MCD Rally

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 10 Nov 2010, 14:12

Ja det blir intressant att se hur dom funkar! Borde ju åtminstone funka bätte än slicks på snö och grus :)

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Nov 2010, 20:36

ÄNTLIGEN HAR DÄCKEN KOMMIT! :clap: Fick dessutom lite panolin-olja som ska provas framöver.

Rejäla däck med fiberföstärkning (cords) så dom inte sväller i högre hastigheter, och så ger dom ju rätt stuk på bilen, och ska nog funka bra på grus och snö också tror jag.

Nackdelen med corden är att dom är för jävliga att kränga på..Jag har svurit på att aldrig limma däck igen, men nu är jag där igen! Efter många svordomar har jag krängt på alla däcken på fälgarna, men måste ha en stor slangklämma för att kunna spänna däcket mot fälgen när jag limmar. Testade limma en insida på ett däck och spänna ihop med tejp, men det funkade inte så bra, så jag måste ha en slangklämma.

Skulle ha beställt däck och fälg färdiglimmat istället.. men jag får skylla mig själv för att jag velade med färg på fälgar.. svarta fälgar gick inte att få med limmade rallydäck, men nu ändrade jag mig till vita iallafall.. :roll:

Bromsarna står det still med, blir bara trött när jag tittar på dom..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 12 Nov 2010, 20:50

Liter bilder vill vi se!!!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Nov 2010, 22:13

Ska försöka ta någon bild imorgon!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2010, 12:52

Här kommer lite bilder

S500R: denna är för dig som tyckte den var för hög innan (inga dämare och fjädrar på bilen) :D
Image

Slicks och rallydäck:
Image

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 13 Nov 2010, 16:13

Ser ju helrätt ut !
Såna vill jag ha också !
:thumbsup:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 13 Nov 2010, 17:35

Nu börjar det likna något ;) lite högre bara sen är den perfekt!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 13 Nov 2010, 17:44

Rallyfinnen wrote:Här kommer lite bilder

S500R: denna är för dig som tyckte den var för hög innan (inga dämare och fjädrar på bilen) :D
Image

Slicks och rallydäck:
Image
Det där var lite för lågt ,men annars var det häftig.Skall bli intressant att se bilen med stöt dämparna på.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 Nov 2010, 17:43

Blev inga bilder nu, för kameran ligger kvar i verkstan, men en lite film får det bli :)

Tyckte det var dags att köra lite mellan allt skruvande! Den tillplattade pipan sitter kvar, motorn är för klen, kopplingen tar lite tidigt osv, så jag är inte alls nöjd med krutet i bilen, det ska spinna mer! :)
Utväxlingen kunde kanske vara lite lägre också, körde 33/30 och 25/24, och det är ganska högt med rallyhjulen som har större diameter än slicksen.

Man ser i filmen att bilen vill vända direkt jag bromsar också, så jag får nog göra något åt bromsarna.. måste bromsa fram också!

I övrigt är jag rätt nöjd med däck och chassi. Däcken greppade rätt bra fast asfalten var våt, och dom funkade bra på grus också. Jag måste flytta armen på styrservot ett steg, för nu är mittläget justerat max åt ett håll, och bilen drar ändå snett, lite svårt att köra rakt fram då, rent reflexmässigt släpper man ratten rakt när man vill bilen ska gå rakt.. :drive:

Man kan ju konstatera att grejerna tar stryk.. karossen blev ju inte direkt finare på den korta stunden jag körde.. :hammer:

Filmen är ganska grovt editerad, så det kanske blir lite tråkigt ibland..

[youtube][/youtube]

Dave
Site Admin

Post by Dave » 14 Nov 2010, 22:00

GAAAAAHHHHHHH !!!!!

Fy F-N vad skôjj det ser ut !!!
:rock:

....men fattas det inte nåt på filmen......jo just det ja......en CAPRI med !!!
Nu blev jag rackarns sugen på att sätta fart på projektet igen.....hur funkar plastdunkarna ?
Ser att du testar hårt redan från början ;)

:thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Nov 2010, 07:14

Jo, det blir nog bra med mer effekt! :)
Plasbitarna som sitter där funkar helt ok, men jag har fortfarande inga innerskärmar/stänkskydd för bakdäcken, återstår att lösa det också! Funkade bra att värma plastbitarna till sidorna, och sedan köra i plåtbocken.

Jag var lite frustrerad för att det drog iväg så segt, så när den kom upp i varv så ville jag ju inte släppa :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Nov 2010, 16:03

Har precis kollat vädret för helgen, och det ser ut att bli snö! Får nog prioritera att göra bilen körbar och prova den i snö ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Nov 2010, 20:00

Tyvärr var det för mycket snö för att köra idag.. ca 10cm blötsnö funkar nog inte så bra..

Har istället reparerat lite skador från tidigare körningar.. Riktade upp pipan, och den blev bättre än väntat, nästan som innan faktiskt.

Image

Fick lappa karossen lite också. Vingen tejpades ihop med vävtejp, och en spricka i fronten (efter jag frontade i trästolpen i slutet på senaste filmen) gjorde jag en specialare på.. Tog samma tyg jag gjort stötdämparskydd av, och limmade ett antal tygremsor på insidan av karossen med kontaktlim. Återstår att se hur det håller, men tyget är rätt starkt, så jag tror det kan funka.
Lite lurigt med kontaktlimmet (biltema spraylim), för det verkar lösa upp färgen lite.. Får man en stor droppe som ligger länge och blöter färgen så börjar det lösa upp färgen. Ett tunt lager som torkar fort verkar inte hinna lösa upp färgen.
Har diverse bitar med liggunderlag limmade på insidan karossen också, så att störtbågen stöttar karossen om man hamnar på tak.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Nov 2010, 21:56

Nu sitter jag och velar angående en alu-gearplate. Finns flera varianter att välja på som inte kostar vannsinnigt mycket, bla FS, mscars, lauterbacher.. men jag vet inte vilken som är bäst. Har läst att vissa har fel avstånd mellan axlarna, så det kan kärva om man kör med MCD ståldrev..
http://www.mcdrc.com/forum/index.php?topic=1317.0

Enklast är naturligtvis att köpa MCD, men prisnivån är ju mer än jag kan med.. kostar ju ungefär samma som jag gav för bilen! :doh:

Länkar

FS
http://www.melkus-kartbahn.de/maenspie/ ... c3f9250a91

Mscars
http://www.mscars.de/index.php?p=shop&a ... 1&limit=20

Lauterbacher
http://www.lauterbacher.net/xtc/product ... 168403f672

Dave
Site Admin

Post by Dave » 20 Nov 2010, 22:20

Kanske skulle testa och se om det går att tillverka en eller två......
Men då måste jag ha på en digital på fräsen....orkar inte mäta in mig hela tiden om jag ska göra en sån.....

:rock:

Post Reply