Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
wrep
Phone Number: 0768033556

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by wrep » 05 Mar 2011, 20:48

Ok!

programmet är ju gjort för att spela in motorljudet på tex en mp3spelare och sedan analysera. Har någon testat det med en RC-bil? det borde ju funka nästan lika bra för justering/jämförelse... förutsatt att man kör på samma ställe förstås :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Mar 2011, 13:15

Eftersom Robban håller på bygger bänk kommer lite mer info om inställningar här:

Image

Moment of inertia är det som gäller för BMW-generatorn jag nämnt innan + att jag lagt på någon % för remskivorna, men dom har marginell inverkan.

Rolling friction och Cd/frontal area: använder man för att kompensera förlusterna. Detta får provas fram genom att dra upp bänken i så höga varv som möjligt (tex med luftmaskin), och låta den frirulla ner i varv. När effektkurvan visar en rak linje på 0 hela vägen i nerrullningen så har man värdena rätt, tar en stund att experimentera med.. I mitt fall hamnade allt på Cd (exponentiell kurva)
Jag körde luftmaskin först men när jag fick upp bänken i högre varv med högvarvig motor och envägslager så såg jag att kurvan var ännu mer exponentiell än jag kunde se med luftmaskin som bara kom upp i ca 10k.
När jag körde luftmaskin satte jag i ett insex-bit som passade i axeln på generatorn, drog upp i maxvarv och ryckte ur luftmaskin och lät den rulla ner (medan jag bandade med ljudkortet naturligtvis). FInns bild på detta tidigare i tråden.

Gear ratio: Utväxing mellan motor och svängmassa

Filter length: Filtrerar kurvan, den kan bli väldigt spretig och hackig om man ställer detta värde väldigt lågt.

Resten av parametrarna borde vara ganska klara tror jag?

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 23 Jul 2011, 09:04

Snart dags att se vad man kan hitta på med min (Robbans) bänk.....
Antagligen kommer det dyka upp en hel hög med idiotiska frågor framöver..... :hammer:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 Jul 2011, 00:28

....och ljudprogrammet för att spela in svepen heter Audacity.....inte Audigy..... :sunglasses:

Testade att vråla ett eget svep med micen på datorn, och det funkar.....blev ju inget vidare effekt och moment, men men....
Frun börjar nog se slutet nu tror jag....."VAD HÅLLER DU PÅ MED ???" kom det ganska snabbt efteråt.....
:cheesy:

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 24 Jul 2011, 07:55

Carbon-Dave wrote:....och ljudprogrammet för att spela in svepen heter Audacity.....inte Audigy..... :sunglasses:

Testade att vråla ett eget svep med micen på datorn, och det funkar.....blev ju inget vidare effekt och moment, men men....
Frun börjar nog se slutet nu tror jag....."VAD HÅLLER DU PÅ MED ???" kom det ganska snabbt efteråt.....
Hhaahahahahahahahahahahhahaha!!! Och du svarade??

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 Jul 2011, 08:41

Robban wrote:
Carbon-Dave wrote:....och ljudprogrammet för att spela in svepen heter Audacity.....inte Audigy..... :sunglasses:

Hade inget bra svar, och ärligt talat funderade jag nog lite på det själv...... :cheesy:

snowman

Post by snowman » 24 Jul 2011, 19:28

Carbon-Dave wrote:
Robban wrote:

Hade inget bra svar, och ärligt talat funderade jag nog lite på det själv...... :cheesy:
Man får inte fundera, då kan man få en sådandäringa långärmad vittröjja med knäppning i ryggen.......
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 24 Jul 2011, 19:31

Hur länge vrålade du David?! Häll du i 15 sekunder? :)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 24 Jul 2011, 20:00

Carbon-Dave skrev:
Robban skrev:
Carbon-Dave skrev:
....och ljudprogrammet för att spela in svepen heter Audacity.....inte Audigy.....

Hade inget bra svar, och ärligt talat funderade jag nog lite på det själv......

Man får inte fundera, då kan man få en sådandäringa långärmad vittröjja med knäppning i ryggen......
Du menar en krama dig själv tröja?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Malte

Post by Malte » 24 Jul 2011, 21:12

Inför nästa motorsimuleringsförsök, kan du tänka dig att slå på webkameran i din dator så vi oxå kan få uppleva denna högtidsstund? :sunglasses:

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 24 Jul 2011, 21:52

Malte wrote:Inför nästa motorsimuleringsförsök, kan du tänka dig att slå på webkameran i din dator så vi oxå kan få uppleva denna högtidsstund? :sunglasses:
Instämmer. Lär bli långkörare på svensktoppen.. :cheesy:
Billös expertkommentator..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 06 Sep 2011, 22:21

Slackade på remmen lite i bänken och drog upp den i lite varv med en luftslip (den orkade inte rubba den annars), men kom inte högre än 7000rpm ungefär....
Kvittar ju kanske för att testa nedrullningstestet, men jag antar att remmen ska ligga på när man gör det....tycker bara att den stannar väldigt snabbt....7-8s eller liknande....

Vad använde du för motor Rally ?
Skulle ju behöva hitta nåt som orkar varva den till 20k......

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Sep 2011, 22:50

Jag varvade en rovan.motor till 20k :sunglasses:

Du får väl riva igång den stora kompressorn och vrida upp trycket till 20bar, så ska du nog få snurr på grejerna :lol2:

Jag kom ju upp till 10k med luftfil, men det kan nog vara svårt att komma upp till 20k.. det behövs en hel del effekt för det.
Eftersom du inte har envägslager (som jag också tagit bort) kunde det kanske funka skapligt med en riktigt hård koppling och en motor som varvar som fan..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 06 Sep 2011, 23:01

Rallyfinnen wrote:Jag varvade en rovan.motor till 20k :sunglasses:

Du får väl riva igång den stora kompressorn och vrida upp trycket till 20bar, så ska du nog få snurr på grejerna :lol2:

Jag kom ju upp till 10k med luftfil, men det kan nog vara svårt att komma upp till 20k.. det behövs en hel del effekt för det.
Eftersom du inte har envägslager (som jag också tagit bort) kunde det kanske funka skapligt med en riktigt hård koppling och en motor som varvar som fan..
Bromsas inte generatorn av motorn ner till 8-9k innan kopplingen släpper då ? :hmm:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Sep 2011, 23:12

Du får konstruera en 17k-koppling ;)

Post Reply