Page 1 of 2

Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 14:46
by Atlas 1979
Någon som kör med powerlock diff?
Är den bra?

Ivrig att komma igång på banan nu när snön smält bort här :clap:

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 14:48
by sx3
Jag kör med powerlock.
DSen fungerar bra om man ställt in det rätt för banan/underlaget.
Annars låser den för tidigt eller för sent.

Den är lite meckig att ställa om, då man måste riva hela diffen.

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 14:58
by Atlas 1979
Fatta att det är tre lägen i men sedan en justerskruv utvändigt eller har jag fel?

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 15:45
by sx3
3 lägen och 4-5 olika lameller, för att att justera dessa måste diffen slaktas.
Skruven på utsidan är förspänningen bara, den skall ligga nära det läget då diffen låser, annars blir den svårkörd.

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 16:08
by Atlas 1979
Ok det var en hel del det :hmm:
Är rätt ny så undrar hur man tar reda på när den låser?

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 16:21
by sx3
Har du båda hjulen i luften och snurrar ett hjul skall det andra hjulet snurra åt motsatt håll, du spänner skruven tills båda hjulen börjar snurra åt samma håll, sen backar du lite med skruven tills dom snurrar åt olika håll igen.
Du kan hålla i diffen, så känner du när det börjar gå trögt också, då backar du av lite så den löper fritt.

Stor lamell med slitsar låser hårdare än liten lamell.
Lamell utan slitsar låser mjukare.

Lägena på rampen har olika vinklar och det är där du bestämmer vilket moment den skall lösa ut på, läge 1 = snäll, läge 3 = aggressiv.

Vid riktigt dåligt grepp skall du ha läge 1 med små oslitsade lameller, vid normalt grepp vill du ha den lite aggressivare, så den låser, då funkar läge 2 och mellanlameller bra.. Läge 3 och största lamellerna behövs nog inte i Sverige =)

I övrigt är det ba testa dig fram.

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 16:34
by Atlas 1979
Tackar å bockar!
Ska testa på bara värmen kommer...

Re: Powerlock diff

Posted: 15 Apr 2013, 21:36
by wrep
Jag har också en sån... tycker den funkar riktigt bra :thumbsup: Men om det är dåligt grepp i banan är den svårkörd om man har fel lameller... Då kör jag med HARM:s mag-diff hellre. Eller en helt öppen vid regn.

En sak till.. du måste riva den och byta olja rätt ofta om man skall följa instruktionerna.

Re: Powerlock diff

Posted: 25 Apr 2013, 18:40
by Atlas 1979
Var ute å körde några timmar idag:-)
Gick riktigt bra men den kändes osäker i långa snabba kurvor!
Har det med diffen att göra eller kanske det har med hjul inst...?

Re: Powerlock diff

Posted: 25 Apr 2013, 18:42
by Atlas 1979
Med osäker menade jag att jag var tvungen att vara ytterst försiktig på ratten i kurvan när man hade gas på!

Re: Powerlock diff

Posted: 13 Jun 2013, 10:08
by Atlas 1979
rc-car-online har tagit bort den ur sortimentet och när jag frågade varför svara de att ingen vill ha den och att förarna kör med selflockforfold diff nu!
Är den bättre än powerlocken? Någon som har erfarenhet av båda?
Olja till powerlocken kunde man använda motul 800...

Re: Powerlock diff

Posted: 13 Jun 2013, 11:54
by J.A racing
SCS har inget samarbete med FG längre sedan dom gick ihop med Genius.

Re: Powerlock diff

Posted: 14 Jun 2013, 12:28
by Atlas 1979
Ok då får man handla från de då kanske?

Re: Powerlock diff

Posted: 14 Jun 2013, 12:48
by J.A racing
Ja den finns att få tag i från SCS direkt och även HRC-parts mm. :thumbsup:

Re: Powerlock diff

Posted: 14 Jun 2013, 22:49
by wrep
Atlas 1979 wrote:rc-car-online har tagit bort den ur sortimentet och när jag frågade varför svara de att ingen vill ha den och att förarna kör med selflockforfold diff nu!

Olja till powerlocken kunde man använda motul 800...
Låter som om Horst försökte dra en vals där då va... 99% av Bilarna på tävlingarna har powerlocken så att ingen vill ha den klassar jag som ren bullshit :hammer:

Motul 800 ? vaddå tvåtakts olja? vem sade det?