Madmax inspirerad baja

Alla Offroad-projekt
discharged

Re: Madmax inspirerad baja

Post by discharged » 22 Aug 2013, 15:50

Lunchen idag spenderades med att inhandla lite material som behövs, bland annat perforerad plåt och "mattpasta" till min klarlack, den här bilen ska minsann inte blänka :doh:

Även beställt lite nya färger från createx. Bland annat red oxide (för att ge rost effekter) - som eventuellt kommer användas på den här rackaren.

Kan förövrigt rekommendera smdesigns.co.uk som jag beställt från i ungefär 5 år nu, trevligt bemötande och kunnig personal, Haft några bekymmer också, felplock och restnoterade produkter etc. med de har löst problemen väldigt bra! Oftast komplett sortiment av createx / auto air färgerna - även de större flaskorna på lager och bra fraktpris också. Vet inte om folk här generellt lackar själv, men kan ju alltid tipsa i alla fall.

Sponsor

Sponsor

Mats B

Post by Mats B » 22 Aug 2013, 17:05

Du har inte hämtat pipan än då ?
Såg att den hade kommit fram nu.
Så får vi se om svetsningen duger ;-)
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

discharged

Post by discharged » 22 Aug 2013, 22:01

Jodå, pipan hämtades idag och svetsen var hiskelig! Robbans skapelse såg ut som en vackert dekorerad tårta i jämförelse!!!

Det där var kanske inte riktigt sant, närmre sanningen att säga att den syns om man vet att den är där, annars lär man inte tänka på det. Fast hur kul är det då? :)

imon blir det modifiering av bakände, fortsättning på störtburen, renovering av diff och montering av ny pipa, finns det tid till det lär det även bli konstruktion av en ljuddämpare! Så smidigt med perforerad plåt när man ska göra sånt, tar bort 95% av arbetet.

discharged

Post by discharged » 25 Aug 2013, 22:05

5b bakände på plats, diffen fixad och nya pipan monterad, en ljuddämpare är konstruerad, nu ska det bara inhandlas lite slang så jag kan koppla ihop den med pipan. Hann inte bygga något mer på karossen eller vad man ska kalla det, tiden bara flög iväg.

Ljuddämparen kan vara det fulaste jag någonsin svetsat, men den är tät och den fick ner ljudet en hel del när jag bara stoppade den på pipan. så när den sitter som den ska kanske man inte ens får hörselskador längre! Bilder fpr komma sen, just nu är den fortfarande i verkstaden och torkar.

discharged

Post by discharged » 26 Aug 2013, 18:28

ljuddämparen är på plats och temporärt fastsatt så som den ska sitta. Ska bara klura ut hur jag ska montera den mer permanent.

Image Den är sprayad på insidan med nån ljuddämpande gegga som är till ljuddämpare, antagligen skitgiftigt men den ska klara upp till 500C :D

bjuder även på en bild av mitt spur-gear, lyckligtvis så var robban här på forumet vänlig nog att donera ett par nya, det enda han ville ha var lite pengar! :clap:

Image

Malte

Post by Malte » 26 Aug 2013, 18:32

Passande med en fjärilsduk eftersom Robban är besatt av dylika flygande djur! Eller fick du med den?
Kämpa på med bilen så blir det nog bra! :thumbsup:

discharged

Post by discharged » 26 Aug 2013, 18:39

slangen jag använt är en ptfe (teflon) slang med stålspiral och rostfri omvävning. användningsområde upp till 260C, det borde väl räcka antar jag?

discharged

Post by discharged » 26 Aug 2013, 18:49

Malte wrote:Passande med en fjärilsduk eftersom Robban är besatt av dylika flygande djur! Eller fick du med den?
Kämpa på med bilen så blir det nog bra! :thumbsup:
Det var den snyggaste de hade till vårat utebord. Kanske har en latent fjärilsgen i mig, vem vet? :D
Hade dock varit kul om man fick köra lite, bara som omväxling ibland. Nu tycker jag iofs att meka är lika kul, så ur det perspektivet är det inte så farligt. Startade igång den nu med dämparen på och man hör stor skillnad i alla fall. Ska inte påstå att den är tyst, men mindre högljudd...

Mats B

Post by Mats B » 26 Aug 2013, 23:33

Pipan ser ju ut att passa fint.. :thumbsup: :rock:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

discharged

Post by discharged » 02 Sep 2013, 11:56

Pipan gjorde skillnad, tänker jag mig i alla fall. Ljuddämparen funkar, men det låter fortfarande ganska mycket om bilen, funderar på en annan variant som dämpar bättre, men som dels är krångligare att tillverka och antagligen också kommer påverka effekten negativt. Får se om jag tar mig tid att bygga den eller ej.

Tvingade tjejen att genomlida del två av mad max igår, för att få mer inspiration till bilen. Har inte riktigt tagit mig tid att hålla på med den i veckan, dels eftersom jag inte riktigt lyckas designa fronten så jag blir nöjd och dels för att verkstaden inte är tillgänglig då en tvåpelar lyft håller på att installeras där. Utan istället har jag skruvat och lackat på min losi 8ight. En bil som inhandlades billigt i somras som en elbil. Tanken är att återställa den till metanol igen. Funderar på om jag ska montera i en .21 .28 eller .30 i den... Samtidigt håller jag också på att bygga om den till en rallybil. Så en ny kaross är inhandlad och lackerad, och eftersom det var en subaru kaross så "tvingades" jag även inhandla ekrade fälgar som jag lackat i sann subaru-anda. De sista delarna som saknades för konverteringen är beställda från USA i helgen också. Men nu finns det inte så mycket att göra med den bilen på några veckor. Så nu får jag sätta mig med penna och papper och skissa lite känner jag.

discharged

Post by discharged » 04 Sep 2013, 21:44

var ute och bashade lite idag, det slutade med en spräckt drivkopp, det är den andra som går sönder på kort tid... Man blir så sur, tycker de borde klara av ett ganska litet hopp i hastigheter runt 25km/h och 1 meter höjd även om man landar med god mängd gas. Jag menar sånt jävla grepp är det ju inte då jag ändå landar på jord/grus. Kollade på att köpa en uppgraderad version men fick nästan hicka av priset. Det får bli att fylla på lagret med original istället som man kan köpa ett par av för 170:- inkl frakt, istället för 500+ frakt för de andra jag hittade. Vad använder ni?

sen har jag en viktig fråga, om man köper till exempel http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.10035/.f kan man då använda bakhjul även fram? De måste ju flytta ut hjulen så pass att de borde gå fritt från styrprylar osv?

Edit:
glömde ju nästan... Två nya paket damp ner i brevlådan idag, nya dämpare bak i det ena och nytt pull start cover samt fly wheel cover från outerwears i det andra. Nu borde det komma i snitt ett nytt paket om dagen i en vecka eller så, jag måste verkligen sluta surfa ebay när jag har tråkigt :lol2:

på väg hem:

uppgraderad broms
aluminiumdelar till dämparna, den där lilla mellandelen till fjädrarna bak
ny ovandel till bakre stötdämpartorn, från orange till svart då det nog passar bättre till mad max looken.
diffoljor med lite olika värden.
några olika dämparoljor
diverse delar till min 1/8 losi...

kommer ju vara som julaftons morgon varje dag när man kollar brevlådan efter jobbet :)

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 04 Sep 2013, 22:09

Att spräcka en drivkopp kan vara enkelt om förhållandena är rätt.
Har du spräckt samma drivkopp flera ggr?

Att landa med gas kan rycka sönder nästan vilken original drivlina som helst.
Om en drivaxelpinne vandrat ut på ena sidan, kan drivaxeln kärva eller hamna i fel läge och bryta isär koppen.
Om pinnarna är slitna och glappar eller om koppen är sliten kan det också bidra.
Kanske har du fått in en sten eller nåt annat i drivkoppen som gör att den kan låsa sig i vissa lägen?

Finns en massa saker som kan ge dessa problem.
Var hittade du original drivaxlar för 170:- inkl frakt?

Vad fälgarna beträffar tror jag det går att montera bakfälgar runtom som standard utan extenders?

discharged

Post by discharged » 05 Sep 2013, 10:52

Det var inte drivaxel utan drivkopp jag hittade och det var på ebay.

finns ju många där som demonterar tex en 5b och säljer som reservdelar då får man ganska bra priser.

vet inte säkert om det var samma sida, men fick för mig att det inte var det. Jag har ju damasker över och själva knutarna är fyllda med fett, borde ju försvåra för sten att komma in tycker jag och pinnen satt rätt också. Kanske var så att de som var original var måndagsexemplar?

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 05 Sep 2013, 11:07

Har 2 st original diff koppar om du är sugen

discharged

Post by discharged » 07 Sep 2013, 15:40

får bjuda på lite nya bilder.

Dämpare i kvadrat, nya originaldämpare bak och ljuddämparen är omlindad med vulktejp och innanför det värmetålig silikon. Måste nog skaffa andra fjädrar för jag fick skruva ner dem en hel del. Varför funkar det inte med silikonolja i originaldämparna för? HPI säger i alla fall att man inte ska använda det. Men jag tycker dämparna är lite svampiga bak, så kommer nog hälla i 10 istället för 5.

Image

monterade nytt filter över svänghjulet och ny dragstart samt nytt filter
Image

detta resulterar i en väldigt blå bil, innan hade jag orange filter för dragstart och svänghjul men det är viktigt att färgmatcha ;)
Image

när bilen ändå var nerskruvad så passade jag på att byta tändstift, inte för att jag behövde, men jag var nyfiken på hur stiftet såg ut.
Image

troligtvis ett resultat av innålningen med den nya pipan, får köra lite med det nya stiftet och sedan plocka ut och titta på det. Bilen känns i alla fall bra, svarar ordentligt på gas och allt, fyrtaktar inte på höga varv och bluddrar inte till vid gaspådrag heller.

Post Reply