädring och krängare fram var feljusterade och det är högst sannolikt pga dålig setupskiva. Nu justerade jag på glasskiva som Micke fixade åt mig, så nu är det förhoppningsvis perfekt :)
Var väl inte helt nöjd med setupen i Lidköping, men det gick.. svårt att känna feltweakad bil när man är ovan med banan, och doserade kurvor gör nog inte det hela lättare heller, jag trodde väl att det var doseringen som gav lite konstigt beteende.
Imorgon ska det 'svarvas lite däck' på banan i Trollhättan, ser fram emot att testa nya motor/pip-kombon! :thumbsup: :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 May 2012, 22:05

Kul körning i Trollhättan idag! Knäckte krängarn i bak, ren utmattning i materialet skulle jag tro:

Image

De värsta är att den ligger kvar på mekbordet vid banan! :doh:

Tänkte köra på V8 med Micke imorgon om vädret är bra, så jag knyckte främre krängare från snikräsern, och skruvade dit den, passade perfekt med samma diamter och allt, fick bara kapa pinnarna en aning.
Körde det sista på en uppsättning gamla däck idag, imorgon åker det nog på lite bättre däck, V8 sliter inte så hårt så man köra på bättre gummi.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 May 2012, 19:41

Den hopstressade bak-krängaren höll inte länge! Körde väl en tank, och då var den av! Pianotråd ä beställd, hoppas den ska hålla bättre.
Körde någon tank till, sedan pajade kopplingen. Ena belägget lossnade och kilade sig emellan, så fen frikopplade aldrig. Körde GPM-kopplingen med ersättnings-backar jag fått från rc-car-online. Dom skulle lösa just detta problem, men tydligen inte.. Såg ut som skruven hade skruvat ut sig, och sedan hade belägget släppt, så det går nog att limma igen och lägga lite locktite på skruven.
Nu åkte iallafall 240-motorn i igen. Jag trivs inte riktigt med 230:n ihop med FirstOne-pipan, den har för lite i botten så den kommer inte iväg riktigt från hårnålar känns det som. Enligt bänken är 240:n med den pipan ett mellanläge, mer botten än med 230:n med samma pipa, men mer topp än 240:n med bigpower. Får känna på det helt enkelt.
Satte i 4-backars lauter-kopplingen nu, den har funkat klockrent hittills!

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 20 May 2012, 19:47

Det är väl grannen din som "lånade" kopplingen i 2 veckor som fixat med den :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 May 2012, 16:40

Måste vara så! :)

Igår skickade jag bilder till rc-car-online på vad som hade hänt med GPM-kopplingen, och idag har dom skickat tre nya kopplingsbackar (igen). Man kan inte klaga på servicen iallafall! :thumbsup:
Innan jag ens hade testat kopplingen kom mail om att dom hade problem med limningen, och dom skickade tre nya backar som skulle vara ok. Nu körde jag med dom och dom lossnade, så nu kommer tydligen en variant som är ytterligare förbättrad. Kan inte vara lätt att ha kineser som leverantör om man ska vara seriös säljare.. trippeljobb!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 May 2012, 19:19

Ett litet konstaterande från Växjö: kombinationen av pipa/motor/koppling jag har nu funkar inte bra! Väldigt on/off på gasen, går inte att dosera effekten mjukt ut ur böjarna, uten det blir väldigt hetsig så det spinner loss eller understyr. Dumt att inte prova innan man åker på tävling..ingen annan pipa med heller.. :doh:
I övrigt funkar bilen, men jag har problem att få till setupen. Har ändrat hejvilt på allt möjligt, mot alla principer, och det har väl blivit lite bättre. Det sista jag gjorde innan jag åkte från banan idag var slipa ner krängaren i bak en aning för att göra den mjukare när inte mjukaste läget räckte. Har testat utan krängare bak också, men då blev den för sladdrig.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Jun 2012, 20:38

Idag har jag grejat lite med denna igen.
Var ju tvungen att ta ur motorn för att byta krök, och när motorn ändå var ur fick jag för mig att porta lite.. :)
Tog lite till i princip överallt, och satte ihop den med en ny kolvring. Körde den i bänken också, men har inga grafer med mig hem, får väl lägga upp dom senare. Som vanligt tappade jag botten och fick mer på topp istället.
Satte dit bigpower-pipan också, borde provköra och känna på lite nu..

Gick över setupen lite som avslutning, hade ändrat hejvilt på det mesta i Växjö, så jag fick backa tillbaka lite.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Jun 2012, 20:43

Idag fick Roger sälja en Zen 240 till mig, tyckte jag kunde behöva en till ;)
Osäkert vad det blir av den, kan hamna i FG:n också. Hade tänkt beställa cylinder, kolv och förgasare, men konstaterade att det lönar sig köpa en komplett motor.
För att kompensera denna utgift så skippade jag att köpa ett 'proffs-aggregat' till däckvärmarna, och hämtade en begagnad ATX spänningsdel på lokala databutiken för en hundring: 19A@12V=prisvärt! :) Blev en stund med lödkolven, men nu är den moddad och klar. Jag kan ju inte vara beroende av att behöva låna ström till däckvärmarna av värsta konkurrenten! :lol2:

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 04 Jun 2012, 21:48

Jag kan ju inte vara beroende av att behöva låna ström till däckvärmarna av värsta konkurrenten! :lol2:
He he.. där visste du inte vilken tur du hade... jag har just lånat ut mitt exra agg till en annan av dina konkurrenter :sunglasses:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Jun 2012, 20:25

Tur jag skaffade ett alltså! Thomas kan nog behöva låna lite däckvärmare också, dom skickade röksignaler (med låga om jag minns rätt) i Växjö..

Körde denna i Gbg idag, enda bilen som inte krånglade på något sätt. Pansarvagn :)
Motor/koppling/pipa funkar rätt bra ihop nu, mycket lättare att dosera kraften ut ur böjarna.
Setupen var lite halvbra. Tyckte den var understyrd i början, så jag justerade om lite, sedan fick vi lite mer grepp i banan, och när man då kört en stund kom värmen i framdäcken, och den blev överstyrd istället..
Dämparna borde nog vara lite mjukare i guppen på V8 också, den studsade lite över ojämnheterna i banan. Borde kanske köra 5000 istället.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Jun 2012, 09:42

Bytte motor i denna igår, satte i wrep's gamla motor som följde med rallyn, tänkte som så, att förnedringen blir total om jag kör ifrån honom med hans gamla motor i Örebro! :lol2:
240:n jag kört med har börjat få lite lagerljud, så jag får nog byta ut dom keramiska ramlagren.. Inget glapp, men den har det typiska 'susande' lagerljudet, så det är onödigt att chansa. Blir nog vanliga standardlager i nästa gång.

Labbade lite med förgasare och märkte att 230-motorn jag stoppade i gick jämnare med ny 990 från den nya 240-motorn jag köpte. Fipplade med den gamla 990:n (som var ny i våras), men kunde inte hitta något fel. Borde få tag på lite fler förgasare att testa med.. någon som har någon 990 eller 813 som samlar damm på någon hylla (billigt ska det naturligtivis vara :)).

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jun 2012, 20:40

Såja, då har bilen rullat ett rejs igen. Inga bekymmer med bilen, den är en riktig pansarvagn har jag konstaterat! Besökte staketet ordentligt i långa dosen efter rakan åtminstone två gånger, men det var bara att köra vidare! :thumbsup:

Däremot blev det motorbekymmer. 230:n började dra tjuvluft någonstans, så jag fick slänga i 240:n igen.
Höll på fipplade med kopplingen också. Testade med dom hårdare fjädrarna som sitter på som standard, men kunde inte komma överens med beteendet, så jag fick stoppa i dom mjuka igen. 230:n hade inte riktigt botten för det låga ingreppet med dom mjuka fjädrarna, men det gick bra med 240:n.

Blev en massa grejande med setup eftersom vädret pendlade fram och tillbaka hela tiden, slutade med någon tup av mellanting mellan regn och torrsetup, mmen ja behöver mer träning på detta med setup för att få bilen att kännas rätt, då blir körningen så mycket lättare och roligare också!

Sammanfattningsvis en lärorik och rolig helg i Örebro!

Locked