RS5 T10
Re: RS5 T10
Ja, det återstår ju att se.. men den kommer nog gå riktigt bra!
- Rallyfinnen
Hoppas verkligen jag får ordning på den, annars blir jag nog lite 'bitter och inåtvänd' efter allt jobb jag lagt ner!
Har för mig, så det är nog värt att kollas upp, och det är att man inte får leda luften!?
Är dock inte helt 100a
Är dock inte helt 100a
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Antar att du kommer att ha bilen med dig på banvandringen innan racen, och peka på stolpar och annat hårt för att bara visa klart och tydligt vad som händer om den inte skärper till sig......Rallyfinnen wrote:Hoppas verkligen jag får ordning på den, annars blir jag nog lite 'bitter och inåtvänd' efter allt jobb jag lagt ner!
- Rallyfinnen
Man får inte göra kanaler till fönstren enligt regelboken, men tror inte det står något om övriga luftkanaler. Allt som inte är förbjudet är med default tillåtet, åtminstone i F1sx3 wrote:Har för mig, så det är nog värt att kollas upp, och det är att man inte får leda luften!?
Är dock inte helt 100a
- J.A racing
RB 10.4.4.2 Kaross
Svensk karossregel – en lista av godkända karosser kommer att upprättas på RB: s hemsida. Karosserna ska vara ordentligt fästade vid chassit och ska täcka hjulens ytterkant vid centrumlin- jen sett uppifrån. Det är inte tillåtet att skära ut vindrutan. Sido- och bakfönster får tas upp för bättre kylning av motorn. Därvid får en stödkant runt rutan sparas för att skydda karossen för skador vid kollisitioner eller rullningar. Det är inte tillåtet att perforera rutorna. Det är inte heller tillåtet att forma kylkanaler från sidorutorna för att rikta luften inåt. Dock får kylargrillen tas upp.
Karossen ska vara lackad, och samtliga rutor ska vara genomskinliga. Dock tillåts ”solfilmsfär- gade” rutor liksom solskärm på framrutan och bakrutan.
Alla delar av bilen ska vara täckt av karossen.
Enbart antennen får sticka ut. Alla övriga öppningar i karossen måste motsvara originalets (skala 1:1). Det är inte tillåtet att modifiera karossen genom att klippa upp den över markerade linjer, ej hel-
ler är det tillåtet att bredda karossen med t.ex. värmepistol. Lista på godkända karosser publiceras på RB:s hemsida. Karossmodell skall noteras av tävlings- ledningen vid förbesiktning och får ej bytas under pågående tävling.
Vid skadad, ej reparerbar kaross kan tävlingsledning godkänna byte till ny kaross av samma mo- dell som tävlingen startades med. Lackningen av den nya karossen ska till färg och form motsva- ras den som byts ut (enligt EFRA regel)
Svensk karossregel – en lista av godkända karosser kommer att upprättas på RB: s hemsida. Karosserna ska vara ordentligt fästade vid chassit och ska täcka hjulens ytterkant vid centrumlin- jen sett uppifrån. Det är inte tillåtet att skära ut vindrutan. Sido- och bakfönster får tas upp för bättre kylning av motorn. Därvid får en stödkant runt rutan sparas för att skydda karossen för skador vid kollisitioner eller rullningar. Det är inte tillåtet att perforera rutorna. Det är inte heller tillåtet att forma kylkanaler från sidorutorna för att rikta luften inåt. Dock får kylargrillen tas upp.
Karossen ska vara lackad, och samtliga rutor ska vara genomskinliga. Dock tillåts ”solfilmsfär- gade” rutor liksom solskärm på framrutan och bakrutan.
Alla delar av bilen ska vara täckt av karossen.
Enbart antennen får sticka ut. Alla övriga öppningar i karossen måste motsvara originalets (skala 1:1). Det är inte tillåtet att modifiera karossen genom att klippa upp den över markerade linjer, ej hel-
ler är det tillåtet att bredda karossen med t.ex. värmepistol. Lista på godkända karosser publiceras på RB:s hemsida. Karossmodell skall noteras av tävlings- ledningen vid förbesiktning och får ej bytas under pågående tävling.
Vid skadad, ej reparerbar kaross kan tävlingsledning godkänna byte till ny kaross av samma mo- dell som tävlingen startades med. Lackningen av den nya karossen ska till färg och form motsva- ras den som byts ut (enligt EFRA regel)
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
Så var det ja, står inget om att dra någon kanal från grillen, eller göra kanal undertill för att leda luft till motorn osv. Jag tolkar det så att i princip alla luftkanaler som inte syns är ok, så länge man inte tagit upp öppningar på ställen där det inte finns öppningar på originalet.
Hur är det bak på E90-karossen? Är det så som dom levereras dom ska vara, eller kan man öppna upp mer i nederkant? Tycker jag sett sådana karosser på tävlingsbilder (VM eller Sverige?)som haft mer öppnat i nederkant bak? Tror det skulle hjälpa för att få ut varmluften om man kunde öppna upp lite i nederkant (gjorde det på den gamla och tyckte det blev bättre).
Enda jag gjort hittills är öppna hål där avgasrören sitter, men hade gärna tagit bort lite mer..
Hur är det bak på E90-karossen? Är det så som dom levereras dom ska vara, eller kan man öppna upp mer i nederkant? Tycker jag sett sådana karosser på tävlingsbilder (VM eller Sverige?)som haft mer öppnat i nederkant bak? Tror det skulle hjälpa för att få ut varmluften om man kunde öppna upp lite i nederkant (gjorde det på den gamla och tyckte det blev bättre).
Enda jag gjort hittills är öppna hål där avgasrören sitter, men hade gärna tagit bort lite mer..
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Där har du väl svaret? linjen dom menar är väl den "förtryckta" som brukar finnas för att visa hur man skall klippa ut karossen?Det är inte tillåtet att modifiera karossen genom att klippa upp den över markerade linjer
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Jag är/var lite osäker på 'klipplinje' på karossen, enda linjen jag sett är den som går en bra bit upp i bak. Antagligen är det bara att låta kanten vara som den levereras för att slippa problem om man ska köra någon tävling.
- Rallyfinnen
Idag var jag på Ikea (!) och köpte en bit 38mm bordsskiva att ha som setup-bräda. Hoppas den ska funka, jag har inte ens packat upp den och kollat om den är plan än..
- Dave
- Site Admin
Du missade väl inte deras stekskydd till stekpannorna till nätmodden på vevhuset !!!Rallyfinnen wrote:Idag var jag på Ikea (!) och köpte en bit 38mm bordsskiva att ha som setup-bräda. Hoppas den ska funka, jag har inte ens packat upp den och kollat om den är plan än..
- Rallyfinnen
- Dave
- Site Admin
Påse på huvet också antar jag !Rallyfinnen wrote:Jo, jag gick raka vägen, köpte skivan och drog snabbt som fan
- Rallyfinnen
Nja, nästan, rånarluva 
Kollade upp skivan idag, den var också skev..
Nu vet jag inte vad fan jag ska ha .. nästa är väl aluminium eller dylikt..
Kollade upp skivan idag, den var också skev..
Jag kör med en glasskiva,det fungerar kanon.