RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: RS5 T10

Post by Rallyfinnen » 01 May 2012, 22:16

Blev lite skruvande på denna idag också.
Förgasarbekymret med skenande tomgång jag hade i Trollhättan kom tillbaka. Jag hade isär förgasaren och gjorde rent, men det hjälpte inte. Sedan lossade jag skruven till spjället och justerade centreringen lite, och efter det så funkade den. Tror den sög för mycket luft på 'fel' sida om spjället, dvs på den sida som inte har några bränslehål.
Däremot har jag nog lite värmebekymmer (första gången jag testar i +22grader), verkar som jag får skrota min ide med kanal från grillen och öppna upp fönster istället.. Känns som den tappar lite effekt när man kört en stund, och så blir blåsan tom på förgasaren också.
I övrigt blev det några tankar körda, och greppet var nog det bästa hittills i år, fick upp riktigt bra temp i däcken. Sista tanken körde jag på nya c-däck runtom, och det funkade hur bra som helst!

Beställde en servoräddare idag också, för jag inbillar mig den jag har är såpass mjuk att den sviktar när man svänger i högre hastigheter. Märkte det främst i Lidköping i velodromkurvorna, däremot inget som störde på V8 idag.
Kollade på Lightscale och HARM, men dom var lite dyra, speciellt den från Lightscale. Sedan vet jag inte om den från HARM passar, så om jag ändå ska experimentera så köpte jag denna från FG:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... RP:DE:1123
Samma princip, men betydligt bättre pris.

Funkar det inte så kanske jag får modifiera originalet, eller köpa något dyrare..

En filmsnutt från körningen är på g.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 May 2012, 22:35

[youtube][/youtube]
Last edited by Rallyfinnen on 18 Jul 2012, 16:12, edited 1 time in total.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 01 May 2012, 22:54

Jag har fått för mig att om blåsan blir tom på förgasaren så har man problem med nålventilstrycket ... ? Tror jokerracing skrev ngt ang detta för ett tag sen i någon av sina trådar.. :)

FG-servoräddaren kan nog funka tror jag... HARMs är nog för hög.
På min RS5 sitter det en stor o-ring mellan fjäderns ändar eller hur man nu skall förklara det :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 01 May 2012, 23:26

Jag tyckte du hade bra snurr i bilen i dag.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rayo

Post by Rayo » 02 May 2012, 00:26

Klipp ut rutorna så ska du se att dina förgasarproblem försvinner.

J.A racing

Post by J.A racing » 02 May 2012, 06:23

Rayo wrote:Klipp ut rutorna så ska du se att dina förgasarproblem försvinner.
Ånglås i förgasaren pga värme, öppna upp och ventilera ut värmen. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 May 2012, 13:33

wrep wrote:Jag har fått för mig att om blåsan blir tom på förgasaren så har man problem med nålventilstrycket ... ? Tror jokerracing skrev ngt ang detta för ett tag sen i någon av sina trådar.. :)

FG-servoräddaren kan nog funka tror jag... HARMs är nog för hög.
På min RS5 sitter det en stor o-ring mellan fjäderns ändar eller hur man nu skall förklara det :)
Min erfarenhet säger nog samma som dom andra, att det ofta är värmen som gör att blåsan är tom.

Jag får väl krypa till korset och kapa i karossen då..

Finns möjlighet till en oring på min servoräddare också, men dom bakre pinnarna finns inte för att den är gjord för två styrservon och då får dom inte plats. Jag gillar inte riktigt att köra med oring, för det begränsar utslaget på servoräddaren ordentligt, eller så går oringen av, och det är mycket pyssel att sätta dit en ny. Dessutom ger det inte riktigt distinkt mittläge, utan rör sig lite innan oringarna låller emot. Vill ha en servoräddare med distinkt mittläge, och utrymme för stort utslag. Jag gillar lightscale-lösningen, men tycker den är tokdyr..

wrep

Post by wrep » 02 May 2012, 14:29

Ok hur mycket hål har du i karossen nu då?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 May 2012, 14:47

Ett i sidofönstret hö bak för att kunna dra igång och stoppa motorn.. Min 'hypotes' var att mina luftkanaler skulle fixa kylningen, men tydligen inte!

wrep

Post by wrep » 02 May 2012, 15:15

Jag hade alla sidorutor öppna men bakrutan kvar, det funkade på min... det är lite svårt att starta genom sidofönstret men jag inbillar mig att aerodynamiken blir bättre för vingen om man har bakrutan kvar?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 May 2012, 21:20

Ja, sämre blir det säkert, men jag tror det beror lite på hur taket är format, och hur högt upp det är urkapat. Jag tror att ju mer av rundningen neråt i bakkant på taket som är kvar, desto mer styrs luften som kommer över taket ner mot vingen.
En slutsats baserad på lite enkla tester med blåsmunstycke och diverse trådstumpar fasttejpade på min gamla E90-kaross.. :) I vissa fall har jag hört att luften kan gå in genom bakrutan också, tvärtemot vad man kunde tro..
Orsaken till mina kanaler är att i en kanal vet man vart luften tar vägen, med en massa hål vet man inte vad som händer, man vet inte hur aerodynamik eller downforce påverkas osv.. Jag tror fortfarande att ju mindre hål desto bättre, men jag får väl ge vika för massan :doh:

Satt och kollade på bilderna från VM på Modelcargo för en tid sedan, och alla verkar ju köra kapade rutor, även om tolkningar av reglerna var väldigt olika om man kollade vilka hål dom tagit i just bakrutan.

corvette
Phone Number: 0709998877

Post by corvette » 02 May 2012, 23:44

Jag tror att det är lite som att uppfinna hjulet igen. Fungerar det med alla rutor uppkapade i VM så borde det fungera för oss som kör "VM" i Sverige oxå. Jag lämnar oxå en bit av bakrutan kvar i överkant utav samma anledning som du nämner. Känns bättre.......

J.A racing

Post by J.A racing » 03 May 2012, 07:02

corvette wrote:Jag tror att det är lite som att uppfinna hjulet igen. Fungerar det med alla rutor uppkapade i VM så borde det fungera för oss som kör "VM" i Sverige oxå. Jag lämnar oxå en bit av bakrutan kvar i överkant utav samma anledning som du nämner. Känns bättre.......
Precis och jag har nog en del kvar vad det gäller körteknik innan aerodynamiken beroende på hur man kapat ur rutorna har en avgörande betydelse. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 May 2012, 08:36

Naturligtvis har ni rätt, hade det bara varit frågan om körning så hade jag bara gjort som alla andra. Men som ni kanske märkt så ligger det i min natur att modifiera, konstruera och testa andra lösningar, och föröka göra saker och ting bättre, eller åtminstone annorlunda :)
Min körförmåga är ju definitivt också det som borde förbättras först, men man är ju tekniknörd, så man vill ju testa lite egna ideer, det är till stor del därför jag gillar denna hobby.

wrep

Post by wrep » 03 May 2012, 09:03

Rallyfinnen wrote:Min körförmåga är ju definitivt också det som borde förbättras först, men man är ju tekniknörd, så man vill ju testa lite egna ideer, det är till stor del därför jag gillar denna hobby.

Jag håller på dig :rock2: sen får man ta lite pikar om vad man håller på med i förorten osv men vips en dag vet man ngt som de andra inte vet :lol2:

Locked