'Vinterskottet' -Smartech 4WD buggy

Alla Offroad-projekt
Rallyfinnen

Re: 'Vinterskottet' -Smartech 4WD buggy

Post by Rallyfinnen » 19 Dec 2010, 18:09

Fick ihop bakvagnen och körde lite mer idag. Nu höll den ihop :)
Satte dit sexkanter och baja-däck nu. Den blev extremt 'tail happy' där det var plogat, men i lite djupare snö funkade det perfekt!

Film här:
viewtopic.php?f=26&t=393&p=71389#p71389

Fick lite vatten i mottagaren första körningen. Blåste ur den med tryckluft så funkade den igen.. Tejpade lite längs kanten på radiolådan andra körningen, då klarade den sig bättre.
Det isade lite i förgasaren ibland, så tomgången blev hög. Oftast efter mycket fullgaskörning, men sedan släppte oftast det bara jag pumpade lite på gasen.

Fick chansen att använda mer FS kvalitetsplast i bakvagnen :)

Image

Image

Lite snöpackning..
Image

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Feb 2011, 21:44

Körde med Malte och Bjuggen förra helgen.
Efter en stund så började det låta rätt illa.. och det visade sig att vevhuset var sprucket vid fläktkåoan..
Min 'analys' är att dubbla motorfästen i alu inte är bra på en flexande bottenplatta, det vrider rätt bra i motorn, och ett rovan-vevhus verkar inte hålla för det..
Nu har jag beställt motorfästen i plast från freeprawn, och tänkte sätta dit ett plastfäste vid fläktkåpan så den kan röra sig lite.
Funderar lite på att vända på motorn också (utblås framåt) så borde den bli lättare att balansera vid hopp. Kan vara bra med extra fästen att experimentera med då.

Beställde drev till den också. Dom har drev med DD-hål, så man slipper låsskruvarna. Har haft problem med att skruvarna lossnar, och jag vill inte köra med locktite, för det blir så jobbigt att få loss.. Beställde 44/35, ett snäpp högre än original, för jag tycker den går lite för långsamt med standard-dreven fast den varvar bra..

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 07 Feb 2011, 00:03

Testa att göra rent både skruvarna och hålet med tex t-sprit innan du drar ihop det... någon sade att det var lika bra som locktite i vissa lägen... kanske kan vara värt att prova?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Feb 2011, 13:05

Jag har tappat lite skruvar, och delvis tror jag det beror på att det sitter rostfria skruvar nästan överallt, verkar inte som dom försänkta i rostfritt 'biter' på samma sätt som vanliga när man drar åt dom.
Kommer ihåg att jag hört det tipset förr, hade bara glömt det, lär däremot inte hjälpa mot sprucket vevhus ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2011, 19:54

Det har anlänt lite delar till denna också. Motorhållare i plast, och ståldrev med DD hål och aningen högre utväxling än original. Dessutom lite reservdelar som kan vara bra att ha.
Får ser när jag börjar med denna.. nu har jag delarna jag behöver iallafall.

BajaGute
Phone Number: 0730398712

Post by BajaGute » 18 Nov 2011, 17:51

Rallyfinnen wrote:Det har anlänt lite delar till denna också. Motorhållare i plast, och ståldrev med DD hål och aningen högre utväxling än original. Dessutom lite reservdelar som kan vara bra att ha.
Får ser när jag börjar med denna.. nu har jag delarna jag behöver iallafall.
Ligger denna i dvala i väntan på nysnö?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2011, 18:03

Kanske det.. nu är jag fortfarande i tyskland på jobb, så det blir inget RC alls, förutom lite dumma inköp..

Denna har stått totalt orörd sedan i våras.. jag tyckte faktiskt FS:en var roligare än denna på snö, så jag är inte så säker på vad det blir av den.. Har ju liksom fixat det mesta så den ska vara driftsäker, men sedan dog det ut, Iofs har jag ju mest hållit på med banbilar sedan dess.

Om någon lägger ett vettigt bud (via PM) så kan den nog bli såld också.

Post Reply