Vad för inställningar gör man på sådan?
The Harmagedon, SX-3 -013
Re: The Harmagedon
Med risk för att verkligen vara newbie, hur fungerar en set-up bräda?
Setupbrädan är egentligen bara ett hjälpmedel.nho1 wrote:Med risk för att verkligen vara newbie, hur fungerar en set-up bräda?![]()
För att ställa in hjulvinklar, utfjädring, markfrigång samt balansen mellan fram/bak och höger/vänster så är grundförutsättningen att man ställer in allt på ett plant underlag för att minska felmarginalerna. Att ha en "rak" bil som beter sig likadant åt höger som åt vänster är A och O!
Att denna setup-bräda är i kolfiber har endast två fördelar mot de mest förekommande setup-brädorna..
1. den väger mindre
2. den ser porrigare ut
men i sammanhanget där bilen skall ställas in så har denna skiva ingen fördel mot de normala, mer humant prissatta skivorna!
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Jag medsx3 wrote:sx3 wrote:Ny setupbräda att ställa stålet på är på ingång, måste bara tajma in en hämtning av den!
Nästan så att denna kommer hängas på väggen som en tavla!
Bör man investera i en set-up bräda om man vill börja köra onroad?
Vad kostar en mer basic variant? Länk till vart man kan köpa?
Ja, en setup-bräda tycker jag är en bra investering om man faktiskt är inställd på att laborera nya inställningar osv..nho1 wrote:Bör man investera i en set-up bräda om man vill börja köra onroad?
Skiter man i inställnmingar och bara vill gasa och köra på ungefärliga mått så klarar man sig utan.
Men att göra som en konsumentpionjär(prylbög) som jag är helt bortkastade pengar om man inte har fetish för kolfiber!
Dessvärre är marknaden för setupbrädor för 1/5 sjukt liten, därför använder folk hemmabyggen som gör jobbet alldeles utmärkt!
T.ex kan du åka till IKEA och köpa en kökslucka som är plan i rätt dimensioner som bilen får plats på för ett par hundralappar, eller så åker du till din lokala glasmästare och köper en glasskiva för en billig peng som ligger och skräper.
Egentligen går vad som helst bra, så länge det är plant!
För oftast ute på banorna är depåerna/mekborden byggda av trä och utomhus och är långt ifrån plana varför underlaget inte är idealiskt för att ställa in ett chassi på..
Men som sagt, en basic skiva från IKEA/glasmästaren bli inte mer än några hundralappar =)
- J.A racing
Fint de där
vad tar du för en 4-hjulsinställning med justering? 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Prylarna finns ju självklart till låns på bana så DIYS = gratis!J.A racing wrote:Fint de därvad tar du för en 4-hjulsinställning med justering?
- J.A racing
Hehehe!!sx3 wrote:Prylarna finns ju självklart till låns på bana så DIYS = gratis!J.A racing wrote:Fint de därvad tar du för en 4-hjulsinställning med justering?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Usch vilka fula grejor du köpt Manne!

// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
neggo wrep!!
vem var snabbast idag?
-
wrep
Stellan... med ett halvt varv på en kvarts körning
du skulle vart med 
hahaha, lightscale prylarna har jag iof haft i min ägo rätt länge! Så det är ba brädan som e nywrep wrote:Usch vilka fula grejor du köpt Manne!![]()
Nu längtar jag ba efter bilen, den skulle ursprungligen ha dykt upp i england idag.. Men har inte hört något om det..
Så det är tveksamt om jag hinner få den till helgen som kommer!
En glad överraskning var dock att tentan som egentligen inte har med projektet att göra vart godkänd, trots att jag trott att bommat den med all säkerhet, så det blir ingen omtenta, så om jag får bilen mot förmodan har jag tid till att skruva med den
- J.A racing
Grattis!!! Då är det bara hoppas på att bilen kommer då!
-
wrep
Om inte den kommer får du komma till Skarpnäck och hjälpa till med tidtagning och bilvändning istället