Rengjord bakdiff, vad nu?

Specifika frågor om MCD
Post Reply
Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Mex77 » 06 Jul 2011, 14:18

Har köpt FG 200000 olja att ha i bakdiffen, men den är ju "helt" öppen (såvida oljan inte är väldigt trögflytande och formbar :) ) så det rinner väl ut i botten av diffen då plasthuset "tätar" mot bottenplattan!?!?

Vart fyller jag oljan och hur mycket?
Attachments
Bak.Diff.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by S 500 R » 06 Jul 2011, 14:27

Där dreven är är det väl inte öppet eller :hmm:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Dave » 06 Jul 2011, 14:28

Sätt i diffaxel och de 4 diffdreven, fyll med fett och skruva ihop !

Jag kör alltid med fett i diffen och på krondrevet.
Eftersom diffen inte är tät som på HPI rinner oljan lätt ur, och det gör den genom hålen för drivaxlarna.....

Det är bra med lite packning på tub runt den nedre halvan av huset mellan hus och chassiplatta för att förhindra att det läcker ut i onödan.....

Har ingen aning om viskositeten på 200k olja, men fett funkar för mig.....

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Mex77 » 06 Jul 2011, 14:40

Tack för svaren, men hur mycket skall jag fylla själva diffen? 75%?
Har vanligt kullagerfett, fungerar det att ha runt diffen (pinjong & kronhjul)?
Kan jag använda kullagerfett till drivaxlarna eller skall dom vara torra?

:worship:

Vill gärna göra det rätt första gången, så jag slipper stå i 1h och göra allt superrent igen :thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Dave » 06 Jul 2011, 14:48

Mex77 wrote:Tack för svaren, men hur mycket skall jag fylla själva diffen? 75%?
Har vanligt kullagerfett, fungerar det att ha runt diffen (pinjong & kronhjul)?
Kan jag använda kullagerfett till drivaxlarna eller skall dom vara torra?

:worship:

Vill gärna göra det rätt första gången, så jag slipper stå i 1h och göra allt superrent igen :thumbsup:

Det viktiga är oavsett att du får så mycket fett i att det inte kan bli stillastående runt kanterna och väggarna....mer än 75% tror jag aldrig du kan behålla oavsett, så det räcker gott. Skulle du få för mycket fett i diffen ser du det på utsidan av huset till diffen sen....

Kullagerfett funkar nog utmärkt tror jag.
Fettet på krondrev och pinion får gärna vara av en kladdigare typ som inte kastas bort av centrifugalkraften.

Vet att Rally kör med tätade diffhus med packning på tub och tunnflytande olja som står några mm upp på krondrevet.
Har dock ingen aning om hur väl det går att täta huset från denna olja att tränga ut.....

Har aldrig haft problem med vanligt fett iaf.

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Mex77 » 06 Jul 2011, 20:43

Tack för hjälpen...!
Blev hur bra som helst.
Tog 1/4av 35ml flaskan i diffen och fyllde huset till 43.5% med racingfett :o
Packade även om lagren till diffen...

Nu är det bara samma operation på framvagnen kvar...

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rengjord bakdiff, vad nu?

Post by Mex77 » 10 Jul 2011, 23:22

Gjorde samma operation fram, så nu har jag just varit ute och kört en tank på konbanan :drive:

Tror jag får justera fram & bakvagn lite då den är lite klurig att köra (när hjulen spretar åt alla håll), men det gick ganska bra ändå...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests