Hjälp mig med köp av bil!!

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Robban.z

Hjälp mig med köp av bil!!

Post by Robban.z » 22 Jul 2011, 11:47

Börjar bli riktigt sugen på en Large scale bil igen då jag varit ifrån denna hobby några år.. Jag har ägt en FG Marder som jag köpte på Luthagens RC som jag var riktigt nöjd med och servicen från denna butik var enastående men tyvärr finns ju varken han eller butiken kvar.. Jag tror att jag vill ha en fg Beetle 4wd då jag bor på landet och vill tro att det skulle passa mig bra, men tycker ändå den känns lite tråkig.. En MCD v4 comp ser ju riktigt ball ut men priset blir ju riktigt högt och det är ont om balla eftermarknads delar.. Sista alternativet är ju såklart HPI med då är det ju 2wd som gäller men det duger ju långt det ochså.. Jag sjulle önska att kunna handla från svenska företag då jag gärna vill gynna dom som brinner för att hålla på med detta.. Sen vill man ju klämma och känna lite på olika modeller innan man köper leksaker för 10-20,000:-
Ge mig gärna tips och ideer som kan hjälpa mig på traven..

Tack

Mvh Robban
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Re: Hjälp mig med köp av bil!!

Post by S 500 R » 22 Jul 2011, 12:12

Jag skulle gå på en hpi eller en MCD. Fördelen med hpi är ju att det finns grejer till dom i alla prisklasser. MCD är ju en grym 4wd bil. Fördelen med den är att det inte finns så många uppgraderingsgrejer till den. För det har en viss förmåga att lägga iväg när man börjar handla grejer. Fg har jag med haft men det är en bil som är kul att köra ett tag men sen när man börjar få koll på detta så är den inte lika rolig tycker jag. Sen finns det ju andra märken med som Nutech osv men jag har ingen erfarenhet av dom.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 22 Jul 2011, 12:15

Välkommen hit! Kul med en Robban till! Bli inte orolig om du får en massa konstiga svar från andra medlemmar. Då har du bara blivit förväxlad med mig :)

Ang bil. Jag själv kör juh en HPI baja 5T. Och är extremt nöjd med den. Den har kostat mej mycket i uppgraderingar, men många av dom uppgraderingar jag gjort är inte super nödvändiga. Jag kan gott rekommendera en HPI. Beror juh också litegrann på vilken typ av körning du skall köra. Är det grusgrops körning som det lutar åt så är valet självklart. Då skall du ha en HPI. Är det grusplan/ban körning så skulle jag satsa på 4wd i form av Nutech eller MCD. Fg bilarna är fina dom med. Men med min erfarenhet så har du inte samma körkänsla i dom. Dom har korta chassin och kort fjädringsväg vilket resulterar i att dom gärna studsar fram.

Min HPI kör jag överallt med! Det är fördelen med den att den passar in precis överallt. En Nutech eller MCD är ingen hitt i grusgropen tex. Dom har för låg markfrigång för det.

Hoppas det hjälper dej lite.

Och åter igen! Välkommen hit! :thumbsup:

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 22 Jul 2011, 12:35

Tjena Robban. Så här efter ett par år så kan jag lova dig att du blir skitnöjd om du köper en begagnad HPI. 5B eller 5T efter tycke och smak. På en beggad bil är de flesta grejjerna som brukar strula på en ny bil redan uppgraderade och funkar. Sen sparar du en rejäl slant.. Vettigt pris ligger nog mellan 6000-9000:- beroende på ålder och uppgraderingar..

Kolla i annons tråden. Där kanske finns nåt..

Kolla gärna med nån här innan du slår till på "Tokbilliga Blocketfyndet". Finns massor med fina cloner som inte riktigt håller måttet.
Billös expertkommentator..

Robban.z

Post by Robban.z » 22 Jul 2011, 13:40

Tack för alla snabba svar.. Tack "Robban" då vet jag om det kommer underliga inlägg till mig.. :thumbsup:
Jo det lutar nog åt en hpi 5b eller 5t eller kanske en 5b och sen typ proline conversion till 5t. Jag vet att jag kan köpa en beggad bil med massa uppgraderingar på redan men jag är tok pedant och tycker att det är extremt roligt att bygga egen bil och sen med tiden köpa en massa grejor till den och jag vet att det kan dra iväg och bli alldeles för mycket tro mej!! Jag är ingen nybörjare på detta med RC, jag har hållt på i över 10 år men har haft ett uppehåll för min familjs skull då det blev en aning för mycket.. :D .. Jag kommer ej att köra på bana särskilt mycket då det inte finns någon i närheten av mig anpassad för LS, bor några mil utanför norrköping utan jag kommer mest att busköra hemma på lite gärden och ängar mm mm,, och sen ägna större delen till att skruva och putsa :toung: !! En baja 5bss som jag får bygga själv och sen ett proline conversion kit till den kan nog bli ett bra start paket, vart hittar jag det conversion kittet?? Har sökt men hittar det inte någonstans..
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
mm mm

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 22 Jul 2011, 14:11

Är ju bana på gång i Norrköping sen finns det ju en i valdermarsvik osv.

Vilket prolinekitt menar du?
ÄNTLIGEN klar med min 5b

huginen
Phone Number: 0733642957

Post by huginen » 22 Jul 2011, 14:16

Robban.z wrote:En baja 5bss som jag får bygga själv och sen ett proline conversion kit till den kan nog bli ett bra start paket, vart hittar jag det conversion kittet?? Har sökt men hittar det inte någonstans..
om det är den karossen som jag har på min bil (viewtopic.php?f=15&t=3254) så tillverkas den inte längre

Jag hittade en på largescalerc.com http://www.largescalerc.com/pro-linedes ... clear.aspx
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

Robban.z

Post by Robban.z » 22 Jul 2011, 14:35

Jo har hört att det är en bana på g i norrköping bredvid onroad banan men även den ska ju bli för 1/8 buggy och då brukar man inte vara särskilt populär som LS förare.. Valdermarsvik låter ju bra..

Ja det är den karossen som du visar på bilden.. Jag får väl helt enkelt köpa delarna som behövs lösa och snickra ihop det med några stora hjul och en tuff kaross..
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
mm mm

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 22 Jul 2011, 16:39

Hej på dej Robban.z.. Du har ju också 5SC SS, Med eller utan motor. Det är den nyaste av HPI's 5 serie.Skälv kör jag en 5B SS.. Men vad jag har läst om HPI5SC så är det en bra alorund bil.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 22 Jul 2011, 16:42

Och föresten så behöver du inte 4-hjuls drift.Med rätt däck kombination så kan du i princip köra över allt..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Robban.z

Post by Robban.z » 28 Jul 2011, 10:19

Vad jag har förstått så har baja 5T utgått och blivit ersatt av 5SC. Lite trist tycker jag då det verkar vara en mer allrround bil än en 5SC som har en lägre profil och lägre markfrigång.. ShortCourse trenden håller visst i sig..
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
mm mm

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 28 Jul 2011, 10:21

Nja, det har den inte... 5T och SC är lika. Det bara ser så ut med en karossen. Så byter du till en T kaross så är det en T i stort sett!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Robban.z

Post by Robban.z » 28 Jul 2011, 10:39

Då betyder det att 5SC SS kitet är mycket prisvärt då man får den förstärkta drivlinan och diverse options med på köpet. Man kan ju alltid sälja karossen till någon som gillar dom!! :thumbsup:

Det står o väger mellan en baja 5T (5sc) eller MCD Comp V4 och kanske en FG Beetle 4WD.. Undrar om en MCD verkligen är värd ca 5-8 tusen mer än vad en fg 4wd kostar i rtr utförande.. Och så gillar jag faktiskt FG då jag ägt några stycken och har varit väldigt nöjd med dom men har ju samtidigt inte prövat något annat.. Är riktigt svag för FG:s beetle kaross.

Och visst vore det skoj att få bra fart på en FG 4wd bara för att bevisa att det går!!!!
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
mm mm

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 28 Jul 2011, 10:42

Jag har haft både en FG Beetle och har en MCD nu. Det går inte att jämföra dom bilarna tyvärr. Men du kan köra på flera ställen med en FG än vad du kan med en MCD. Men där MCD tar sig fram så har inte FG en chans. Så det hänger på vart du kommer köra mest.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 28 Jul 2011, 10:42

har läst att fg 4x4 offroad brukar ha väldiga problem med remmen?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply