Page 2 of 6

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 19 Feb 2019, 23:33
by Dave
Har pillat lite med svarven och funderat på lite olika varianter av lösningar, men det faller tillbaka på ursprungsideén iallafall...
20190219_210852.jpg
Axeltappen som ska driva kardanaxeln
20190219_211742.jpg
Här ska den förlängda vevaxeln stödlagras med två lager.
20190219_211800.jpg
Nu ska det fräsas ett spår för krysskilen i kopplingens hålaxel och tillverkas en bakre lagerbock...
20190219_215200.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 21 Feb 2019, 22:47
by Dave
Har kikat lite på möjligheten till att använda standard krondrev och piniong från Losi 5ive-T till startkrans.
Tror det kan funka helt ok med en axel som fjädrar axiellt och drivs med en starter eller skruvdragare med lite tryck i...
Tänker mig en kona i änden, lite som på en propeller på ett flygplan, och en hylsa på maskin som greppar konan.
Axeln med piniongen i änden löper fritt och trycks fram emot krondrevet innan man startar rotationen.
Lär behövas ett axiallager som bär kraften och en injustering för att dreven ska löpa fritt.
20190221_204635.jpg
20190221_204648.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 22 Feb 2019, 11:08
by tesla
Är det inte onödigt att vinkla kraften 90 grader. Borde väl vara mer logiskt med en startmotor som ligger i linje med vevaxeln. Och som med vanligt piniongdrev sätts emot drevet som drar motoraxeln. När motorn är igång så lyfts den bara av. Blir lite som en drevdriven version av en gammaldags 1/8 starter.
En stor fördel där är att alla mod 1.5 pinong och spur skulle funka för det och detta är tekniskt enklare än det du föreslår. Använder du en borstlös motor för denna har den också minimalt rotationsmotstånd om den dras med runt några varv efter att den fått igång besten jämfört med borstade skruvdragarmotorer mm och far inte illa av det.

Ska startmotorn stanna i bilen efter start? i Så fall får man väl bara ha någon svängarm. Batteriet kan ju vara externt som typ traxxas 1/8 monstertruckar med elstart. Effekten som behövs är ju inte brutal egentligen, bara vridmomentet första varvet räcker.
Gissar du klarar dig på en motor på ca 500 gram med lång och smal kanna.

Förslag på mount: MCDS 7055 kopplingshållare och motormount då den är byggd för att kunna rotera främre änden medan bakänden är fast.
Gearmesh justeras där alltså genom att vrida framänden på motorn. Med lite modd och ngn snabblås lösning så...

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 22 Feb 2019, 11:40
by tesla
Picasso har talat...

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 22 Feb 2019, 23:06
by Dave
tesla wrote:
22 Feb 2019, 11:08
Är det inte onödigt att vinkla kraften 90 grader. Borde väl vara mer logiskt med en startmotor som ligger i linje med vevaxeln. Och som med vanligt piniongdrev sätts emot drevet som drar motoraxeln. När motorn är igång så lyfts den bara av. Blir lite som en drevdriven version av en gammaldags 1/8 starter.
En stor fördel där är att alla mod 1.5 pinong och spur skulle funka för det och detta är tekniskt enklare än det du föreslår. Använder du en borstlös motor för denna har den också minimalt rotationsmotstånd om den dras med runt några varv efter att den fått igång besten jämfört med borstade skruvdragarmotorer mm och far inte illa av det.

Ska startmotorn stanna i bilen efter start? i Så fall får man väl bara ha någon svängarm. Batteriet kan ju vara externt som typ traxxas 1/8 monstertruckar med elstart. Effekten som behövs är ju inte brutal egentligen, bara vridmomentet första varvet räcker.
Gissar du klarar dig på en motor på ca 500 gram med lång och smal kanna.

Förslag på mount: MCDS 7055 kopplingshållare och motormount då den är byggd för att kunna rotera främre änden medan bakänden är fast.
Gearmesh justeras där alltså genom att vrida framänden på motorn. Med lite modd och ngn snabblås lösning så...
Tanken är att inte ha nån startmotor fast, utan att ha en lös starter.
Lite knöligt med rakt skurna drev eftersom kopplingsklockan är 108mm i diameter.
Dessutom ska jag på nåt sätt få plats med dubbla ljuddämpare, sidepipes och kylfläktar.
Det finns kit med elstart till denna motor färdigt, men dom kostar 2500:- och har en växellåda med en väldigt hög utväxling.
Är inte ens säker på att det kommer att gå att starta den alls med min idé, men det lär visa sig....

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 23 Feb 2019, 19:22
by Dave
Ok...
Så det här skulle kunna vara lösningen.
6 kullager, 2 axiallager, 1 envägslager, en bakfjäder till Baja och en hel vecka vid svarven....
:lol2:
Exploded komplett.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 24 Feb 2019, 18:25
by Dave
Har börjat lite smått med axeln till startkransen...
20190224_175511.jpg
20190224_175522.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 24 Feb 2019, 18:28
by Dave
Får ungefär 3cm tillgodo under karossen sedan.
20190224_175935.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 26 Feb 2019, 06:31
by Dave
Hittade en flexibel axelkoppling hos Momentum.
2kg kändes dock i överkant så jag får nog försöka banta ner materialet en del...
20190225_161952.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 26 Feb 2019, 11:27
by Mats B
Kolla hos wiberger.se så hittar du lämpliga kopplingar i bättre storlek

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 26 Feb 2019, 12:17
by Dave
Detta var den minsta jag hittade som tillät ett axelhål på 38mm...
Ytterdiametern är 65mm här.

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 02 Mar 2019, 23:20
by Dave
Fick ner den till 388g och lite mindre ska det bli...
20190302_185026.jpg
20190302_170736.jpg
20190302_170749.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 02 Mar 2019, 23:25
by Dave
Bara älskar den nya svarven!
Svarvade ner hylsan på ena halvan av axelkopplingen och kunde göra den 0.20mm i godstjocklek och sedan ta 0.05mm i två steg till...
Hade varit helt omöjligt med min gamla!
På bilden är den 0.10mm.
20190302_165333.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 02 Mar 2019, 23:29
by Dave
Har tillverkat konan som man trycker starten emot ikväll.
Invändigt ett axiallager och ett envägslager.
Genomgående 8mm hylsa och en bricka man kan pressa ut lagret med om man behöver byta.
20190302_183852.jpg
20190302_183837.jpg
20190302_184018.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 03 Mar 2019, 22:50
by Dave
Bantade ner konstruktionen drygt 20mm genom lite modifiering.
Nu är axeln klar sånär som på låssprinten till piniongen.
Har börjat tillverka lagerbockarna men inte klart än.

Här ser man brickan längst ner, axiallagret och envägslagret jag nu pressat i.
20190303_164140.jpg