Motorproblem....
Motorproblem....
Hej..... Jag har en Hpi Baja 5b med en Cy 27.2cc på.... Har haft problem att få igång den,sen jag körde den första gången. Såg idag att det sitter ju inget chokespjäll på den??? Endast blåsan man pumpar bensin på?? Men visst måste man väl ha ett chokespjäll?
Mvh Ubbe
Mvh Ubbe
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Re: Motorproblem....
jag har inget choke på min....
har du kollat så att avstängnings knappen inte har fastnat?
enkelt fel som brukar spöka till oftast....
har du kollat så att avstängnings knappen inte har fastnat?
enkelt fel som brukar spöka till oftast....
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Då har du troligtvis en wt-813 eller wt-990 förgasare. Och dom har inget choke spjäl. Pumpa upp blåsan sen ge lite gas några ggr innan du drar. Om motorn är ny så skruva på tomgången lite så blir den enklare att få liv i 
Ok.... Har testat pumpa som bara den på blåsan,sen gasat lite....men den startar ändå inte??? Sen tog jag bort luftfiltret,och satt dit ett skruvmejsel skaft i förgasar hålet...som en provisorisk choke...o behövde bara dra 3ggr så var den igång???
Du har troligtvis nån form av trimförgasare på den. Walbro 771, 813 eller 990. Kan ju vara nån motorsågs grunka med. Prova att grundställa . Walbro ska vara 1,5 varv på högfartsnål och 1 1/4 varv på lågen. 
Billös expertkommentator..
Kan försöka lägga upp en bild på den..... 
Det står på fuggen annars.
Först o främst byt ut luft filtret till ett riktigt luft filter , typ original HPI.För det som sitter på på bilden är inte mycket att ha. Det släpper in mycket damm..som gör att motorn slits mycket fortare..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Ok.... Bara jag får motorn att vilja starta riktigt först?? Känns som denna skulle vilja ha ett chokespjäll??
Hur gammal är förgasan? Det kan ske är dags för en liten rengöring av förgasan .Invändigt menar jag. Men var försiktig med tryckluften om du an vänder det.
Bilen är från 2009,och jag vet ej hur den blivit behandlad före mig
... Men när jag tog loss förgasaren,så kunde jag inte blåsa i nån slang...ja genom förgasaren alltså?? Det borde man väl kunna???
Om jag inte tar fel, så skall du kunna blåsa in i nån av slangarna men kan inte koma på vilken det var.Undra om det inte är returen som det skall kunna blåsa i.
Den över slangen kan jag ej blåsa in i.... Men det går att suga i den... Den undre är stopp åt båda hållen....