Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Steglösa varianter för bil skala 1:1 finns givetvis men man ska ju få plats med allt.. Kolla till exempel Dalhems eller feltema..
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Har beställt två olika varianter av ESC nu.
Inbillar mig att kunna köra ett programmerbart ESC med en enkel diod på styrsignalen från mottagaren.
Vill ju inte att den ska bromsa sig eller reversera när man bromsar bilen.
Inbillar mig också att jag ska kunna programmera mittläget på fartreglaget så att jag kan få ett lågt och justerbart grundvarvtal som sen kommer att följa gasservot.
Lägger planerna med en steglös reglering via termostat på hyllan tills detta är testat.
Inbillar mig att kunna köra ett programmerbart ESC med en enkel diod på styrsignalen från mottagaren.
Vill ju inte att den ska bromsa sig eller reversera när man bromsar bilen.
Inbillar mig också att jag ska kunna programmera mittläget på fartreglaget så att jag kan få ett lågt och justerbart grundvarvtal som sen kommer att följa gasservot.
Lägger planerna med en steglös reglering via termostat på hyllan tills detta är testat.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Ett Traxxas XL5 ESC provat för ändamålet.
Jag kan lura till mig ett grundvarvtal och på det viset få kylning även när bilen står på tomgång.
Jag kan även programmera bort backen på ESC'et men jag blir inte av med bromsen.
Från fullgas till fullbroms stannar alltså fläkten , men snurrar igång igen så fort man släpper maxbromsläget.
Nu ska man hitta på ett bra sätt att montera motor, ESC och nån form av duct för att styra luften runt cylindern.
Jag kan lura till mig ett grundvarvtal och på det viset få kylning även när bilen står på tomgång.
Jag kan även programmera bort backen på ESC'et men jag blir inte av med bromsen.
Från fullgas till fullbroms stannar alltså fläkten , men snurrar igång igen så fort man släpper maxbromsläget.
Nu ska man hitta på ett bra sätt att montera motor, ESC och nån form av duct för att styra luften runt cylindern.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Jag skulle nog köra med en microcontroller typ arduino som styr fläkten med hjälp av en tempgivare
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Låter dyrt?huginen wrote:Jag skulle nog köra med en microcontroller typ arduino som styr fläkten med hjälp av en tempgivare
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Det beror ju helt på vad man tycker är dyrt, en arduino PRO mini kostar ca 130:- , visserligen så pallar inte arduinon att driva fläkten direkt så man får ju tillverka en drivkrets till fläkten + tempgivare , fördelen blir att man kan programmera arduinon att köra fläkten med ett visst varvtal vid en viss temperaturDave wrote:Låter dyrt?huginen wrote:Jag skulle nog köra med en microcontroller typ arduino som styr fläkten med hjälp av en tempgivare
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
No offence, men jag tror jag håller mig till ett ESC för 200:-huginen wrote:Det beror ju helt på vad man tycker är dyrt, en arduino PRO mini kostar ca 130:- , visserligen så pallar inte arduinon att driva fläkten direkt så man får ju tillverka en drivkrets till fläkten + tempgivare , fördelen blir att man kan programmera arduinon att köra fläkten med ett visst varvtal vid en viss temperaturDave wrote:Låter dyrt?huginen wrote:Jag skulle nog köra med en microcontroller typ arduino som styr fläkten med hjälp av en tempgivare
Jag kommer oavsett att få en kylning värd namnet.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Provkört ESC och motor med propeller och mätt lite strömåtgång.
På tomgång ligger fläkten på strax över 2A, och på fullgas 12,3A med en vanlig 5-cell hump.
Det lär få bli ett eget batteri till kylningen, den saken är säker.
Har ännu inte funderat på hur kåpan ska se ut, men jag tror att det bara blir sidor på den som sluter sig lite bakom för att tvinga luften runt hela cylindern.
Ska försöka hitta ett lämpligt rör som ska få agera duct, och som ska få ett lämpligt stålnät för att hålla stenar och annat trams borta.
Grus och damm lär den få äta, men för livslängdens skull på propellern är det nog bra om de största prylarna kan filtreras bort......
På tomgång ligger fläkten på strax över 2A, och på fullgas 12,3A med en vanlig 5-cell hump.
Det lär få bli ett eget batteri till kylningen, den saken är säker.
Har ännu inte funderat på hur kåpan ska se ut, men jag tror att det bara blir sidor på den som sluter sig lite bakom för att tvinga luften runt hela cylindern.
Ska försöka hitta ett lämpligt rör som ska få agera duct, och som ska få ett lämpligt stålnät för att hålla stenar och annat trams borta.
Grus och damm lär den få äta, men för livslängdens skull på propellern är det nog bra om de största prylarna kan filtreras bort......
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Hade varit smidigt att 3D printa en kombinerad duct & kåpa till motorn.
...............hmmm vet en kille som har en 3D printer men vet inte om han är villig att printa på beställning , inte heller om han är en klippa på att cadda.
Kanske värt att kolla upp.
...............hmmm vet en kille som har en 3D printer men vet inte om han är villig att printa på beställning , inte heller om han är en klippa på att cadda.
Kanske värt att kolla upp.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Jag känner en snubbe som har en vaccum maskin för att tillverka lexandelar.....men det är en dum jävel så honom undviker jag gärna....Mats B wrote:Hade varit smidigt att 3D printa en kombinerad duct & kåpa till motorn.
...............hmmm vet en kille som har en 3D printer men vet inte om han är villig att printa på beställning , inte heller om han är en klippa på att cadda.
Kanske värt att kolla upp.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Du får bygga en egen vaccum maskin. En dammsugare och en hög träreglar, det löser du.
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Vaccummaskinen är i mitt förvar.....Andren wrote:Du får bygga en egen vaccum maskin. En dammsugare och en hög träreglar, det löser du.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Då förstår jag varför du undviker den jäveln.
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Andren wrote:Då förstår jag varför du undviker den jäveln.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Kunde inte motstå att det torkat upp och drog ut pärlan på en mossrivning!
Verkar som jag fått luft i bromsarna eller kanske tyckte dom inte om mig längre efter en fullvolt med trippel skruv baklänges i 70 blås.....
Skönt att få höra och känna lite pulver igen!
Verkar som jag fått luft i bromsarna eller kanske tyckte dom inte om mig längre efter en fullvolt med trippel skruv baklänges i 70 blås.....
Skönt att få höra och känna lite pulver igen!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests