GT-klassen
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
GT-klassen
Jag fick lite frågor på PM från panagiotis som jag tycker är intressanta även för andra som funderar på att köpa sig en GT och kanske börja tävla så smått. Jag är ingen expert på GT-klassen så ni andra som kör i den klassen får hjälpa och rätta mig i denna tråden
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:47, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: GT-klassen
Alla chassin är godkända dvs kort (465), mellan(510) och långt(535)panagiots wrote:
i standard klassen får man köra med 530-535 chassi eller är man tvungen att köra bara med 510?
Edit: Fixat längderna ( tack Peter )
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 16:30, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: GT-klassen
I GT är alla karosser som inte finns med på EFRA:s lista för touring-karosser godkända.panagiots wrote:hej!
i fall att det går att köra med 530mm får man använda bara coupe karosser eller det går med sedan med?
Edit : Här finns den senaste Efra-listan (maj 2011) http://news.efra.ws/fileadmin/documents ... 2011-5.pdf
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:44, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: GT-klassen
panagiots wrote:hej!
rekommenderar du att byta nåt i bilen på en gång eller det går helt ok att börja tävla som den är?
Här får ni andra hjälpa mig med vilka delar ni rekommenderar att byta ut. Men man kan helt klart börja köra bilen som den är direkt ur kartongen Det enda som jag vet som "alla" byter är de nedre "handskarna" på bakdämparna , de som sitter original är lite för korta så bilen blir lite väl låg. Dessa byts ut mot de längre som sitter på truckarna.
Edit: Här finns listan på vad som är godkänt att byta ut http://www.femtedelen.se/index.php?opti ... Itemid=106
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:46, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: GT-klassen
Tävlingarna är inlagda i forumets kalender men finns också på bilsportförbundets sida för Radiostyrt:panagiots wrote: vart man kan kolla alla tävlingar för stock/gt klassen för 2012?
http://radiostyrdbilsport.nu/wp-content ... r-2012.pdf
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: GT-klassen
Här finns de officiella reglerna : http://radiostyrdbilsport.nu/regelboken/
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 428
- Joined: 13 Nov 2009, 22:02
Re: GT-klassen
otroligt att det finns så hjälpsamma medlemmar i rcbash..
tusen tack wrep
tusen tack wrep
-
- Posts: 428
- Joined: 13 Nov 2009, 22:02
Re: GT-klassen
här är svaret som fick jag från Roger hos hobbygården ang options till gt klass:
Bumper fram
Karosstolpar fram 2st
Förstärkning bak
Stålkrök(alu original)
Fjädrar bak
Fjädrar fram
Långa kullinkar bak
Sidokrockskydd
Bromskit bak
styrspindlar fram i alu behövs inte, från början iaf .sportluftfilter behövs inte heller.den som sitter original funkar helt ok!
ps:extrem bra mail support(och tålamod ) från Roger : D
Bumper fram
Karosstolpar fram 2st
Förstärkning bak
Stålkrök(alu original)
Fjädrar bak
Fjädrar fram
Långa kullinkar bak
Sidokrockskydd
Bromskit bak
styrspindlar fram i alu behövs inte, från början iaf .sportluftfilter behövs inte heller.den som sitter original funkar helt ok!
ps:extrem bra mail support(och tålamod ) från Roger : D
Re: GT-klassen
Angående längderna så var dom lite fel
Osäker på kort med tror det är 465, sen är det 510 och 535
Skivorna fram till competition, inget måste men gillar man att byta så:)
Alu spindlarna hade jag satt på så fort dom som sitter där är kassa, vilket är ganska fort, tror jag la nästan lika mycket pengar förra året på plast spindlar som alu kostar, dessutom sparar man mängder med tid:)
Alu diff om man gillar att blinga:)
Osäker på kort med tror det är 465, sen är det 510 och 535
Skivorna fram till competition, inget måste men gillar man att byta så:)
Alu spindlarna hade jag satt på så fort dom som sitter där är kassa, vilket är ganska fort, tror jag la nästan lika mycket pengar förra året på plast spindlar som alu kostar, dessutom sparar man mängder med tid:)
Alu diff om man gillar att blinga:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb
Lidköpings R/C Klubb
Re: GT-klassen
Jag la in förslaget som du skrivit att tillåta alla karosser som inte är EFRA klassade, tyvärr har jag inte fått det bekräftat att det gått igenom, utan det jag har hört är att det inte blev några ändringar alls från 2011 år regler vilket innebär att det bara är godkänt med tvådörrars karosser i GTwrep wrote:I GT är alla karosser som inte finns med på EFRA:s lista för touring-karosser godkända.panagiots wrote:hej!
i fall att det går att köra med 530mm får man använda bara coupe karosser eller det går med sedan med?
Edit : Här finns den senaste Efra-listan (maj 2011) http://news.efra.ws/fileadmin/documents ... 2011-5.pdf
Vi får helt enkelt vänta tills 2012 år reglemente kommer innan vi vet med säkerhet...
Re: GT-klassen
Hej! Ny här och hakar på tråden. Är sugen på LS track och då GT-klassen. Bor nära Väst-8 så bana finns.
Har förstått att det är FG Sportsline 08 som gäller, men vet man något om framtiden? Kommer det en Sportsline 13 nästa år som är helt ny eller vet man att man kommer att fortsätta med 08 i minst ett par år till?
Ni som har erfarenhet av Väst-8's bana får gärna rekommendera chassilängd också då jag kommer att köra där till största delen.
Mvh//
Jonas
Har förstått att det är FG Sportsline 08 som gäller, men vet man något om framtiden? Kommer det en Sportsline 13 nästa år som är helt ny eller vet man att man kommer att fortsätta med 08 i minst ett par år till?
Ni som har erfarenhet av Väst-8's bana får gärna rekommendera chassilängd också då jag kommer att köra där till största delen.
Mvh//
Jonas
Re: GT-klassen
Finns inga indikationer på att någon ny modell är på gång.Mellan eller långchassi är det som gäller.Med långchassit har du fler karosser att välja mellan.
Re: GT-klassen
Välkommen hit. Det är bara att komma ut till banan så kan du låna min eller någon av våra bilar och testa lite. Håll koll i Väst-8 tråden under träffar när vi är där.salo wrote:Hej! Ny här och hakar på tråden. Är sugen på LS track och då GT-klassen. Bor nära Väst-8 så bana finns.
Har förstått att det är FG Sportsline 08 som gäller, men vet man något om framtiden? Kommer det en Sportsline 13 nästa år som är helt ny eller vet man att man kommer att fortsätta med 08 i minst ett par år till?
Ni som har erfarenhet av Väst-8's bana får gärna rekommendera chassilängd också då jag kommer att köra där till största delen.
Mvh//
Jonas
Re: GT-klassen
Fungerar ypperligt att köra direkt ur kartong. Speciellt om man inte har kört så mycket innan. Tar många varv innan man kör så fort att skillnader på bilen gör sitt.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: GT-klassen
Låter bra, har i och för sig tävlat eltouring och haft ett antal rc-bilar så helt färsk är jag inte.
Sugen på BMW'n på hobbygården, har kollat marknaden för begagnat och den är ganska begränsad.
Sugen på BMW'n på hobbygården, har kollat marknaden för begagnat och den är ganska begränsad.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests