obr portad motor

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
groggen1

obr portad motor

Post by groggen1 » 17 May 2012, 20:36

005.jpg
004.jpg
003.jpg
hej alla experter,har ett par frågor ang en obr-portad 30,5 motor som jag köpt,,enligt säljaren skulle det vara en original motor från obr,,och den skulle gå bra och vara renoverad och hadde gått ca 4l efter detta,,men nyfiken som man är var jag tvunget till att riva ner den och kolla upp den,allt ser bra ut vad jag kan se,,sitter en 36mm kolv och 2+strokad och pluggad vev,wt-535 förgasare med choke samt reed-ventil,,nu till mina frågor??? tydligen så har någon försökt att bättra på trimningen på kolven, den ser inte riktigt rätt ut,istället för att bara slipa upp kolven vid insuget så har man kapat hela kolven på insugningsidan,vilket jag tycker verka vara lite tokigt,vidare så har han satt i nya lager,dock gummitätade på båda sidor plus att det sitter packboxar på båda sidorna,!!verkar inte rätt eller,så vad säger ni experter om detta,,mvh jörgen här är ett par bilder på det,,

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: obr portad motor

Post by Dave » 17 May 2012, 21:14

Ser väl helt ok ut....
Den bearbetningen på kolven brukar nog kombineras med en avsvarvad diameter på kolven längst upp, men jag har inte sett alla olika varianter än.....ser helt ok ut i skicket iallafall !

Kan vara så att man valt att låta packningarna sitta kvar på lagren på båda sidor för att hålla tätt mot det höga vevhustrycket man får med en fylld vev, och speciellt med reed-ventlilen också....
Funderar ju lite på hur portningen ser ut , om den är anpassad för reed eller om nån bara skruvat dit en reedventil ?

:hmm:

Tänk på att tillverkarna, i det här fallet OBR inte uppskattar närbilder på deras portningar på ett publikt forum, men beskriv gärna hur den ser ut....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 May 2012, 21:43

Reed på insuget antar jag? Med reed kan/bör man köra med väldigt hög duration på insug, så det har man väl fixat med att kapa kolven då, även om det verkar lite drastiskt.. Ofta brukar man göra 'fönster' i kolven så att det är öppet mot insug även i ND, istället för att kapa av den. Lagren vet jag inte.. verkar konstigt tycker jag..

groggen1

Post by groggen1 » 17 May 2012, 22:17

Dave wrote:Ser väl helt ok ut....
Den bearbetningen på kolven brukar nog kombineras med en avsvarvad diameter på kolven längst upp, men jag har inte sett alla olika varianter än.....ser helt ok ut i skicket iallafall !

Kan vara så att man valt att låta packningarna sitta kvar på lagren på båda sidor för att hålla tätt mot det höga vevhustrycket man får med en fylld vev, och speciellt med reed-ventlilen också....
Funderar ju lite på hur portningen ser ut , om den är anpassad för reed eller om nån bara skruvat dit en reedventil ?

:hmm:

Tänk på att tillverkarna, i det här fallet OBR inte uppskattar närbilder på deras portningar på ett publikt forum, men beskriv gärna hur den ser ut....
tjena ,tackar för svaret,då kan jag nog sätta ihop den igen och testa,vad jag kan se så ser den inte ut att ha blivit portad nått extra, vad jag kan se så ser det ut som original portning i den,men avgas och utblåskanalerna är betydligt större än vad reedventilen är och dessa ser ut att vara bearbetade i efterhand,,nu är jag ingen expert på trimningar ,men vad för nytta gör reedventilen ,,tycker det ser ut som den skulle minska på flödet till cylindern?? mvh jörgen

tomso

Post by tomso » 24 Jun 2012, 02:02

Reed ventilen virker som en enveis ventil.. Normalt går brensle og luft tilbake gjennom forgasseren.. men med en reed ventil så går det kun inn i motoren, men inte tilbake.. man får også et høyere trykk i veivhuset.
HPI Baja 5B SS - Oneill Brothers Racing 30.5 Pro Mod - VRC Pro Pipe - Futuba PK4TS\ESP 30.5 - VRC BB pipe
HPI Baja 5T- MMR Super MX Pro 50

Post Reply