RS5 T15

Alla Onroad-projekt
Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: RS5 T15

Post by Atlas 1979 » 06 Aug 2015, 10:03

Som sagt stort grattis!

Är väldigt nyfiken på hur den där lågmotorn ser ut på bilen!
Finns den för försäljning eller är det nått som kommer?
MK-Eskil
RS5 T14

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 06 Aug 2015, 20:03

Tack! Känns bra att få komma upp på pallen någon gång, och inte bara ligga långt ner i fältet och harva runt.
Det håller ju intresset uppe om man känner att man lär sig och blir lite bättre med tiden.
Alla tävlingar räknas ju inte i totalen, så man lär väl trilla ner lite om dom snabba skåningarna fyller sin kvot också.

Lågmotorn finns inte till försäljning än, kommer nog som option på T16 skulle jag gissa. Erling har ju ett likadant 'set' som jag, som han fortfarande inte kört med. Man vet ju aldrig ifall det går att tjata sig till..

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: RS5 T15

Post by Atlas 1979 » 07 Aug 2015, 14:30

Ja man kan ju alltid fråga :)
MK-Eskil
RS5 T14

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: RS5 T15

Post by J.A racing » 24 Aug 2015, 21:07

Supersnyggt bygge!
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 26 Aug 2015, 20:45

Tack!

Har haft radioproblem sista tiden. Sanva M12:an jag köpte begagnad funkade bara en stund, nu ger sändaren dålig räckvidd. Är nu på jakt efter en 4pks eller pksr att ersätta den med.
Har lånat bjuggens 4pk för att testa räckvidd, och nu börjar det bli för sent att få tag på något annat till helgens tävling, så jag kanske hamnar att hyra bjuggens radio för helgens körning!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 15 Sep 2015, 07:02

Då var det dags att sammanställa säsongen, och det slutade faktiskt med en vinst i cupen!
Jag lyckades säkra finalplats i semi B, och när dom körde semi A så började det regna. Sedan var det blött även i finalen.
I finalen tog Simon förstaplatsen med marginal, medan jag och Sonny hade en bra fight om andraplatsen som jag lyckades ta på slutet.
Fredriksson som hade en bra ledning i cupen fick motorstopp i semi A, tror det var något problem med tändningen som inte gillade vatten.. detta gjorde att han halkade ner på andra plats. Enorm otur för honom, han hade verkligen kämpat för vinsten och har dessutom kört sin egenbyggda motor som han jobbat med under säsongen.

Här finns video från söndagen:




Vill tacka alla arrangörer som ordnat tävlingarna, Peter Hägg som jobbat hårt för klassen och skrivit högklassiga rejsrapporter, Erling på Rc Car Sweden, och alla medtävlande för en rolig rejs-säsong!
:thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 28 Feb 2016, 10:53

Nu är det 'baraa' två månader till säsongstarten, så jag har börjat greja lite med rs5:an.

Har bestämt mig för att inte byta chassi i år, för ändringarna är inte så stora, och av tidigare erfarenheter har jag konstaterat att det kan ta rätt länge att hitta rätt i inställningar när man byter till ny bil.
Istället ska jag försöka koncentrera mig på att lära mig mer om inställningar och även försöka förbättra körningen.

Karaktären på motorn hoppas jag förbättra genom modifierat förbränningsrum. Som det varit innan har jag kört med hög squish eller planad kolv (ingen squish alls i princip), för att få motorn att varva och hålla temperaturen nere. Detta är inte så bra för bottendraget, så nu har jag förstorat förbränningsrummet och kör rund kolvtopp och tight squish. Fräser helt enkelt ur det med en 10mm radiefräs, minskar på så vis squish-arean till knappa 40% och kompressionen till ca 10:1 (räknat på fullt slag, inte från stängd avgasport). Förhoppningsvis ska det vara en bättre kompromiss.

Exempel:
Image


Har trixat lite med pipor också. Har redan innan haft någon GT-pipa jag kört med i regn för att göra motorn mer lättkörd, och det har funkat. Däremot har GT-pipan varit för seg för torra banor med dåligt grepp. Lättkört men inte tillräckligt snabb helt enkelt.
Därför ar jag rotat lite i samlingen och anpassat lite gamla pipor för att kunna köra dom på rs5:an nu. Tanken är att testa olika pipor på bana och 'känna på karaktären'. Förhoppningsvis hittar jag någon favorit som fyller upp glappet mellan GT-pipan och rs5 titanpipan. Den har jag förresten coatat med en keramsik coating, och hoppas det ska sänka temperaturen under karossen varma dagar.

Lite bilder på provisoriskt monterade pipor:
Coatad titanpipa
Image

Bakhängd AD motori
Image

Bakhängd First One
Image

Mielke tornado (var tvungen att vinkla upp den pga 'knorren' som krockar med bakre karosspinne)
Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 09 May 2016, 20:01

Liten uppdatering:

Körde första deltävlingen i Staffanstorp för två veckor sedan utan förberedelser, och det gick sådär..
Bilen höll ihop, men hade problem med setup och körning. Slutade med en 11:e plats.

Skulle träna och testa lite i Trollhättan i torsdags, och körde en stund med RS5-pipan. Sedan skruvade jag på den bakhängda First One-pipan (bild ovan) och kom kanske tre varv så dog motorn och ville inte mer. Visade sig att lagerkorgen på vevlagret hade släppt ifrån sig en bit som hade gått runt i motorn lite.. :(

Efter att ha fått snabbleverans på en kolv(Kyoshobutiken i Skövde) kunde jag skruva ihop en ny motor, och åka ut och provköra i Trollhättan på lördag eftermiddag. Motorn verkar gå fint ihop med First One-pipan, återstår att testa med RS5-pipa mfl.
Greppet i banan var bättre på Lördag, och jag kom ner på höga 16-tider med gamla GRP-däck. Vi körde som bäst 16.0 på rejset förra året, så greppet är redan på bra nivå, vilket bådar gott för kommande rejs 21-22 Maj. Kommer vara riktigt bra fäste redan på träningen!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 24 May 2016, 10:21

Då var rejset i Trollhättan avklarat.
Kvalade som 5:a, kom tvåa i semi A, startade 3:a i finalen och höll den positionen till målgång.
Gick lite trögt för mig första varven, så Joel och Micael fick en lucka, och jag jobbade mycket med att 'hålla tätt bakåt' under finalen. Enda bekymret jag hade var att karossen kilade sig mot bakhjulet efter lite problem vid en varvning, så jag fick in i depån och rätta till det. I övrigt flöt det på utan större problem.

Lite fippel med inställingar under kvalen, men fick till det hyfsat till slut, och körde på den setupen på söndagen också.
Image

http://www.myrcm.ch/myrcm/report/sv/26569/169779

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests