Motor Benchmark
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Dom var ju skapligt lika, mest skillnad på topp.
Beror lite på portningen/pipan också hur man kan gå på gasen på låga varv, men det spelar ju ingen större roll om man är under dom varv där en normal koppling går in sedan när motorn sitter i bil.
Har du några kurvor med andra pipor? Jag är lite förvånad att kurvorna är såpass identiska med två olika portningar/motorer. Longroden borde ju ge lite andra porttider även om portningen skulle vara identisk.
Om du får toppar eller dalar i kurvan på samma ställen med olika pipor så kan det bero på resonans i rem odyl, men annars tror jag inte det är mycket att hänga upp sig på. Lägger du till rullar så lägger du till friktion, och då får du inte med lika mycket på topp när effekten dalar.
Hur tog du ut medelkurvan? Någon funktion jag missat..?
Beror lite på portningen/pipan också hur man kan gå på gasen på låga varv, men det spelar ju ingen större roll om man är under dom varv där en normal koppling går in sedan när motorn sitter i bil.
Har du några kurvor med andra pipor? Jag är lite förvånad att kurvorna är såpass identiska med två olika portningar/motorer. Longroden borde ju ge lite andra porttider även om portningen skulle vara identisk.
Om du får toppar eller dalar i kurvan på samma ställen med olika pipor så kan det bero på resonans i rem odyl, men annars tror jag inte det är mycket att hänga upp sig på. Lägger du till rullar så lägger du till friktion, och då får du inte med lika mycket på topp när effekten dalar.
Hur tog du ut medelkurvan? Någon funktion jag missat..?
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Motor Benchmark
en referens kurva alltså?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Och här är jämförelsen på den dämpade Propipen :
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:41, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Nja porttiderna är ju samma på LongRod väl ?Rallyfinnen wrote:Dom var ju skapligt lika, mest skillnad på topp.
Beror lite på portningen/pipan också hur man kan gå på gasen på låga varv, men det spelar ju ingen större roll om man är under dom varv där en normal koppling går in sedan när motorn sitter i bil.
Har du några kurvor med andra pipor? Jag är lite förvånad att kurvorna är såpass identiska med två olika portningar/motorer. Longroden borde ju ge lite andra porttider även om portningen skulle vara identisk.
Om du får toppar eller dalar i kurvan på samma ställen med olika pipor så kan det bero på resonans i rem odyl, men annars tror jag inte det är mycket att hänga upp sig på. Lägger du till rullar så lägger du till friktion, och då får du inte med lika mycket på topp när effekten dalar.
Hur tog du ut medelkurvan? Någon funktion jag missat..?
Samma slag, men cylindern sitter lite högre upp bara.....
Tror jag
Har MASSOR av kurvor, men funktionen jag trodde räknade medel, verkar lite fishy......fasen också......verkar inte som jag kan använda den funktionen.....
Får väl skippa det helt enkelt !
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Jag börjar om !
Drar upp bilderna med varje pipa för sig istället !
Håll i er nu.......här är bänkningen med snuskburken som sitter på 5T !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Drar upp bilderna med varje pipa för sig istället !
Håll i er nu.......här är bänkningen med snuskburken som sitter på 5T !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:40, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
MCD CPI Pipan som Stefan hade på sin Promod i sini MCD !
Dämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Dämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:39, edited 1 time in total.
Re: Motor Benchmark
Hmm. Ur effekthänseende var det inte direkt till Longroddens fördel.. Intressant!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
ProPipen till MCD.
Dämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Dämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:36, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Dämpad ProPipe till HPI Baja5 sidmonterad.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:36, edited 1 time in total.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Hoppsan, det var nästan för bra för en snuskburk!
Porttiderna ändras (åtminstone i teorin) med longrod för att kolvens rörelsemönster ändras med längre vevstake. Med kortare vevstake stannar kolven längre i ND, och man får alltså längre porttider på kanaler och utblås. Vet inte vad skillnaden blir i praktiken, det kan ju vara försumbart.. skulle vara rätt enkelt att mata in det i något program för att räkna porttider iofs.. (därför ska dom programmen altid ha längden på vevstaken också, annars går det inte att beräkna porttider från porthöjd)
Porttiderna ändras (åtminstone i teorin) med longrod för att kolvens rörelsemönster ändras med längre vevstake. Med kortare vevstake stannar kolven längre i ND, och man får alltså längre porttider på kanaler och utblås. Vet inte vad skillnaden blir i praktiken, det kan ju vara försumbart.. skulle vara rätt enkelt att mata in det i något program för att räkna porttider iofs.. (därför ska dom programmen altid ha längden på vevstaken också, annars går det inte att beräkna porttider från porthöjd)
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Ja, jag tyckte Packos original 5B gick som satan i Skurup i våras, och det fick ju sin förklaring......detta är ju inte den burken vi bänkade i Sollebrunn, utan den nya stora burken !Rallyfinnen wrote:Hoppsan, det var nästan för bra för en snuskburk!
Porttiderna ändras (åtminstone i teorin) med longrod för att kolvens rörelsemönster ändras med längre vevstake. Med kortare vevstake stannar kolven längre i ND, och man får alltså längre porttider på kanaler och utblås. Vet inte vad skillnaden blir i praktiken, det kan ju vara försumbart.. skulle vara rätt enkelt att mata in det i något program för att räkna porttider iofs.. (därför ska dom programmen altid ha längden på vevstaken också, annars går det inte att beräkna porttider från porthöjd)
Aha.....där ser man !
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Jetpro pipan till Nutech Thunderbolt2.
Odämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Odämpad !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:35, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Maltes mördarpipa !
Odämpad Propipe sidmonterad.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
....och samma pipa MED Jetpro ljuddämpare på !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Odämpad Propipe sidmonterad.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
....och samma pipa MED Jetpro ljuddämpare på !
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:35, edited 1 time in total.
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Motor Benchmark
du har inte provat hpi cpi pipan?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests