Snabbladdare, frågor!
Snabbladdare, frågor!
Tar detta här och hoppas på lite svar! Alltså, nu har jag en enkel laddare man sätter i väggen till humpacken. Enligt manualen skall acken laddas 10timmar... Hur snabbt laddar man den med en snabbladdare och vilken funkar bra?
Om någon tycker jag är tjatig så hann jag aldrig checka upp detta då min fråga raderades på det där "andra" stället... Acken är en sån här: http://www.swedrc.se/advanced_search_re ... i1&x=0&y=0
Om någon tycker jag är tjatig så hann jag aldrig checka upp detta då min fråga raderades på det där "andra" stället... Acken är en sån här: http://www.swedrc.se/advanced_search_re ... i1&x=0&y=0
Laddningstiden (timmar)=(Ackens kapacitet (i mAh) * 1,4) / Kapaciteten ut från laddare
Ex, Tid= (3600 * 1,4) / 1000 mAH = ca 5 tim
En enkel uträkning av laddningstiden har du här:
Laddningstiden (timmar)=(Ackens kapacitet (i mAh) * 1,4) / Kapaciteten ut från laddare
Letar Baja 5B
Re: Snabbladdare, frågor!
Jag kör med en sånhär laddare.
Den är helt suverän sålänge man inte behöver ladda Lipo.
http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... quo3k186i1
den klarar att pumpa ut 3,5 A vid 230v matning & 5A vid 12v matning
Jag tycker den är så bra för den blåser snabbt liv i accen om man är ute & bashar & acc:et kroknar.
bara att hänga på laddaren på 1:1 bilens batteri sen är det bara att ladda.
Och snabbt går det oxå om man drar på i 1C.
Busar jag på lite med 230v matning så laddar jag mitt 4200mAh mottagar acc på ca 1timme & 20 min.
Den är helt suverän sålänge man inte behöver ladda Lipo.
http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... quo3k186i1
den klarar att pumpa ut 3,5 A vid 230v matning & 5A vid 12v matning
Jag tycker den är så bra för den blåser snabbt liv i accen om man är ute & bashar & acc:et kroknar.
bara att hänga på laddaren på 1:1 bilens batteri sen är det bara att ladda.
Och snabbt går det oxå om man drar på i 1C.
Busar jag på lite med 230v matning så laddar jag mitt 4200mAh mottagar acc på ca 1timme & 20 min.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
waqr wrote:Tja!
En enkel uträkning av laddningstiden har du här:
Aaah perfekt, tack!!!
Är det någon som har tid och ork att dra lite kort om batteri laddning? Jag har en Swallow 2 laddare http://www.ni-cd.net/accusphp/chargeur/ ... _ac-dc.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; . Hur funkar egentligen de här med ur & i laddning (cykla) egentligen? Min beskrivning är helt kass, hur mycket kan man dra på vid laddning av ett 3600Mah acc samt vid urladdning. Sen kan man ju ställa in ett volt värde som den ska bryta på också, jag fattar ingenting om det här. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- J.A racing
Fanns det ingen som har koll på de här med i och urladdning och vilken laddström som är bra till x si och så många mah mm.
- Lotus
- Phone Number: 0709998877
J-A
Du kan köra på "cut off" som är förprogrammerad, tror inte du behöver fibbla med volttal själv. Du kan ladda med 1C, dvs. batteriets kapacitet om du vill snabbladda.
Du kan köra på "cut off" som är förprogrammerad, tror inte du behöver fibbla med volttal själv. Du kan ladda med 1C, dvs. batteriets kapacitet om du vill snabbladda.
- Lotus
Glömde säga, håll lite koll så inte batteriet blir allt för varmt bara. Lite ljummet är ingen fara.
- J.A racing
Jag laddar med samma kapacitet som batteriet har. Funkar utmärkt och tar cca 60min bara, sen kan man köra i en 3 timmar xd
- Lotus
1C=Batteriets kapacitetsorken wrote:Jag laddar med samma kapacitet som batteriet har. Funkar utmärkt och tar cca 60min bara, sen kan man köra i en 3 timmar xd
Det här kommer från en annan tråd.. Men kan vara bra att ha här.. För att det är lärorikt..
Det bästa är att ligga mellan 0.5-1C på nimh. Anledningen är för att laddarens avbrytningsfunktion ska funka, dV. När acket är fullt sjunker spänningen lite lite över den och detta känner laddaren av och avbryter då laddningen. Om man kör på alldeles för låg ström kan den skillnaden bli så liten att laddaren inte uppfattar att det är fullt, och då överladdas batteriet med relativt hög ström. Inte bra.
En väggvårta (slöladdare, nätadapter som medföljer ex RTR) laddar man oftast i 16h med och dessa överladdar medvetet batterierna på den tiden! Det går tack vare att strömmen är väldigt låg så all överladdning hinner bli till måttlig värme i batteriet, och det tar inte skada. Tack vare att batterierna fixar det vid så låg ström så kan snikladdarna tillverkas extremt billigt, utan "intelligens".
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
För min laddare tog det 60-90 min.-