Framtiden för GT klassen

Frågor om regler för Large Scale Onroad-tävlingar
User avatar
Kimsson
Posts: 27
Joined: 29 Sep 2011, 19:03

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Kimsson » 24 Sep 2012, 15:53

Jag köper inte att man måste ha alla options för att bilen ska hålla. Både Robins och min bil håller fast vi har endast några få av delarna som är godkända (Spindlar, diffhus, bromskitt fram och kröken).
Så för min del så är listan för lång och borde minskas, Det går att åka fort och få bilen att hålla.

Kim
2st FG BMW M3 ALMS
Xray T4-13
Schumacher couger SV2
Schumecher K1 Aero

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Smurfen » 24 Sep 2012, 16:00

Jo det är klart att det händer mer på tävling än på träning.

Jag brukar vara den där som inte kan banan men har ändå inte kört sönder. Men måste ju vara sportslig även vid mini racing. Det är väl ingen folkrace vi håller på med. Det är klart saker kan gå sönder och det är tråkigt. Men jag minns en som hade sönder sin alubakvagn i Norrköping förra året. Så det är ju inte skottsäkert det heller.
Det är ju lika för alla. Vill man att det skall kosta massor i options så finns ju touring istället.

Det som är medfödda svagheter som kan vara farliga oxå t.ex bränsletankarnas problem skall självklart få vara en utbytesvara.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

swoompie
Posts: 46
Joined: 25 Apr 2011, 08:50

Re: Framtiden för GT klassen

Post by swoompie » 24 Sep 2012, 18:35

Kimsson wrote:Jag köper inte att man måste ha alla options för att bilen ska hålla. Både Robins och min bil håller fast vi har endast några få av delarna som är godkända (Spindlar, diffhus, bromskitt fram och kröken).
Så för min del så är listan för lång och borde minskas, Det går att åka fort och få bilen att hålla.

Kim
Instämmer fullkomligt
Det är lite lustigt detta med rc sporten, många klasser har tidigare blivit stora vid uppstarten och som brev på posten har det tekniska reglementet luckrats upp, bara de mest inbitna entusiasterna har blivit kvar och sen undrat vad var det som hände.
Frågar man i dagsläget 8 olika förare vad man behöver för att kunna nyttja bilen hemma och på tävling så får man garanterat minst 6 olika svar, samtliga innehåller en diger inköpslista. Det är för mig ganska uppenbart bara man kikar runt lite bara här på forumet att de som frågar om nåt tekniskt ofta blir mer förvirrade av svaren än de var innan och intresset som fanns läggs förmodligen is innan man börjar.
Bättre att göra det så enkelt som möjligt och så bred som möjligt, det var väl tanken med truckarna och när dessa försvann med GT klassen att vara instegsklass/ enhetsklass.

Så finns i mina ögon bara två tänkbara vägar att gå:
Alt 1: Släpp det tekniska reglementet fritt helt och hållet och de som är inbitna och erfarna dra GT klassen till en elitklass och slutändan stå med små startfält och undra vad som hände.
Alt 2 : Gå tillbaka till grunden med ett absolut minimum om ens någon optionlista så vem som helst kan ta bilen ur lådan och köra och i ett senare skede kanske ta steget upp i exempelvis touring.

De som har varit med ett tag borde ju ha den erfarenheten att kunna köra även i race på ett sätt som chassit klarar av och ev nya får lära sig det från början och fina race borde vara resultatet utan att ställa orimliga krav på kunnande/erfarenhet av de mycket väl skulle kunna vara med och leka med oss men väljer att avstå för att det är komplicerat och omständigt.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 24 Sep 2012, 19:31

Fortfarande ingen som vill nämna ett konkret objekt på listan som ni vill ha bort?
Svårt att ta bort något om alla är flummiga och bara säger att listan är för lång.
Här är en länk till listanhttp://radiostyrdbilsport.nu/wp-content ... t_2012.pdf

Listan kommer inte att försvinna och reglementet kommer inte att släppas fritt.
Alla måste kompromissa.Vi ska ha plats för alla i GT.
Det är inte som fotboll där det finns olika divisioner och elit,ungdomar,oldboys och korpen spelar för sig.
Här ska alla samsas i samma serie och har olika krav.

Sonic
Posts: 2
Joined: 15 Nov 2011, 19:38

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Sonic » 24 Sep 2012, 20:24

Känner sopntant att man inte skall tillåta modifiering av kopplingsbackar i en standardklass.
Samt att luftburken borde kunna hållas till orginal med motivering att det inte gör att bilen håller bättre eller längre, och att en optionsluftburk bara kostar utan att smaka.

//Roffe

Söjje
Posts: 120
Joined: 23 Nov 2009, 19:22
Phone Number: 0709998877
Location: Götene

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Söjje » 24 Sep 2012, 21:02

Options eller inte är ju egentligen upp till var o en, så länge det inte ändrar bilens prestanda utan endast hållbarhet,
kan man ju själv välja hur mycket man vill lägga på bilen. Men det klart att man ska hålla det på en rimlig nivå, annars kan man ju lika gärna köra i Touring klassen
Det stämmer ju att det blir enklare att ta ur diffen om man har snabbfästet till bakvagnen o därmed risk för "fiffel", men om man vänder på det? Det blir ju enklare för besiktningen att kolla om diffen är fifflad med.
Och hur är det med det på tävlingar? Kollas det som inte syns? Filade kanaler i cylindern,, annan kolv,, diffen osv?
När jag hört mina klubbkompisar som tävlar diskuterar huruvida den eller den har gjort nåt med diffen och vad det kan vara, undrar man ju hur stor "risk"det är att "åka dit". Det är ju bara dom som medvetet fuskar som har nåt att dölja.
Jag är medveten om böket med att få sin bil isärplockad för att det ska kollas om man har rent mjöl i påsen, men om vi ska köra på så lika vilkor som möjligt måste det bli svårare att komma undan med en ogiltig bil... Om det nu finns några sådana på tävlingarna, vilket jag verkligen inte hoppas!
Som sagt är jag ny på detta o har inte alla fakta, men ska nåt ändras så kan det väl vara läge att diskutera detta innan RB konferensen
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 24 Sep 2012, 21:26

Äntligen någon som anger vilka föremål dom tycker ska bort.

När det gäller modifieringen av kopplingen så var tanken ifrån början att underlätta för besiktningen.
Det blir ett jättejobb för besiktningen att kontrollera bilarna om kopplingarna ska kollas.
Vi tyckte att det inte var någon mening med att ha en regel om det inte var praktiskt möjligt att kontrollera att den följdes.
Samma sak med kopplingsfjädern.Hur ska man se om den är orginal?
Nu har jag inte fingranskat depån men jag har bara sett en koppling där backarna var modifierade och det var flera år sedan.
Bilarna ska dessutom klara 35min utan bensinstopp och det blir tufft att klara om du kör med lättade backar.

Tänk på att vi inte kan ha regler som kräver att arrangören har 5 man i besiktningen för att göra ett bra jobb.

Dom olika luftfiltren finns dels för att orginalfiltret är för högt för vissa karosser och dom senaste mikrofonfilterna är för att ljudnivån är lägre.
Danmark har gått ett steg längre och förbjudit orginalfiltret pga ljudnivån.
Last edited by Rayo on 24 Sep 2012, 21:59, edited 1 time in total.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Rayo » 24 Sep 2012, 21:55

Körlängden på finalerna är det som ska förhindra att någon filar i sina motorer.

Diffarna kontrolleras endast genom att ena bakhjulet snurras och då ska andra hjulet snurra åt motsatt håll.
Man kan också utan problem höra om en bil inte spinner med innerhjulet under gaspådrag ut ur kurvorna.
Skulle en sådan bil köra runt på banan dröjer det nog inte länge innan besiktningen har fått ett anonymt tips :sunglasses:

User avatar
Skutte
Posts: 50
Joined: 02 Apr 2013, 20:18

Re: Framtiden för GT klassen

Post by Skutte » 19 Apr 2013, 18:56

Skit va ni skriver mycket.
Vet inte var ni handlar men en GT med alla option går på under 10:000 en Touring 35:000:- utan servon så det är långt mellan kostnader. Att köra GT som nybörjare är helt rätt och en ny GT håller 1 rejs sen är det att byta både det ena o de andra där av option listan så kommer man nästan en säsong utan en massa lagande.
Fjolårets GT kom med ny 240 motor o stålkrök för 6500 vilket man kan börja med o sen byta allt efter som.
Vill man vara med topp 10 så får man tänka om lite gällande option delar.
C däck räcker gott på en GT utan o klödda till det.
Detta utifrån min fjolårs säsong med en 3:plats i cupen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests