Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2011, 18:56

BajaGute wrote:"saxat på engelska"
The internal aerodynamics involved in porting is counter-intuitive and complex. Successfully optimizing ports requires an air flow bench, a thorough knowledge of the principles involved, and engine simulation software.

Although a large portion of porting knowledge has been accumulated by individuals using "cut and try" methods over time, the tools and knowledge now exist to develop a porting design with a measure of certainty. Porting by inexperienced individuals without a full understanding of the fluid dynamics of the process still continues but the results are spotty and the process is expensive and time consuming with many more failures than successes.

Snackade även med brorsan som jobbar med både båtmotorer av mindre modell (utombordare) och större typ lastbilsmotorer, och han sa att putsa blankt i portar var av liten betydelse, det som var viktigare var att få det jämna flödet, alltså med det menat att det inte ska finnas "fel" radier inuti portarna får att få en perfekt balans.
Med detta tror jag att jag hoppar över portning, det får ni pyssla med som orkar och kanske har haft tur eller rätt utrustning för att mäta flödet med!
Krångla inte till det! ;)

Det är lätt bevisat att man med lite enkla metoder kan höja effekten märkbart! Fråga David, han har ju gått 'portningskurs, fas 1' hos mig och sett resultaten i bänk ;)

Bredda och kanske höj utblåset lite (beroende på pipa) och gör lite ögonbryn och kanske karva lite i sidorna på kolven, justera squish, och du har garanterat 10% mer effekt!

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 21 Nov 2011, 19:09

Rallyfinnen wrote: Bredda och kanske höj utblåset lite (beroende på pipa) och gör lite ögonbryn och kanske karva lite i sidorna på kolven, justera squish, och du har garanterat 10% mer effekt!
Det var blygsamt !
:sunglasses:
Vi var väl nära 90% effektökning på nån 4-bultad skitmotor......
:lol2:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2011, 19:10

Ja, om squishen är ca 1mm från början kan man vänta sig lite mer! :sunglasses:

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 26 Nov 2011, 15:54

Så då börjar portningen bli klar. Lite bilder:

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Letar Baja 5B

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 26 Nov 2011, 16:03

Snyggt! :thumbsup:

BajaGute
Phone Number: 0730398712

Post by BajaGute » 26 Nov 2011, 17:00

Rallyfinnen wrote:Krångla inte till det! ;)

Det är lätt bevisat att man med lite enkla metoder kan höja effekten märkbart! Fråga David, han har ju gått 'portningskurs, fas 1' hos mig och sett resultaten i bänk ;)

Bredda och kanske höj utblåset lite (beroende på pipa) och gör lite ögonbryn och kanske karva lite i sidorna på kolven, justera squish, och du har garanterat 10% mer effekt!
Jahopp, får väl ge mig i kast med den 2 bultade som sitter original i 5T då, den ska ändå rivas för genomgång eftersom handel av annan motor har skett :hmm:

Jösses ni ger mig NÄSTAN huvudvärk med allt som ska hottas bytas köpas repareras osv osv osv :lol2:
Finns väl bara en sak kvar då :hammer: :hammer: hela natten lång :cheesy:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 26 Nov 2011, 19:39

BajaGute wrote: Jösses ni ger mig NÄSTAN huvudvärk med allt som ska hottas bytas köpas repareras osv osv osv :lol2:
Finns väl bara en sak kvar då :hammer: :hammer: hela natten lång :cheesy:
Nu är det ju så att resan du gjort på 3 månader, tar normalt kanske 1-1,5 år för andra.....
:D

waqr

Post by waqr » 26 Nov 2011, 19:45

Robban wrote:Snyggt! :thumbsup:
Tack Robban! Återstår att se hur den går. Köpte ett lättat svänghjul också som ska monteras på denna motorn.

Nu återstår bara en portning på Street Bajan också. Ska bli en mer 'båtportning" på den för maximalt varv :rock:
Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 26 Nov 2011, 19:50

har du ingen före bild så man ser skillnaden!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

waqr

Post by waqr » 26 Nov 2011, 20:06

huSSe wrote:har du ingen före bild så man ser skillnaden!
Det är ju bara att titta på en helt oportad cylinder. Har tyvärr ingen bild på en sådan :doh:
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2011, 20:20

Ser bra ut!
Jag hade kanske putsat till utblåset en aning först med fil för att jämna till det sista, och sedan polerat upp ytan lite grann så inte sot odyl fäster så lätt.
Sedan brukar jag gnugga kanterna på kolven med typ 120-200 sandpapper för att putsa till det sista och ta bort lite kanter mm,
Jag vet inte om något av detta gör någon skillnad i praktiken, men det brukar kännas bättre när man vet att det är gjort :)

En sak att tänka på (speciellt på 2-bultade 23cc) är att man inte tar för mycket på kolven och/eller bredden på portarna så att det fortfarande finns tätningsyta mot utblås i ÖD, och tätningsyta runt insuget när det stänger.
På en tvåbultad 23cc är det små marginaler på insug original, lätt att få en glipa på ena sidan om man breddar insuget. På en större cylinder får man bredda rätt mycket innan det blir kritiskt. 4-bultade har bättre marginaler än 2-bultade också, för att portarna sitter symmetriskt, och inte vridna som på 2-bultade.

Dessutom är det ju bara på sidorna om insuget som kolven styrs när den passerar insuget på väg ner, och med tiden kan det slitas så kolven krokar i nedre kanten på insuget. Tar jag mycket på insugsbredden så brukar jag försöka fasa en aning i nererkanten på kolven så den inte ska kunna kroka i..

waqr

Post by waqr » 26 Nov 2011, 20:43

Tack för "expert kommentarerna" Rallyfinnen. Uppskattar alla tips jag kan få :thumbsup:

Jo, jag vet att utblåset är lite ojämnt men ytan är ändå "slät ojämn" så jag tror inte det ska fastna så mycket där. Har faktiskt inte fastnat speciellt mycket sot där på tidigare portade cylinderar trots att ytan på dom varit betydligt grövre.

Vad gäller insuget så har jag inte breddat det så supermycket men en avfasning på kolvens nederkant kanske är på sin plats ändå :hmm:

Vad har du för erfarenheter av att slipa bort 1-2 mm på insugssidan på kolven för att få en längre insuggsstid? Förmodar att detta hämmar bottenvridet en del, eller?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2011, 23:02

Det var mer generella erfarenheter på slutet där, om man har väldigt lite överlappning/tätningsyta på sidorna om insuget.
En aning fasat är nog bra att ha, men samtidigt ger det sämre vevhuskomp eftersom kolven tätar senare med avfasning, lite som man får nackdelarna av längre duration, men inte fördelarna. Samma med alla fasningar för den delen, så det gäller att fasa lite lagom..

Jag brukar inte göra mycket på durationen på insug, oftast ingenting. Jag gjorde ju lite laboration på det med en 34mm 2-bult Rovancylinder, tror jag skrev om det här i tråden?
Tyvärr gav det inte helt lättolkade resultat. Om jag minns rätt var det så här: Bara längre insugsduration(moddad kolv) gav ingen tydlig ändring alls, möjligtvis lite sämre botten, sedan gick jag på utblåset, och effekten steg och den blev till slut helt bottenlös men med bra toppeffekt. Sedan bytte jag kolv till en standard, och tappade en hel del på toppen, men fick tillbaka lite botten.
Jag tolkar det så att insugsdurationen kan hjälpa att få mer effekt på topp. Samtidigt ger det nog sämre botten och sämre gasrespons, men det beror lite på duration på överströmmarna också. Vevhuskomp/undertryck byggs ju i princip när kanaler och insug är stängt(om man bortser från resonanser, inertia på luft odyl), tar man mycket så blir denna tid väldigt kort, vilket borde ge dålig fyllningsgrad speciellt på låga varv.
En standard 36mm har ganska låg duration på överströmmarna, så den kanske klarar lite mer duration på insug utan att bli alltför matt på lägre varv..
Generellt kan jag väl säga så att den 36:a som gett bäst effekt (av allt jag bänkat) hade väldigt lite eller inget gjort på insugsdurationen. Att den sedan värmenöp i bänken innan jag kört en meter är ju ett annat kapitel.. :doh:

waqr

Post by waqr » 27 Nov 2011, 11:16

Hmmmm.....då låter jag bli insugssidan på kolven tror jag. En fråga till, vad har du för erfarenheter av breddningen av insug och avgas? Är det alltid gynnsamt att bredda så mycket man vågar eller finns det tumregler för detta med? Jag vet ju att man inte ska bredda för mycket då kolvring och annat slits och kan skadas men om man bortser från det menar jag, gynnas man då alltid av att bredda så mycket det går?

Hur är det vidare med relationen mellan breddningen på insug och avgas? Ska man alltid bredda med samma relation eller kan den ena porten breddas mer än den andra?

Som vanligt bra information förresten Rallyfinnen :worship:
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Nov 2011, 12:05

Bredden på insug tycker jag inte brukar inverka så väldigt mycket, men utblås så verkar det som det gäller att bara ta så mycket man vågar, och lite till! :)
En avgas-duration omkring 175 brukar funka bra, och så brett man bara vågar! Nedre delen på utblåset brukar jag inte bredda, bara uppåt. För max effekt gäller rak överkant, som ett liggande D, och vill man ha snällare register ska det vara bättre med rundad överkant (mera som ett O), men på en buggy är det bara att gå på max effekt ;)
Jag brukar knappt göra någon fasning alls, bara runda kanten lite grann med sandpapper, och se till att den är riktigt slät och fin, Avsluta gärna med 1000-papper så kanten är blank och slät. Man kan väl säga att ju mer man frestar på kolvringen, desto mer effekt verkar den ge :) Det ska funka att bredda till ca 70% av cylinderdiametern om jag minns rätt..

Post Reply