Vet inte var jag ska börja, så jag drar allt på en gång. Hittade hit via några vänliga själars tips. Verkar vara god stämning här i forumet. =) Har nyligen skaffat mig:
- HPI Baja 5b SS
- Futaba MegaTech T3PK-sändare med 2.4GHz-modul
- Futaba R603FS-mottagare
Bilen var komplett och jag tror det är nån uppgradering på den också. Den har gått typ 4 tankar och väl inte direkt inkörd. Problemet är att styrservo var slut för andra gången (det första var analogt) och att det sades att sändaren var knäpp, vilket jag tror berodde på nåt som kallas HRS. =)
Jag har pysslat med RC-bilar (metanolare av olika slag) sedan 2006 eller nåt sånt, sen blev det mer och mer flyg (betat igenom över 30st sen 2007) och helikopter (runt 10) som jag nu har överallt i hemmet. =) Blev nyss av med min FG Sportsline04 Porsche Carrera GT och tyckte det var skönt va utan bil för en gångs skull. Nå, det tog knappt en vecka så hade jag en Baja!
Jag tänkte jag kunde luska runt och se vad man ska ha till min Baja, men ärligt talat så börjar jag bli lite i panik då temperaturen stiger där ute och jag måste få en binge helisar och flyg flygklara. =) Så jag frågar här: Hjälp mig komma igång med min Baja 5b SS!!!
Bilen är färdigbyggd av en annan, men jag har gått igenom den till viss del sedan jag skaffade den.
Byggtråd av förre ägaren, jag som hakade på vid slutet (som jag inte själv läst igenom än):
http://forum.motorportalen.net/viewtopi ... =60&t=5687
De första frågorna...
1. Behöver nytt styrservo, nuvarande digitala Blue Bird BMS-L560DMG+HS verkar bara gå åt ena hållet. Har en servotestare (Hitec HFP-20) som jag skulle kunna testa med, men hämtade den igår så jag vet inte vad den riktigt gör än. Vad ska jag ha för servo? Förslag?
2. Eftersom jag kör den sändare och mottagare jag kör nu med HRS (?) så undrar jag om jag inte blir tvungen byta ut mitt gas/broms-servo också, som nu är ett Blue Bird BMS-621, dvs analogt. Funkar det använda det servot om jag skaffar digitalt styrservo, eller måste man ha bägge digitala?
3. Funkar Aspen-miljöbensin med olja? Vad för olja? Vill inte ha lukt, all RC jag har så är inomhus i hemmet.
4. Vad ska jag ha för ack? Har massor med ackar, men ingen passar ju ner i den där lilla boxen.
5. Förslag på Y-kabel till styrservot? Kan löda, bara jag vet vad man ska ha för kontakter.
6. Vilka kontakter använder ni för acken?
7. Hjulvinklar?
8. Nåt annat att tänka på? Den lär ska låta för jävligt. =(
Så här ser den ut idag. =)