Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015
Här får ni ventilera frågor och funderingar om cupen och upplägget!
Reglementet:
viewtopic.php?f=55&t=8304
Reglementet:
viewtopic.php?f=55&t=8304
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Gött med lite datum och regler kring cupen
Dock lite jobbigt att ha en FAST pipa på 5b och en Dominator på MT
Dock lite jobbigt att ha en FAST pipa på 5b och en Dominator på MT
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Varför? Jag kör bara på mack bensin. Å då får jag inte vara med ... ?Bränsle = Endast Akrylat med valfri olja.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
och det står max 32cc jag kommer förmodligen köra en 32:a reed med +2 vev.. vilket blir 34cc.. får man inte vara med då?
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Nästan alla motorsporter har reglemente som styr ljudnivå idag.fredrikf wrote:Gött med lite datum och regler kring cupen
Dock lite jobbigt att ha en FAST pipa på 5b och en Dominator på MT
Vi ser gärna att så många som möjligt använder ljuddämpade pipor eller ljuddämpare där det är möjligt att göra det.
En bakhängd V2 Dominator är väldigt enkel, medan en Fast pipa är mycket svårare. Dom som vill anstränga sig och hjälpa till är vi tacksamma för.
Läs det dock inte som ett krav, utan en ren rekommendation.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Som utvecklingen av motorsport och modellbränsle ser ut, faller det sig naturligt att vi också ställer krav på oss som utövar denna gren. Vi har därför bestämt att det ska vara akrylat som bränsle.Lusse wrote:Varför? Jag kör bara på mack bensin. Å då får jag inte vara med ... ?Bränsle = Endast Akrylat med valfri olja.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Egentligen skulle vi dragit gränsen vid 28,5cc och en motor motsvarande en Zenoah 290, men 320 har blivit en så pass vanlig motor att vi inte kände att vi kunde utesluta den.fredlund wrote:och det står max 32cc jag kommer förmodligen köra en 32:a reed med +2 vev.. vilket blir 34cc.. får man inte vara med då?
Gränsen för storkubikare drar vi alltså vid 32cc.
Så för att svara på din fråga, nej, en 320 med en +2 vev är inte godkänd.
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Blir lite tajt när man kör både 2wd och 4wd om det bara är 5 min i mellan heaten.. om det är 10st i varje klass och 5 i varje heat så med lite oflyt kan man ju få flera race i rad, ska man då ha bilen startberedd innan föregående heat är klart. Ska man tanka och fixa lite oxå så måste man ha med dig en mekaniker och en bil vändareDet ska startas ett heat var 15e minut, och därför gäller följande:
•Din bil MÅSTE stå startberedd bredvid banan innan föregående race är slut.
•När målgång i föregående heat är klart och alla bilar gått i mål, startar du din bil och rullar ut till startgridden och inväntar start!
Eller har jag fattat allt helt fel
Hoppas att inte någon blir stött över att jag spånar över upplägget.. iaf absolut inte min mening
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2015
Fast nog är det väl alkylat det handlar om? Akrylat är något annatDave wrote:
Som utvecklingen av motorsport och modellbränsle ser ut, faller det sig naturligt att vi också ställer krav på oss som utövar denna gren. Vi har därför bestämt att det ska vara akrylat som bränsle.
King Motor T1000
TT ZK2
WL V911 micro helisar
TT ZK2
WL V911 micro helisar
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Hahahaha!!!Johan-S wrote:
Fast nog är det väl alkylat det handlar om? Akrylat är något annat
Du har ju såklart rätt!
Beklagar detta!
Har ändrat det nu, och tackar för tillrättavisningen!
Då har man fått lära om, lära rätt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Det kan mycket väl bli så att en deltagare kommer att köra både två och tre heat direkt efter varandra.fredrikf wrote:Blir lite tajt när man kör både 2wd och 4wd om det bara är 5 min i mellan heaten.. om det är 10st i varje klass och 5 i varje heat så med lite oflyt kan man ju få flera race i rad, ska man då ha bilen startberedd innan föregående heat är klart. Ska man tanka och fixa lite oxå så måste man ha med dig en mekaniker och en bil vändareDet ska startas ett heat var 15e minut, och därför gäller följande:
•Din bil MÅSTE stå startberedd bredvid banan innan föregående race är slut.
•När målgång i föregående heat är klart och alla bilar gått i mål, startar du din bil och rullar ut till startgridden och inväntar start!
Eller har jag fattat allt helt fel
Hoppas att inte någon blir stött över att jag spånar över upplägget.. iaf absolut inte min mening
Eftersom vi blandar varannat heat 2wd och 4wd är detta helt enkelt snudd på omöjligt att undvika.
Om man deltar i båda klasserna samtidigt, ingår det också att det blir dubbelt så svårt att klara av, när man då kommer att köra två tävlingar på samma dag.
Att hitta bilvändare tror jag inte blir det största problemet, men det lär helt klart kräva lite planering för att lösa det på ett bra sätt.
Det vi kan göra för att hjälpa till är att se till att det finns ett tydligt tidschema på plats för alla heat under dagen.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Ni som vill ha personliga nummer, glöm inte att beställa dessa enligt tiden som står i reglementet!
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Varför gör ni det? vad är syftet med att blanda? I alla andra tävlingar kör man klasserna i "omgångar". Dvs först kör man alla 2wd heat sen kommer 4wd och sen börjar det om i ett rullande schema... det ger ju folk som vill köra fler klasser en bättre chans? Visst hamnar man i sista 2wd och första 4wd är det ingen skillnad men risken blir ju mindre som jag ser det i alla fall?Eftersom vi blandar varannat heat 2wd och 4wd
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Måste nog hålla med dig Wrep , det känns mer logiskt att lägga upp det på detta vis.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussionstråd - RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2
Bra synpunkt!
Tanken vi har med att mixa racen på det här sättet, är att hålla hela gänget aktiva under hela dagen.
Eftersom vi inte har funktionärer i den utsträckningen vi skulle önska, kommer det här bara att fungera om alla hjälper till lite.
Drömmen hade ju såklart varit att kunnat ha 10-15 funktionärer på varje deltävling och låta deltagarna bara tävla, men där är vi inte än.
Vi tror annars att det lätt blir två läger där ena halvan blir undanskuffad och passiv medan andra halvan tävlar.
Ett mixat upplägg inbillar vi oss också bli mer underhållande och varierande för eventuell publik.
Hoppas att alla som har funderingar och tankar om allt som rör cupen och hela upplägget inte väntar tills första tävlignen med sina åsikter.
Vi har aldrig gjort det här förut, och har ingen aning om vi har siktat rätt, men ju fler synpunkter vi får, desto större är chansen att vi lyckas få till det här till nåt som alla tycker funkar tillräckligt bra!
Tanken vi har med att mixa racen på det här sättet, är att hålla hela gänget aktiva under hela dagen.
Eftersom vi inte har funktionärer i den utsträckningen vi skulle önska, kommer det här bara att fungera om alla hjälper till lite.
Drömmen hade ju såklart varit att kunnat ha 10-15 funktionärer på varje deltävling och låta deltagarna bara tävla, men där är vi inte än.
Vi tror annars att det lätt blir två läger där ena halvan blir undanskuffad och passiv medan andra halvan tävlar.
Ett mixat upplägg inbillar vi oss också bli mer underhållande och varierande för eventuell publik.
Hoppas att alla som har funderingar och tankar om allt som rör cupen och hela upplägget inte väntar tills första tävlignen med sina åsikter.
Vi har aldrig gjort det här förut, och har ingen aning om vi har siktat rätt, men ju fler synpunkter vi får, desto större är chansen att vi lyckas få till det här till nåt som alla tycker funkar tillräckligt bra!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests