Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
jonas70
Phone Number: 0709998877

Re: Portningstråden!

Post by jonas70 » 02 Nov 2011, 22:20

Carbon-Dave wrote:Det här ska du ha......dyrt men väldigt bra !
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... lar-10-st/

Image

Och dessa slipstift !
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... slipstift/

Image
Jaha dessa hade jag när jag trimmade mopeder

Sponsor

Sponsor

waqr

Post by waqr » 20 Nov 2011, 20:39

Började porta upp min Zenoah G290 idag. Har börjat breddat den vänstra kanalen men vet inte hur mycket mer man vågar ta. Känns som om material är rätt tunnt just där. Hur mycket breddning är värt att göra?

Passade även på att testa att lätta en gammal kolv jag hade liggandes. Detta har jag aldrig gjort tidigare så det var bäst att försöka på nåt gammalt. Vad tror ni som kan det här, kan man lätta kolven som jag gjort eller har jag tagit för mycket på sidorna?

Image

Uploaded with ImageShack.us

Den vänstra kanalen breddad
Image

Image

Image

Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 20 Nov 2011, 21:23

lånar en bild av dig waqr.
frågan är, är det som är
in ringat som kallas för
ögonbryn??
Image
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 20 Nov 2011, 22:06

Det var ingen stor bild..... ?
:hmm:

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 20 Nov 2011, 22:20

fixat!
:thumbsup:
bildn var en pixel stor så jag förstorade den lite. :sunglasses:

waqr

Post by waqr » 20 Nov 2011, 22:30

Japp, det är ögonbrynen, Husse :thumbsup:
Letar Baja 5B

huSSe
Hedersmedlem

Post by huSSe » 20 Nov 2011, 22:43

är det inte svårt att få till dom?
tycker det var jävligt att komma
åt där med dremlen när jag provade
på en gamm cylle.

BajaGute
Phone Number: 0730398712

Post by BajaGute » 20 Nov 2011, 23:51

Jahapp då har man tillbringat kvällen med att noggrant läsa igenom en bra tråd :)
Som ni säkert förstår så har denna tråd förstört min kommande helg genom att jag måste till närmaste metallbearbetnings försäljare och inhandla maskin och verktyg, för att testporta den Original CY som ligger bredvid min 5T.
När det beger sig så kommer allt att i sedvanlig ordning dokumenteras med kamera, i detta ämne då både före och efter bilder!

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 21 Nov 2011, 12:16

waqr. Nedrans vilken grov yta det är? Jag fick det sagt till mej att det skall vara en slät yta som man t.o.m skall polera för att få det bra?

waqr

Post by waqr » 21 Nov 2011, 15:04

Robban wrote:waqr. Nedrans vilken grov yta det är? Jag fick det sagt till mej att det skall vara en slät yta som man t.o.m skall polera för att få det bra?
Som jag skrev så har jag bara börjat porta så ingenting är klart. Dock har jag läst att man enbart ska putsa ytan i avgasporten medan kanalerna ska lämnas lite grova......
Letar Baja 5B

Mats B

Post by Mats B » 21 Nov 2011, 16:57

Det är ju 2 olika "skolor" en del experter säger att man ska ha polerade kanalen för maximalt flöde med minimal turbulens som kan störa flödet medan andra experter säger att man ska ha en grövre yta för att ojämnheterna skall "slå" sönder bränsleluft blandningen bättre & därmed ge en bättre förbränning. :geek:

Som sagt olika teorier men inget är ju bevisat på ena eller andra hållet så frågan är väl ännu en av alle de saker som folk kommer att tvista i det oändliga om..... :? :lol:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Jimmy

Post by Jimmy » 21 Nov 2011, 17:16

Mats B wrote:Det är ju 2 olika "skolor" en del experter säger att man ska ha polerade kanalen för maximalt flöde med minimal turbulens som kan störa flödet medan andra experter säger att man ska ha en grövre yta för att ojämnheterna skall "slå" sönder bränsleluft blandningen bättre & därmed ge en bättre förbränning. :geek:

Som sagt olika teorier men inget är ju bevisat på ena eller andra hållet så frågan är väl ännu en av alle de saker som folk kommer att tvista i det oändliga om..... :? :lol:
Amen :thumbsup:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 21 Nov 2011, 18:12

waqr wrote:
Robban wrote:waqr. Nedrans vilken grov yta det är? Jag fick det sagt till mej att det skall vara en slät yta som man t.o.m skall polera för att få det bra?
Som jag skrev så har jag bara börjat porta så ingenting är klart. Dock har jag läst att man enbart ska putsa ytan i avgasporten medan kanalerna ska lämnas lite grova......
ok. Ser rent för jävligt ut.. Men det passar juh dej! :cheesy: :lol2: :toung:

BajaGute
Phone Number: 0730398712

Post by BajaGute » 21 Nov 2011, 18:15

"saxat på engelska"
The internal aerodynamics involved in porting is counter-intuitive and complex. Successfully optimizing ports requires an air flow bench, a thorough knowledge of the principles involved, and engine simulation software.

Although a large portion of porting knowledge has been accumulated by individuals using "cut and try" methods over time, the tools and knowledge now exist to develop a porting design with a measure of certainty. Porting by inexperienced individuals without a full understanding of the fluid dynamics of the process still continues but the results are spotty and the process is expensive and time consuming with many more failures than successes.

Snackade även med brorsan som jobbar med både båtmotorer av mindre modell (utombordare) och större typ lastbilsmotorer, och han sa att putsa blankt i portar var av liten betydelse, det som var viktigare var att få det jämna flödet, alltså med det menat att det inte ska finnas "fel" radier inuti portarna får att få en perfekt balans.
Med detta tror jag att jag hoppar över portning, det får ni pyssla med som orkar och kanske har haft tur eller rätt utrustning för att mäta flödet med!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2011, 18:51

waqr wrote:Började porta upp min Zenoah G290 idag. Har börjat breddat den vänstra kanalen men vet inte hur mycket mer man vågar ta. Känns som om material är rätt tunnt just där. Hur mycket breddning är värt att göra?
Ger inte så vansinnigt mycket, men alla bäckar små.. ;) Bara att köra med lite kemisk metall om det går igenom! Funkar bara man gör grova ytor och kanske några små hål så det fäster bra.
Du kan jobba lite på dom andra kanalerna också. Ett alternativ är att göra den mera rak på vägen upp, så den inte smalnar av lika mycket på toppen, men då får man vara noga med formen så att flödet riktas bort från utblåset.. Lättare är att göra lite ögonbryn i 'mittväggen' också.
Tror jag lagt upp bilder där jag gjort båda varianterna på detta också
waqr wrote: Passade även på att testa att lätta en gammal kolv jag hade liggandes. Detta har jag aldrig gjort tidigare så det var bäst att försöka på nåt gammalt. Vad tror ni som kan det här, kan man lätta kolven som jag gjort eller har jag tagit för mycket på sidorna?
Du kan ta mer! :wip:
Jag har nog lagt upp lite bilder på vansinnes-karvade kolvar där jag tagit bort material ute på sidorna av kolven också för att få större/kon-formade kanaler., och det har funkat utan problem. Du kan fasa lite mer ocså, tänk dig att luften ska gå upp i kanalerna utan at störas alltför mycket av vassa kanter mm. Stor del kommer från undersidan av kolven också, så gör det så lätt som möjligt för den att ta sig runt kanten.
Dessutom kan du ta bort lite material på insidan också både under kolvtoppen och lite överallt ;)
Se bara till att inte lämna några vassa hörn eller jack speciellt nere runt 'kjolen' (skirt) för då bildas det sprickor lättare.
Last edited by Rallyfinnen on 21 Nov 2011, 19:00, edited 1 time in total.

Post Reply