Page 24 of 28

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 12:59
by J.A racing
Häftigt .........

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 17:07
by Rallyfinnen
Ser ju bra ut!
Tycker det brukar hjälpa att smeta blå lcoktite på båda sidor om packningen, då har den aldrig blåst för mig. Däremot har ju cylindrar spruckit, men dom extra skruvarna borde ju stabilisera det hela så den inte blir så snedbelastad.
Blir intressant att se hur den går! Skulle ju ha suttit i bänken nu..
Jag har också lite svarvningsfunderingar på något kina-svänhjul (om jag lyckas låna svarv), tänkte testa ta ner diametern lite och se vad som händer.. borde göra gott för svängmassan iallafall. :)

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 22:58
by wrep
Ja hade vart klart intressant att bänka den :) Jag har kört 2x20min tomgång/småvarva lite imorgon blir det provkörning i bil om det inte regnar :)

Squishen blev 0,45 tillslut.. vi byggde en adapter till mätklockan av ett tändstift.. Manne var en bra butcher och fick bort porslinet lätt som ingken tinken :)

Det var men FG:s grafitpackning och orörd cylinder+kolv..

På spionobjekten har de svarvat ner fläktblanden till hälften på bägge sidor... men hur f_n sätter man upp det i svarven? Utvändiga backar?

Re: Sv: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 23:01
by Dave
wrep wrote:Ja hade vart klart intressant att bänka den :) Jag har kört 2x20min tomgång/småvarva lite imorgon blir det provkörning i bil om det inte regnar :)

På spionobjekten har de svarvat ner fläktblanden till hälften på bägge sidor... men hur f_n sätter man upp det i svarven? Utvändiga backar?
Nej man skrotar en vevaxel som man monterar i chucken ;)
Tror en OBR FullMod 30,5 gick 20°C varmare med ett lättat svänghjul jämfört med ett standard...

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 23:04
by wrep
Men kommer man åt baksida då då?

Är det nån som har ett svänghjul över? det som sitter på nu har jag bara lånat av Stellan :)

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 29 Jul 2012, 23:35
by Rayo
Jag kan ta med min motorlåda till Norge.Där finns massor med grejor som man kan ha nytta av om man trimmar motorer.
Det är väl bara cylindrar som det är ont om i den lådan.

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 30 Jul 2012, 06:19
by wrep
Perfekt Rayo! Då kan vi botanisera lite och se om det finns ngt intressant :thumbsup:

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 30 Jul 2012, 06:29
by Rallyfinnen
Fan, detta låter intressant! Och jag som inte ska till Norge..

Jasså du orkade inte svarva cylinderfoten fast du har svarv, din lata.. :wip: :)
Nja, jag tror inte du hade märkt någon större skillnad med 1-2 tiondelar mindre squish.

Jag har en axelstump och två kinasvänghjul + lite gamla kolvar och cylindrar med mig i 'lunchpåsen' idag, det finns svarv på jobbet, och borde vara tomt och dött nu, så bara jag hittar det jag behöver så tänkte jag öva lite :) Man behöver någon morot för att släpa sig till jobbet första dagen efter semestern..

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 30 Jul 2012, 08:38
by Zulle
Rallyfinnen wrote:Fan, detta låter intressant! Och jag som inte ska till Norge..

Jasså du orkade inte svarva cylinderfoten fast du har svarv, din lata.. :wip: :)
Nja, jag tror inte du hade märkt någon större skillnad med 1-2 tiondelar mindre squish.

Jag har en axelstump och två kinasvänghjul + lite gamla kolvar och cylindrar med mig i 'lunchpåsen' idag, det finns svarv på jobbet, och borde vara tomt och dött nu, så bara jag hittar det jag behöver så tänkte jag öva lite :) Man behöver någon morot för att släpa sig till jobbet första dagen efter semestern..
Du kan ju alltid ändra din planer, Corvette Johan lyckades flytta dopet av sonen till förmån för en tävling :sunglasses:

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 30 Jul 2012, 22:39
by wrep
Ja visst vettu... Inga problem Finnen bara att du anmäler dig och hänger med ... Tänk på alla poäng som Thomas får nu i cupen :doh: :lol2:

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 30 Jul 2012, 22:40
by wrep
Nu har vi provkört motorn... i korta ordalag: Klen på botten men gick som en :twisted: på rakan... slutade aldrig acc:a :shock:

Körde med 24/41 utv det var nog för högt till den motorn på den banan... 23/41 hade nog varit mer lagom.

Jag skall testa med en högre insulator och se om bottenregistret blir lite bättre..

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 31 Jul 2012, 07:15
by J.A racing
Häftigt :thumbsup: Hur är det med soppa åtgången, klara du en final på en tank nu?

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 31 Jul 2012, 10:24
by wrep
Ja det kan man undra :hmm: kollade aldrig hur länge en tank räckte...

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 31 Jul 2012, 13:02
by J.A racing
wrep wrote:Ja det kan man undra :hmm: kollade aldrig hur länge en tank räckte...
Det brukar vara det som är de svåra att få till sägs det ;)

Re: Wrep's FG EVO:s

Posted: 31 Jul 2012, 13:15
by wrep
Ja det märks väl hur det går med den saken... beror ju lite på körstil också.. :)