Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Smurfen » 16 Jan 2021, 20:31

Tråden vi alla väntat på är äntligen här.
Diskussiontråden-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Som vi alla vet sitter världen i fortsatt ovisshet och vi har ingen aning om hur det slutar.
Men vad vi alla hoppas är att det lättar så mycket så vi kan genomföra en cup i RcBash anda på ett så säkert sätt som möjligt.
Vi kommer följa utvecklingen hela tiden och det kan självklart innebära snabba och drastiska beslut där både upplägg och banor och annat kan ändras ganska snabbt inpå. Hoppas att alla har förståelse för detta och att det blir en rolig vår/sommar med många race.
Reglementet hittar ni som vanligt i en egen tråd.
http://rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=9939

//Tävlingsledningen
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Emanuel21 » 16 Jan 2021, 21:01

Önskar en domare i semi och finaler som dömer ut straff för oschysst beteende/körning.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

7jnoprob
Posts: 34
Joined: 25 Nov 2018, 18:24

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by 7jnoprob » 17 Jan 2021, 09:44

Emanuel21 wrote:
16 Jan 2021, 21:01
Önskar en domare i semi och finaler som dömer ut straff för oschysst beteende/körning.
Intressant idé...men vilka kvalifikationer ska denna ha? Hur garanteras att denne är opartisk? Ska domaren få köra? Behövs det kanske två-tre st där det krävs att båda alt. 2/3 anser det vara oschysst? Ska hela banan filmas så domarna kan överlägga efteråt?
Vad jag menar är att om det ska finnas en sådan auktoritet med makt så är det många frågetecken som måste rätas ut innan det förbättrar snarare än riskerar försämra race/körupplevelsen... enligt mig.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Dave » 17 Jan 2021, 10:33

Emanuel21 wrote:
16 Jan 2021, 21:01
Önskar en domare i semi och finaler som dömer ut straff för oschysst beteende/körning.
Har funnits tankar på att rigga en eller ett par kameror som filmar...
Hur man ska lösa det rent praktiskt återstår.

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Emanuel21 » 17 Jan 2021, 11:58

7jnoprob wrote:
17 Jan 2021, 09:44
Emanuel21 wrote:
16 Jan 2021, 21:01
Önskar en domare i semi och finaler som dömer ut straff för oschysst beteende/körning.
Intressant idé...men vilka kvalifikationer ska denna ha? Hur garanteras att denne är opartisk? Ska domaren få köra? Behövs det kanske två-tre st där det krävs att båda alt. 2/3 anser det vara oschysst? Ska hela banan filmas så domarna kan överlägga efteråt?
Vad jag menar är att om det ska finnas en sådan auktoritet med makt så är det många frågetecken som måste rätas ut innan det förbättrar snarare än riskerar försämra race/körupplevelsen... enligt mig.
Japp, du har helt rätt. Svårt att bedöma den frågan. Har styrelsen nåt att fundera på. Är ju inte alls kul att ha ledningen exempelvis och bli påkörd bakifrån av den som ligger 2a för att tappa flera placeringar på det utan att vederbörande får någon som helst påföljd av ens handling. Man tappar liksom det roliga i det man tycker är roligt i det ögonblicket.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Smurfen » 17 Jan 2021, 14:10

Emanuel21 wrote:
17 Jan 2021, 11:58
7jnoprob wrote:
17 Jan 2021, 09:44
Emanuel21 wrote:
16 Jan 2021, 21:01
Önskar en domare i semi och finaler som dömer ut straff för oschysst beteende/körning.
Intressant idé...men vilka kvalifikationer ska denna ha? Hur garanteras att denne är opartisk? Ska domaren få köra? Behövs det kanske två-tre st där det krävs att båda alt. 2/3 anser det vara oschysst? Ska hela banan filmas så domarna kan överlägga efteråt?
Vad jag menar är att om det ska finnas en sådan auktoritet med makt så är det många frågetecken som måste rätas ut innan det förbättrar snarare än riskerar försämra race/körupplevelsen... enligt mig.
Japp, du har helt rätt. Svårt att bedöma den frågan. Har styrelsen nåt att fundera på. Är ju inte alls kul att ha ledningen exempelvis och bli påkörd bakifrån av den som ligger 2a för att tappa flera placeringar på det utan att vederbörande får någon som helst påföljd av ens handling. Man tappar liksom det roliga i det man tycker är roligt i det ögonblicket.
Helt rätt tänkt av dig. Det som krävs är ju även att dom som är snabba visar hänsyn till dom långsammare. Lika mycket som dom långsamma visar hänsyn till dom snabbare.
Att folk bufflar sig fram gör att alla gör det. Allt påverkar hur folk beter sig. nackdelen är att det måste göras från början.
Och att man själv funderar på vad man vill skall hända om det var omvänd ordning. Alltså inte bara se fördelarna eller nackdelarna. Utan man måste se helheten. Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är viktigast att dom i toppen uppför sig lite mera för alla vill dit och ser upp till dom som är där. Sedan är det otroligt svårt när racedjävulen fastnar i huvudet. Och vi är alla lika delaktiga i detta. För ingen sköter sig snyggt hela tiden.
Finns kurser i ämnet och i alla organiserade delar av sporten finns det en racecontroller. Men är det dit vi vill just nu?
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Emanuel21 » 17 Jan 2021, 14:39

Känns som vi kommit till det läget då det är dags för en racecontroller.

Jag personligen om jag skulle köra på någon av misstag så vederbörande kraschar så väntar jag in den personen för det är osportsligt om jag bara fortsätter köra och tar personens placering pga en sån sak.

Nåt helt annat om det är varvning på g och det blir lite fel vid omkörningen då får man ha lite överseende. Är jag på väg att bli varvad exempelvis så kör jag åt sidan omgående så den snabbare får fritt fram.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Smurfen » 17 Jan 2021, 15:49

Emanuel21 wrote:
17 Jan 2021, 14:39
Känns som vi kommit till det läget då det är dags för en racecontroller.

Jag personligen om jag skulle köra på någon av misstag så vederbörande kraschar så väntar jag in den personen för det är osportsligt om jag bara fortsätter köra och tar personens placering pga en sån sak.

Nåt helt annat om det är varvning på g och det blir lite fel vid omkörningen då får man ha lite överseende. Är jag på väg att bli varvad exempelvis så kör jag åt sidan omgående så den snabbare får fritt fram.
Helt rätt tänkt. Och om jag blir varvad. Så slå följe för att lära dig hur den snabbare kör. Men var inte ivägen och om den nu skulle göra ett misstag så behöver man ändå inte trängas. Man ligger ju ett varv längre bak så även om du kommer om så tar du ingen placering.

Fast detta är ju lätt för oss att säga här. Svårare på banan när man inte ens kan ha mössa på sig för att hornen är så stora.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by fredrikf » 17 Jan 2021, 21:22

Emanuel21 wrote:
17 Jan 2021, 14:39

Nåt helt annat om det är varvning på g och det blir lite fel vid omkörningen då får man ha lite överseende. Är jag på väg att bli varvad exempelvis så kör jag åt sidan omgående så den snabbare får fritt fram.
Håller inte alls med... Personen du varvar kanske också ligger och fajtas eller kanske tom är rättså grön inom
tävlandet, ska inte han då visas respekt och att man stannar och väntat när man kört av denna från banan???
ALLA skall stanna och vänta när man gjort fel och kört av någon. Det är inte domare vi behöver, det är inställningen vi måste ändra isf..
Man får väl ha lite tålamod och vänta till lucka finns.
Tacka vet jag indycar/cart i usa där finns inte nån regel att varvade måste släppa förbi, görs ju oftast iaf då man sällan tjänar något på att ha en snabb bil bakom och har man farten så hittar man förbi.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Emanuel21 » 17 Jan 2021, 22:12

Ok, förlåt att jag tog upp det.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by fredrikf » 18 Jan 2021, 06:12

Emanuel21 wrote:
17 Jan 2021, 22:12
Ok, förlåt att jag tog upp det.
skitbra att du tar upp det.. har ju ändå varit några körningar som varit över gränsen, men blir ju inte mkt till diskussion om alla tycker samma om allt ;)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Smurfen » 18 Jan 2021, 10:13

Allas lika värde är viktigt.

Och att man inte vilken placering man än har bufflar sig fram.
Nackdelen är att gör 1 det så gör alla andra det.
Jag är inte bättre själv för vissa visar aldrig hänsyn och då gör inte jag det heller tillslut. Tyvärr är det så.

Men jag har inte inställningen att bara för att jag varvar någon skall ha fri väg. Men man bör ha lite koll åt alla håll om det kommer någon som är snabbare lika mycket som om jag är snabbare så måste jag läsa av trafiken framåt. vet att det är svårt att hålla sig i schack när det blir stressigt.
När ettan och tvåan ligger tajt och kommer ifatt en varvning. att tvåan inte tränger sig utan att man sköter det snyggt. alltså att ettan inte behöver buffla sig fram. Det bör inte vara några bekymmer om alla sköter sig och ger lite plats åt varann.


Ingen är bättre än någon annan. Bara vissa som är lite snabbare än andra.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Emanuel21 » 18 Jan 2021, 13:42

Blir bara missförstånd så jag lägger ner min begäran...
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by Smurfen » 18 Jan 2021, 14:59

Emanuel21 wrote:
18 Jan 2021, 13:42
Blir bara missförstånd så jag lägger ner min begäran...
Absolut inte. Säger som Fredrik. Vi måste väl föra en dialog.

Men jag tycker verkligen att alla skall tänka att även jag gör fel. För det gör vi.
Och jag lovar att skulle jag vara domare så skulle nog vissa tro att jag gör aldrig fel men även dom skulle få bestraffningar.

Håller med dig om att det kanske varit för lite av den saken men har heller aldrig räknat med att detta skall vara en vm cup utan att ledmotivet är skoj med raceinslag. Självklart utvecklas både vi och cupen och det skall inte stanna av. Både du och jag kör andra klasser så vi har lite att jämföra med.
Men vi är inte riktigt där än.

Jag vill gärna förstå hela din tanke så fortsätt här eller så tar vi en privat dialog om det.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2021.

Post by connysvensson » 19 Jan 2021, 14:45

Jag är tudelad till detta. Race controller är fruktansvärt svårt, jag har varit det några gånger i 1/8 och 1/10 och det är så lätt att man missar saker på banan och så blir folk arga för att man missar, så blir det orättvist ändå för man ser bara vissa saker men inte allt. Olika race controllers agerar olika i olika situationer. Inom SBF finns ju en specifik utbildning just för detta så det kräver en del för att göra det bra och krävs även en hel del erfarenhet. Kan ju tänka mig att det är ännu svårare med 1/5 där det är ännu större bana och svårt att få en översyn. Samtidigt så är det ju inte kul när det uppstår situationer men kanske handlar det om att vi alla ska tänka och vara mer medvetna om detta. Kanske ska vi nämna det ytterligare på förarmötet, handlar om att skapa en kultur av tillit och förståelse. Vi vill inte heller dit andra klasser är idag där det blir ett skitsnack klimat. Ibland uppstår såklart diskussioner även i vår community men jag tycker vi ändå brukar kunna sansa oss till slut och lägga saker bakom oss för att bygga ännu bättre tillit och förståelse till nästa gång.
Så mitt förslag är att vi kanske pratar om det ännu mer på förarmötet och att vi pratar med varandra mellan heaten. Att någon som är bilvändare och ser något går och pratar med vederbörande att det där inte såg så bra ut. Vi kommer aldrig kunna uppnå någon millimeter rättvisa ändå bättre att vi försöker bli mer medvetna om det och har ett öppet klimat där vi faktiskt kan prata med varandra om en händelse utan att man brusar upp och går till angrepp eller försvarsställning. Det är ju alltid bäst om en tredjepart sett situationen som kan bli lite mer opartisk än de som är inblandade.

Det är i alla fall min syn på det hela... :geek:
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests