Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Du behöver nog inte oroa dig för mottagaren på 8v. Jag har matat mina futaba mottagare i flera olika bilar från 2S lipon de senaste säsongerna. Alltså 8.4v
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Så blev det äntligen dags att testa bilen på banan i Sandhem.
Man har ju nästan glömt hur trött den var förra gången den var på lekstund i gruset...
Som alltid, är det största problemet att starta den.
Det går rejält tungt!
När den väl fått bränsle och startar, går den hur fint som helst!
Justerat bromsarna och testet av skivornas styrningar verkar klockrent.
Inga tendenser alls att hugga eller kärva.
Nålat lite till nu men upplever att det finns ännu lite mer att ge.
Skönt att köra med Futaba-radion!
Det här blev ju också första testet för att se om pipan skulle smälta buren, men det syns inga såna problem heller.
Jätteskönt!
Blev lite film på dårskapen med!
Man har ju nästan glömt hur trött den var förra gången den var på lekstund i gruset...
Som alltid, är det största problemet att starta den.
Det går rejält tungt!
När den väl fått bränsle och startar, går den hur fint som helst!
Justerat bromsarna och testet av skivornas styrningar verkar klockrent.
Inga tendenser alls att hugga eller kärva.
Nålat lite till nu men upplever att det finns ännu lite mer att ge.
Skönt att köra med Futaba-radion!
Det här blev ju också första testet för att se om pipan skulle smälta buren, men det syns inga såna problem heller.
Jätteskönt!
Blev lite film på dårskapen med!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har inte blivit mycket kört, men en massa funderat...
Verkar som den svagaste länken i drivlinan har visat sig med RcMax80cc motorn nu.
Första riktiga raset kom när axeln small av för fram/back medbringaren.
Har också diskuterat lite med ALX om hans funderingar runt hans motor som är klar i september för Raminatorn.
Lite förvånad, men ALX kommer att fortsätta med 80mm kopplingarna som han redan kör med på de större motorerna.
Nyfiken på vad han hittat för koppling som orkar med den tunga bilen...
Kopplingen jag kör blir väldigt fort överhettad, och jag ska testa att öppna upp den lite för ventilation och se om det blir bättre, men jag tror 78mm varianten har sina begränsningar.
Inser efter att ha startat den ett antal gånger nu att jag måste hitta ett sätt att låsa fast dragstarten på chassit.
Jag börjar bli gammal och klen så jag behöver båda händerna för att få rätt fart på motorn.
Fördelen med att bilen är tung som as, är att man kan rycka allt vad man orkar med båda händerna och den står stadigt kvar
Verkar som den svagaste länken i drivlinan har visat sig med RcMax80cc motorn nu.
Första riktiga raset kom när axeln small av för fram/back medbringaren.
Har också diskuterat lite med ALX om hans funderingar runt hans motor som är klar i september för Raminatorn.
Lite förvånad, men ALX kommer att fortsätta med 80mm kopplingarna som han redan kör med på de större motorerna.
Nyfiken på vad han hittat för koppling som orkar med den tunga bilen...
Kopplingen jag kör blir väldigt fort överhettad, och jag ska testa att öppna upp den lite för ventilation och se om det blir bättre, men jag tror 78mm varianten har sina begränsningar.
Inser efter att ha startat den ett antal gånger nu att jag måste hitta ett sätt att låsa fast dragstarten på chassit.
Jag börjar bli gammal och klen så jag behöver båda händerna för att få rätt fart på motorn.
Fördelen med att bilen är tung som as, är att man kan rycka allt vad man orkar med båda händerna och den står stadigt kvar
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har servat servoräddaren lite och kikat över justering och slitage.
Såg hel ok ut, men detta behöver man nog göra ofta.
Har filurat på bättre servoarmar, men då åker man på att flytta servona och det är bra bökigt.
En av anledningarna till att de justerbara servoarmarna flyttar sig är såklart att det inte finns något att greppa i.
Ytorna är inte bara släta, utan eloxerade också.
Inte mycket som hjälper till där.
Putsade upp ytorna och bytte till maxlängd på M3 skruvarna som håller armarna på plats. Kändes direkt mycket bättre.
Tillverkare två shims till bussningarna i servoarmarna med.
Inte mycket glapp men nu är det borta .
Såg hel ok ut, men detta behöver man nog göra ofta.
Har filurat på bättre servoarmar, men då åker man på att flytta servona och det är bra bökigt.
En av anledningarna till att de justerbara servoarmarna flyttar sig är såklart att det inte finns något att greppa i.
Ytorna är inte bara släta, utan eloxerade också.
Inte mycket som hjälper till där.
Putsade upp ytorna och bytte till maxlängd på M3 skruvarna som håller armarna på plats. Kändes direkt mycket bättre.
Tillverkare två shims till bussningarna i servoarmarna med.
Inte mycket glapp men nu är det borta .
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har hela tiden velat ha en vettig ögla att fästa hundkopplet i, och passade på när delarna ändå var lösa.
En M5 u-klämma och två pressmuttrar fick sätta livet till!
Borrade hålbilden, gängade på pressmuttrarna och pressade dit dem i hålen.
Känns stabilt!
En M5 u-klämma och två pressmuttrar fick sätta livet till!
Borrade hålbilden, gängade på pressmuttrarna och pressade dit dem i hålen.
Känns stabilt!
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Nu fattas bara dragkroken i andra änden också
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Fick lekt lite på Flodans bana i mitten av juli med!
Kul att det fastnade på film!
Kul att det fastnade på film!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Efter besöket på Sviestad gav till slut kopplingen upp.
Fick kört lite grann, men hade ett rent h-te att få igång den.
Emanuel fick prova att dra i snöret lite med!
Blev en kort seans innan den nästan slutade att driva helt och hållet.
Ikväll plockade jag isär för att inspektera eländet, och jag hade en svag aning om att hållaren kunde ha släppt från veven, och det visade sig vara fallet.
Drog fast den på samma sätt som dreven sitter original, men det visade sig vara för dåligt helt enkelt.
Inget nämnvärt slitage varken på mitt egengjorda kopplingscentrum eller backarna, och det hade jag nog inte räknat med riktigt.
Förväntade mig helt utslitna prylar.
Fick kört lite grann, men hade ett rent h-te att få igång den.
Emanuel fick prova att dra i snöret lite med!
Blev en kort seans innan den nästan slutade att driva helt och hållet.
Ikväll plockade jag isär för att inspektera eländet, och jag hade en svag aning om att hållaren kunde ha släppt från veven, och det visade sig vara fallet.
Drog fast den på samma sätt som dreven sitter original, men det visade sig vara för dåligt helt enkelt.
Inget nämnvärt slitage varken på mitt egengjorda kopplingscentrum eller backarna, och det hade jag nog inte räknat med riktigt.
Förväntade mig helt utslitna prylar.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Passade på att få dit en M8 stoppskruv på centrumet och slipa ur en fasning på vevaxeln.
Nu borde det sitta bättre!
Nu borde det sitta bättre!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Blev även läge för att öppna upp kopplingskåpan för ventilation och kanske undvika att kopplingen överhettar så enkelt i fortsättningen med...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Då sitter motorn på plats igen!
Ska se om man kan styra ner en del av kylluften från cylindern ner i kopplingskåpan med.
Borde göra god nytta för kylningen!
Ska se om man kan styra ner en del av kylluften från cylindern ner i kopplingskåpan med.
Borde göra god nytta för kylningen!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har inte pillat mer med den här besten men när snötäcket lagt sig helt perfekt för lite lemlästning kunde jag inte motstå att för första gången testa lite snö!
5-6cm blötsnö gick brutalt tungt, men kul som attan!
5-6cm blötsnö gick brutalt tungt, men kul som attan!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Hade planerat att plocka ner drivlinan i vinter och inspektera lite, men så plötsligt blev det vår igen, och möjlighet till bash med Monster Air-gänget i Nässjö dök upp.
Laddade batteriet och åkte dit nu i lördags!
Hade inte en susning om jag skulle lyckas få igång den efter en veckas ryggskott, men det gick enklare än jag trott faktiskt!
Stort tack till Nicklas och gänget i Nässjö för en suverän dag!
Och ett extra tack till Nicklas som råkade hålla kameran åt mitt håll emellanåt!
Räcker vridet tro....
Laddade batteriet och åkte dit nu i lördags!
Hade inte en susning om jag skulle lyckas få igång den efter en veckas ryggskott, men det gick enklare än jag trott faktiskt!
Stort tack till Nicklas och gänget i Nässjö för en suverän dag!
Och ett extra tack till Nicklas som råkade hålla kameran åt mitt håll emellanåt!
Räcker vridet tro....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har inte skruvat mer med den här pjäsen sen i våras, och nu till höstträffen fick jag första raset i drivlinan.
Det främre knutkorset på bakre kardan flög i bitar men som tur var, var det bara sprintarna som gick av.
Resten av delarna låg i gruset och jag blev förvånad när jag plockade upp dem, eftersom de var glödheta!
Fick pyssla en stund i fräsen och ta fram lite nya delar så fungerade det igen på söndagen.
Fick med mig värmekameran och varmt blir det...
Det främre knutkorset på bakre kardan flög i bitar men som tur var, var det bara sprintarna som gick av.
Resten av delarna låg i gruset och jag blev förvånad när jag plockade upp dem, eftersom de var glödheta!
Fick pyssla en stund i fräsen och ta fram lite nya delar så fungerade det igen på söndagen.
Fick med mig värmekameran och varmt blir det...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 39 guests