Nej jag ska ju på ett "bröllopshelvete"Mats B wrote:Det är inte så att du ska med till Vimmerby J.A racing ....då kanske du får det levererat dit av Andreas...
luftfilter
- J.A racing
Re: luftfilter
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- J.A racing
Fick mitt UNI-filter idag, nån som vet om det är tillräckligt mycke inoljat från början?
Du må nok olja det sjølv....
As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .m/Re-load`s porting edition TS Reedcase 30.5cc/Victory Pro-pipe.
Spektrum DSM racing system
jag er stolt Norsk
MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .m/Re-load`s porting edition TS Reedcase 30.5cc/Victory Pro-pipe.
Spektrum DSM racing system
jag er stolt Norsk
- J.A racing
Hur mycket olja ska man ha i ett luft filter egentligen, man vill ju inte snåla så motorn drar i sig smuts. Fast om det blir för mycket så blir det ju som att choke´n är i ju. Hur brukar ni göra?????
-
Ntch in da dirt
Jag hade luftfilter olja på sprayflaska senast det behövs inte mycket olja det ska inte vara så att det rinner från skumgummit då är det för mycket.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- J.A racing
Jag har olja på flaska och brukar droppa på lite runt om och sen lägga det i en påse och jobba in det i foamet. De blir ju lite lagom kladdigt men det rinner ju absolut inte om det. Men jag undrar om det kanske är lite för lite olja men det borde ju räcka så. 
Jag brukar också lägga i filtret i en påse och arbeta in oljan. Därefter läger jag det i papper och klämmer ur olja tills pappret inte längre blir kladdigt. Filtret är ganska torrt då men jag kör med en superklibbig olja så det funkar bra.
Letar Baja 5B
-
Ntch in da dirt
det låter ju som bra tips det där det ska jag testa nästa gång .Efter två tankar i dammig miljö så hade i allafall inte tgn redneck dual air filtert släppt in något sandkorn så det var effektivt.
Kör ju med uni filter under detta.
Kör ju med uni filter under detta.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
hur sketna ska filtrena va för byte?
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Ja och nej........Rallyfinnen wrote:Om luftfiltret stryper flödet, så skulle jag gissa att skillnaden märks på höga varv där maxeffekten ligger. Hög effekt=högt luftflöde.
Sedan kan möjligtvis den lilla kammaren på HPI filtret ha någon inverkan också (jämfört med ett filter utan kammare), men den är nog marginell.
Når luftfilteret begynner å bli tett så vil motoren dra dårlig, ingen power alls........du vil altså aldri få noe turtall, men problemene begynner alltid med bunndraget....
Så er det ochså en stooooor forskjell på hvordan en PRO MOD og en stock 26cc oppfører seg når filteret er tett.....en stock 26cc kan nok kjøre en bit lenger enn en PRO MOD, en stock 26cc vil aldri trenge så mycket luft som en PRO MOD som kan varve 22-24.000rpm....
Men samtidig vil ochså en PRO MOD trenge myyyycket mer luft i botn enn en stock 26cc, når du gir full trottle fra start med en PRO MOD så trenger den absolutt all luft den kan få, och hvis luftfilteret inte leverer luften motoren trenger kommer den berømte "bøøøøøøøp`n".......
Det vil alltid være slik at en som har en ordentlig tuned motor vil ochså alltid måtte ta større hensyn til sin motor, det er en enorm stor skillnad mellom 2,9/3,0hk-17.000rpm och 7,0hk-22/24.000rpm......
En typ motor som PRO MOD vil alltid måtte ha beste bensin, alltid måtte ha beste olje, alltid måtte ha et skikkelig luftfilter etc etc for å yte maksimalt.......en stock 26cc vil alltid rusle og gå uansett olje och luftfilter...men uansett så er "fun-faktoren" 10.000 ganger større med en ordentlig motor.....så det er verdt det...tross alt; motoren er hjertet i bilen....
Og som jeg ofte sier;
Det er betre med en VW Boble med Ferrarimotor, enn en Ferrari med en VW Boblemotor..!!
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
- J.A racing
Ja att det märktes skillnad på min Promod med Unifilter mot orginal, mycket rappare och varvvilligare. 
Egon wrote: Og som jeg ofte sier;
Det er betre med en VW Boble med Ferrarimotor, enn en Ferrari med en VW Boblemotor..!!
Hmmm....sitter och funderar på en uppgradering på luftfilter fronten till min Baja 
Som jag förstått så är det det nya UNI/TGN filtret som gäller för maximal lufttillförsel men vilket "prefilter" kör ni ihop med detta? TGN har ju flera varianter (enkelt, dubbelt osv....) Ni som kör med detta filter kör ni även outwears över prefiltret?
I dasläget kör jag med en vinklad V-stack för att förenkla bytet av filtret men hur blir detta med UNI/TGN filtret? Är det lika trångt att komma åt för att montera Outwears som original?
Som jag förstått så är det det nya UNI/TGN filtret som gäller för maximal lufttillförsel men vilket "prefilter" kör ni ihop med detta? TGN har ju flera varianter (enkelt, dubbelt osv....) Ni som kör med detta filter kör ni även outwears över prefiltret?
I dasläget kör jag med en vinklad V-stack för att förenkla bytet av filtret men hur blir detta med UNI/TGN filtret? Är det lika trångt att komma åt för att montera Outwears som original?
Letar Baja 5B
Kör med det dubbla TGN och outerwears. Detta filtret är ju lite mindre så borde vara lättare att byta i alla fall!
- J.A racing
Det här är det som gäller http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7209/.f till det här filtret http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7208/.f och ett Outerwears http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5048/.f och nån lämplig V-stack
Kittet som RC-racing och Swedrc är prisvärt
Där ingår allt utom Outerwears filtret.
http://www.rc-racing.no/index.php?targe ... t_id=33321
Kittet som RC-racing och Swedrc är prisvärt
http://www.rc-racing.no/index.php?targe ... t_id=33321