Förvaring av bil och bensinlukt

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Itasha

Förvaring av bil och bensinlukt

Post by Itasha » 15 May 2012, 22:09

Tänkte höra hur ni har löst förvaringen av era bilar? Har man ett garage eller källare så är det ju all good, men det är säkert många som bor i lägenhet med. Förvara RCn bak i bagaget på bilen är ju inte direkt något alternativ, och källarförråd på lägenhetshus brukar inte vara de smidigaste heller.

Jag hade tänkt ha den i mitt badrum, som är ganska stort, med någon bänk att mecka lite på. Problemet är att bilen luktar bensin, vilket knappast är hälsosamt eller bra för lägenheten. Luktar era bilar med, eller är det så att jag behöver täppa till luftslangen eller dylikt? Snackade med killen som har den lokala RC-butiken och han tyckte inte det var så konstigt att det luktade då det ofta kan finnas rester kvar t.ex. i filter, förgasare etc.

Letar just nu efter någon stor låda att ha bilen i, men hittar faktiskt ingen. Biltemas största plastlåda är fortfarande för liten. Har ni några tips? I värsta fall får jag förvara bilen i mitt förråd i källaren, men det är ju inte direkt särskilt säkert och inte smidigt heller när jag vill greja med den.

Sponsor

Sponsor

Ntch in da dirt

Re: Förvaring av bil och bensinlukt

Post by Ntch in da dirt » 15 May 2012, 22:17

köp billig playwood samt några gavlar i plåt sedan spikar du ihop en enkel trälåda av det hela.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Itasha

Post by Itasha » 15 May 2012, 22:31

Dels så är jag inte så händig när det gäller sådana saker, och dels så blir det väl inte helt lufttätt, åtminstone inte i jämförelse med en låda av plast med tätförslutande lock.

Inte ens Ikeas största låda på 130 l passar, minimimåtten är cirka 74x60x30. Funderar på om det finns några påsar i plast med dragkedja?

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 15 May 2012, 22:32

Kör bilen på Aspen miljöbensin istället så luktar det nästan inte alls :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

kim.h
Phone Number: 0704177592

Post by kim.h » 15 May 2012, 22:45

Jag har mina tre i vardags rummet :) fina prydnader i bokhyllan. stör mig inte av någon lukt. Iaf inget jag känner.
Söker eventuellt bra baja 5b chassi.

adrenaline

Post by adrenaline » 15 May 2012, 22:52

jag har garage men mina bilar trivs bättre inne i hobby rummet! min underbara är väldigt känslig för soppa lukt osv men hon stör sig inte,och just nu är de nästan full tank i :thumbsup:

ta in bilen och känn av om du märker nått

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 15 May 2012, 22:57

wrep wrote:Kör bilen på Aspen miljöbensin istället så luktar det nästan inte alls :thumbsup:
Håller med wrep, kör på Aspen så luktar det inget.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Itasha

Post by Itasha » 15 May 2012, 23:42

Jag har den alltså redan inne i badrummet, och jag känner bensinlukten ganska så kraftigt. Vad tror ni källan till lukten kan vara? Jag ställde en tidning under den men har inte kunnat se någon fukt så den läcker inte på golvet i alla fall, borde inte läcka någon annanstans heller men vad vet jag.

Aspen miljöbensin, vad är dealen med den? Finns det någon fördel alls med den förutom den minimala förbättringen för miljön? Bättre prestanda? Lämpligare för den typ av motorer som är i RC-bilar? Det handlar trots allt om dubbla priset mot vanlig hederlig 95 blyfri. :)

Edit: Sedan att den inte luktar är förstås en stor fördel. Men om det går att köra vanlig bensin utan lukt så hade jag föredragit det. Vidare angående aspen så har jag sett folk klaga på att 2-taksoljan klistrar igen förgasaren och tändstiftet. Kör ni på aspen för 4-takt och blandar själva?

J.A racing

Post by J.A racing » 16 May 2012, 06:24

Den luktar inget alls om du har bilen inne med Aspen i tanken, sen skaden inte sota lika mycket men där är det viktigare med en bra olja istället. Vissa säger att den ska ge lite mindre effekt men det är inget jag märkt av i alla fall.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 16 May 2012, 07:04

Sen slipper man bli helt vimsig i bilen på väg till och från körningarna.... varma bakluckor gör ju sitt bästa för att bensinen skall ånga :doh:

Jag kört 4-takts Aspen och blandar själv i den Olja jag gillar.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Itasha

Post by Itasha » 16 May 2012, 13:32

Får väl köra på det då, slipper jag giftiga ångor så är det väl värt de extra slantarna. Borde inte Aspen avdunsta med egentligen? Bara att det är någon slags luktlös ånga?

Var brukar ni köpa er tvåtaktsolja? Castrol TTS har jag sett folk rekommendera för aspen, men har ingen aning var den säljs. Finns inte så gott om MC-butiker i närheten. Granngården där jag tänkte köpa Aspen hittar jag inget på heller.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 16 May 2012, 13:57

Var bor du någonstans??? (skriv gärna det i din profil)
Panolinolja kan du köra med. Finns hos LargeScaleRacing.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Itasha

Post by Itasha » 16 May 2012, 22:24

Sådär, nu syns det att jag bor i Skövde!

Det bästa är ju att köpa lokalt när det är sådana simpla saker, lär ju bli nog med beställande av delar sedan om man säger så. :thumbsup:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 16 May 2012, 22:55

Kan hålla med dig där. Jag brukar köpa på mig sådant när man åker på träff eller dylikt!
Kolla om du kan få tag på Motuls gokart olja. Den är inte fel heller.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Dakeman

Post by Dakeman » 17 May 2012, 07:43

Shell Advanced Ultra 2T är den bästa lättillgängliga oljan enligt många. Jag tycker dessutom att Shell V-Power soppan luktar mindre...men jag har inga vetenskapliga belägg för den saken :) Bilen stod i 2 dagar i våran hall efter senaste körningen utan att någon i familjen sa nått om bensin lukt.
HPI Baja 5B SS
HPI Baja 5B FLUX "projekt Ultima"

Post Reply