aspen R högoktan soppa
Re: aspen R högoktan soppa
Jag är helt säkert på att den soppan fungerar alldeles utmärkt, men är det verkligen nödvändig ?
102 oktan är ju för motorer med komp uppemot 12 kilo om inte mer.
Vi har ju knappt 10 i våra, eller har jag fel ? Högoktanigt soppa är för att förebygga spikningar, och jag tror inte att det finns risk att vi får det på våra motorer, med tanke på att vi har inte ens förtändning som ökar i takt med varvtalet , eller som sagt, högkomp.
102 oktan är ju för motorer med komp uppemot 12 kilo om inte mer.
Vi har ju knappt 10 i våra, eller har jag fel ? Högoktanigt soppa är för att förebygga spikningar, och jag tror inte att det finns risk att vi får det på våra motorer, med tanke på att vi har inte ens förtändning som ökar i takt med varvtalet , eller som sagt, högkomp.
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
Håller med dig där Packo. Men det jag tänker på är ju att bränsle med högre oktan blir ju inte lika varm lika fort. Det måste ju vara en fördel eller???
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
nån som provat den här soppan än?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Japp. Kör den i bajan. Funkar fint men ger ingen skillnad märkbart på gången.
Största skillnaden borde vara på tempen. Motorn borde gå något kallare med högre oktantal eller??
Billös expertkommentator..
- huSSe
- Hedersmedlem
ska köpas en dunk när jag kommer hem nästa gång!:
Tycker som du... den borde gå svalare.Bjuggen wrote:Största skillnaden borde vara på tempen. Motorn borde gå något kallare med högre oktantal eller??
- Rallyfinnen
Nja.. oktantalet i sig borde inte inverka på temperaturen, hur man nålar påverkar desto mer!
Är det däremot mycket etanol eller dylikt i soppa-blandningen så kyler den mer, och man får naturigtvis ge den mer soppa också. Nackdelen med etanol är att membranen i förgasaren ofta inte mår så bra..
Är det däremot mycket etanol eller dylikt i soppa-blandningen så kyler den mer, och man får naturigtvis ge den mer soppa också. Nackdelen med etanol är att membranen i förgasaren ofta inte mår så bra..
- huSSe
- Hedersmedlem
ja men vad är fördelen isåfall?
bättre tändning?
bättre tändning?
- J.A racing
Att man alltid vet vad man får för kvalitet, Aspen 98 är alltid de samma. I pumpen kan det förekomma vad som helst bara det brinner. Jag kör med det nu i SS'n men har kört för lite för att kunna säga nått.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Största skillnaden ser man på fyrtaktare. Kan kräma på mer förtändning utan att det spikar..huSSe wrote:ja men vad är fördelen isåfall?
bättre tändning?
Billös expertkommentator..
- Rallyfinnen
Ja, med högre oktantal kan man köra med högre kompression och/eller högre tändning utan att riskera 'snedtändning'
Sänkt temperatur ger också liknande fördelar. Höjd kompression höjer temperaturen.. högre komp höjer effekten/bättrar på registret, en massa parametrar att balansera
Sänkt temperatur ger också liknande fördelar. Höjd kompression höjer temperaturen.. högre komp höjer effekten/bättrar på registret, en massa parametrar att balansera
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Men en trimmad 2-taktare har inte så högt dynamiskt komp pga portarna i cylindern. En trimmad 4-takt har ofta typ 11,5:1 i kompressionsförhållande medan en 2-t kanske har 8-9:1 därför behövs det inte högokatnig bensin i en 2-takt.
Håller du med mig Rally?
Håller du med mig Rally?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Egentligen, men bmep ska egentligen vara det som är det avgörande, inte bara kompressionen. En trimmad motor med bra pipa kommer ganska högt där.
Å andra sidan har jag aldrig hört eller sett några spår av spikningar i någon motor jag grejat med, så risken är nog ganska liten. Men så kör jag ju på V-power också
Jag tycker väl att man kan köra med lite högre oktantal om man har en motor med mycket effekt, så har man större marginal till spikning. 98okt kostar ju knappt mer än 95, vet inte hur det är med aspens soppa, men antar att prisskillnaden är försumbar om man jämför med vad denna hobby kostar
Å andra sidan har jag aldrig hört eller sett några spår av spikningar i någon motor jag grejat med, så risken är nog ganska liten. Men så kör jag ju på V-power också
Jag tycker väl att man kan köra med lite högre oktantal om man har en motor med mycket effekt, så har man större marginal till spikning. 98okt kostar ju knappt mer än 95, vet inte hur det är med aspens soppa, men antar att prisskillnaden är försumbar om man jämför med vad denna hobby kostar
- J.A racing
Aspen 4T 5L (95 okt blådunk) kostar 150-180:-
Aspen + 98 okt racesoppa ligger på 750:- för 25L dunken.
Aspen R 102 okt racesoppa ligger på 895:- för 25L dunken.
Aspen + 98 okt racesoppa ligger på 750:- för 25L dunken.
Aspen R 102 okt racesoppa ligger på 895:- för 25L dunken.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".