MickeK´s Baja 5b

Alla Offroad-projekt
Post Reply
MickeK

MickeK´s Baja 5b

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 20:08

Startar väl en projekttråd iaf :)

Som topic... Min Baja 5b 26cc från King Motor. Kommer att uppgraderas så fort nåt pajar... (vilket det verkar göra rätt fort :curse: )

Bilen nyuppackad ur lådan... Grabben min e nöjd iaf :)
Image

Har aldrig hållt på med rc så ser ni att jag gör nåt galet så säg till :D

Pajade en länkarm samt en stötta till stötdämpar tornet efter första körningen... Byttes omgående då det följde med en extra uppsättning av allt :)

Andra körningen resulterade i:

Paj koppling :)
Image

Byttes till en 8000 rpm´s
Image
Dragstarten fick sig ett skydd
Image
Lika så stötisarna... Snodde idén av nån här på forumet :thumbsup:
Image
Däcket sprack:
Image
Limmades med nåt überlim... Håller än :D

Pinnarna till vingen gick av, ersattes med heavy duty-grejjer :D
Image

Det tillverkades rutor till bilen oxå
Image

Nu var allt frid och fröjd... Ut o gasa en tredje gång... Med mer ras :D (Film finns i Film-delen)

Innan körningen så uppstod ett konstigt fenomen... Skithög tomgång vilket resulterade i att bilen drev hyffsat fort framåt... Ställde in fuggen till fabriksinställningarna, skruvade ut tomgångsskruven jäkligt mkt, men den drev fortfarande framåt. Why?? Ja ja, gick ju o köra iaf :)

Båda stöttorna till tornet gick av
Image

Likaså tornet :)
Image

Dragstarten sa upp sig, den vill inte dra tillbaka samt att snöret gick av :)

Vingen sprack...
Image

Hittade en i alu på Daves´s... Satt o fnula lite med kollegan...

Vips så hade vi tillverkat två egna i alu :D
Image
Image

Lite färg på samt monterad
Image
Image

Det var allt för nu... Finns några litstor här o var på grejjer som skall beställas vid löning :clap:

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: MickeK´s Baja 5b

Post by Dave » 17 Dec 2011, 20:25

Snyggt jobb med vingen !
:rock2:

Du köper väl inte KM eller Rovan plast och reparerar med bara ?
HPI eller RPM är det som gäller !

Aluprylarna kan man köpa var som helst, men plasten i KM och Rovan är rena skämtet.....
:thumbsup:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 17 Dec 2011, 20:28

Kul med tråd. Vad tycker du om KM bilen?
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

MickeK

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 20:29

Dave wrote:Snyggt jobb med vingen !
:rock2:

Du köper väl inte KM eller Rovan plast och reparerar med bara ?
HPI eller RPM är det som gäller !

Aluprylarna kan man köpa var som helst, men plasten i KM och Rovan är rena skämtet.....
:thumbsup:
Tackar :D

Nej nej, skulle aldrig falla mig in efter det jag erfarat med skräpplasten som sitter på... Blir HPI, RPM o alu uppgraderingar sen :)

MickeK

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 20:33

S 500 R wrote:Kul med tråd. Vad tycker du om KM bilen?
Javisst :)

Jorå, tycker den funkar bra trotts allt. Plasten e ju ett skämt, men det var jag förberedd på... Vet ju lixom inte riktigt Hur dom ska va/kännas då jag en en riktig n00b på rc... Men tycker man får mkt för slantarna

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 17 Dec 2011, 20:37

MickeK wrote:
S 500 R wrote:Kul med tråd. Vad tycker du om KM bilen?
Javisst :)

Jorå, tycker den funkar bra trotts allt. Plasten e ju ett skämt, men det var jag förberedd på... Vet ju lixom inte riktigt Hur dom ska va/kännas då jag en en riktig n00b på rc... Men tycker man får mkt för slantarna
Skönt att du hade koll på att det är rena skiten när det gäller plasten. Tråkigt att komma in i denna underbara världen av rc och det bara går sönder.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 17 Dec 2011, 20:38

MickeK wrote:Innan körningen så uppstod ett konstigt fenomen... Skithög tomgång vilket resulterade i att bilen drev hyffsat fort framåt... Ställde in fuggen till fabriksinställningarna, skruvade ut tomgångsskruven jäkligt mkt, men den drev fortfarande framåt. Why?? Ja ja, gick ju o köra iaf :)
Kolla så att inte förgasaren lossnat, eller att isolatorn(manifold) mellan förgasare och cylinder spruckit.
Hög tomgång som är svårjusterad tyder på tjuvluft nånstans....

När du ändå skruvar, se till att bultarna som håller cylindern på plats sitter som de ska också !
:)
En bakmonterad pipa utan skarv med siliconslang är inte snäll mot en 2-bultad cylinder.
Mr.Rustler (eller var de Adde ?) här på forumet har väl kört av ett par cylindrar pga en stel bakmonterad pipa.
Landar man på bakändan, trycker pipan till cylindern så den spricker i värsta fall....

MickeK

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 20:44

Hur är det med HPI's alt ProLine's karosser? Tål dom stryk? Det va ju samma med KM's kaross som med länkarmarna... Behövde ju bara nysa på grejerna så spricker dom :) Funderar på ProLine's Desert Rat kaross

MickeK

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 20:50

Dave wrote:
MickeK wrote:Innan körningen så uppstod ett konstigt fenomen... Skithög tomgång vilket resulterade i att bilen drev hyffsat fort framåt... Ställde in fuggen till fabriksinställningarna, skruvade ut tomgångsskruven jäkligt mkt, men den drev fortfarande framåt. Why?? Ja ja, gick ju o köra iaf :)
Kolla så att inte förgasaren lossnat, eller att isolatorn(manifold) mellan förgasare och cylinder spruckit.

När du ändå skruvar, se till att bultarna som håller cylindern på plats sitter som de ska också !
En bakmonterad pipa utan skarv med siliconslang är inte snäll mot en 2-bultad cylinder.
Mr.Rustler (eller var de Adde ?) här på forumet har väl kört av ett par cylindrar pga en stel bakmonterad pipa.
Landar man på bakändan, trycker pipan till cylindern så den spricker i värsta fall....

Grymt! Då vet jag vad jag ska göra imorrn :D

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 17 Dec 2011, 21:46

MickeK wrote:Hur är det med HPI's alt ProLine's karosser? Tål dom stryk? Det va ju samma med KM's kaross som med länkarmarna... Behövde ju bara nysa på grejerna så spricker dom :) Funderar på ProLine's Desert Rat kaross
Hallå Micke.. Har använt både HPI och Proline karosserna och det är ingen större skillnad. Pajjar och spricker på samma ställen. Dock anser jag att karosser är en förbrukningsvara så gå på det som är billigast :thumbsup:
En Proline med undertray är kanon då man inte får in så mycket skit i chassit.
Billös expertkommentator..

MickeK

Post by MickeK » 17 Dec 2011, 22:37

Har kollat lite på sån... Men funderar på om det e lönt då jag nästa bara kommer att köra grusgrop. E inte risken att, vid första ojämnhet i backen när man kommer i full kareta, att undertrayet flyger all världens väg? Där emot så ska jag beställa underguard i alu från Daves... Aluplåten täcker halva dragstarten samt dreven på andra sidan. KM plasten höll i säkert 10 min :D

MickeK

Post by MickeK » 18 Dec 2011, 16:40

Dave wrote:

Glömde ju skriva att motorn dör varje gång man håller in bromsen mer än 3 sekunder

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 18 Dec 2011, 18:25

Feljusterat reglage?
Letar Baja 5B

MickeK

Post by MickeK » 18 Dec 2011, 19:02

waqr wrote:Feljusterat reglage?
Då måste den fått sig en smäll, för reglaget har jag inte varit och pillat på

waqr