Page 3 of 4

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 09:49
by jebogren
har för mig att jag läst att folk sprejar 5-56 i flexrör med teflon i är jag helt fel ute ?

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 10:02
by Diesel
Riktigt trevligt med dessa positiva reaktioner om båten. :thumbsup:

Alla dessa delar ni nämner till LMC är nog bara ett annat namn på produkterna som tillverkas i den fabrik som vi köper båtarna ifrån.
Alla delar finns med i listan som vi har fått av dom .

Det är nog som med flygmotorer....
För exempel. Det finns en fabrik i kina som gör och har gjort i snart 15 år kopior av OS motorer.
Fabriken heter SY Machinery.
Dessa gör dom så kallade ASP motorerna, men dessa även går under namnen : SY Engines, Hobby Planet, CS Model engines, AP Hornet, och säkert en jäkla massa till....

Det är helt enkelt frågan om mängden man beställer , så kan dom döpa det till precis vad som helst.
Vi skulle kunna döpa båtarna till "SKUTAN" om vi skulle köpa en kontainer med båtar.

Nå ja..... jag skall kika lite i listan och ge er lite prisförslag på grejer som min båt är utrustad med .

Återkommer. :thumbsup:

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 10:07
by Diesel
Motorn du refererar till är egentligen en motor som är av fabrikatet CRRC.
Denna fabrik har från början gjort endast flygmotorer.
Nu på senare tid har dom även börjat med båtmotorer. Importören till dessa motorer i Sverige var Above All / Full Kontroll.

Tror dock inte att dom tar in dessa motorer längre

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 10:08
by jebogren
vad kostar båten ?

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 10:59
by Diesel

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 11:01
by Panagiotis

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 20:44
by Diesel
Nu behöver jag hjälp !

Motorn är det faktiskt riktigt bra klipp i . Den är satan i gatan snabb på gasrespons.
Men trots att det känns som att det är bra drag i motorn så är den relativt slö.
Tippar på runt 50 km/h och motorn är riktigt ansträngd.

Och nu kommer min fråga. Propellern som sitter på är en 3 bladig som det står 6717 på.
Jag vill tolka det som att den är 67mm i diameter och har 1.7 i stigning.
Är inte lite på tok för mycket propeller för en 26cc motor ?
Jag tror att en 7014 eller 7016 2 blad ( alltså 70mm diameter och 1.4 eller 1.6 i stigning) skulle nog vara mer passande, eller är jag helt fel på det ?

Tacksam för hjälp och svar.... :worship:

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 20:49
by jebogren
kan inte jätte mycket om propellrar ännu men 7016/2 är typ gräns fall att min pro mod kommer dra runt
så det är nog bara att glömma
jag tror mer på denna 66mm med 106mm i pitch
http://www.ebay.com/itm/3-blade-CNC-707 ... 1478wt_956

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 20:52
by jebogren
eller här en octura
60-65mm i diameter och runt 100 i stigning
vad tror jokerracing om det ?

http://shop.miniracingteknik.se/index.p ... ner1ojd2e7

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 21:09
by jokerracing
Låter som att du har motorn aningen snål. Dom behöver bränsle för att fungera i båt och ge effekt.
Sen är kanske porttiderna inte optimala.
En bra std Zenoah båt brukar kunna gå drygt 75km/h möjligen några km/h till.

Runt 1,4-1,5 i stigning och 65-70mm (men inte över 100mm i stigning).
Är lite svårt att ge ett bra svar, då man inte riktigt vet vad motorn levererar Och hur båten går.

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 21:43
by Diesel
Ja. jag tror att du har rätt vad det gäller proppen. Den är på tok för heftig i stigning och att det är en 3 baldig propp , så gör den nog inte saken bättre.
Jag skall beställa hem lite olika proppar i 2 blads utförande och prova mig fram , men jag tror att en prop som är ca 70mm i diamater och har en stigning på ca 1.4 eller 1.6 är nog rätt så lagom för denna .

Vi får se.... jag återkommer nästa helg när jag har tid att prova igen.

Men vad det gäller inställningen på motorn och bränsle , det är jag väldigt säker på att den är rätt. :thumbsup:

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 25 Sep 2011, 21:57
by jebogren
denna har jag också den är ganska snäll
http://www.ebay.com/itm/Aluminium-prope ... 1155wt_956

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 04 Oct 2011, 20:57
by Diesel
Nu har jag varit ute och provat mig fram med lite olika proppar.
Den som vi får till att fungera bäst ( enligt våra kunskaper) så är det en 678 propeller .
Alltså 78 i diameter och 1.6 i stigning.
Båten pinnar på rätt så bra faktiskt. Långt över förväntningarna.
Dock så går den tungt och känns som att den vill "ploga" i vattnet, alltså trycker ner nosen.
Jag har då fått tipps av andra båtkunniga medlemmar att höja propellern ett par grader, då det visade sig att på min båt är axeln helt spikrak med undersidan skrovet. ( detta är justerbart från fbrik!.)
Tydligen så skall den peka några grader uppåt får att lyfta framändan. Inte fan visste jag det, men man lär så länge man lever...... :thumbsup:
Så nästa prov kommer att ske förhoppningsvis till helgen, om jag hinner med det.
Återkommer med resultat. :rock2:

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 04 Oct 2011, 21:15
by huginen
en propp vill alltid gå rakt i vattnet så ändrar du vinkeln på proppen så höjer eller sänker du fören på båten, ändrar du för mycket så är det stor risk att båten gör en bakåtvolt, visserligen tror jag inte det går att justera den så mycket, bara göra små justeringar åt gången

Re: Nu har jag en BÅT !!!

Posted: 04 Oct 2011, 22:27
by jokerracing
Helt rätt med att vinkla proppen/struten, men det är en sanning med modifikation.

Propellrar kan vara "Lyftande" eller "Inte lyftande"
(båda varianterna finns i olika grader)

Grovt uttryckt.
En lyftande propp lyfter aktern och sänker/trycker ner fören.
En "Ej Lyftande" propp får motsatt effekt.
Vad man väljer är beroende på skrovet och/eller vad man vill ha för karaktär på båten.
Jmf. med stötdämpare och hjulvinklar på en bil.
- så går de kanske att få en lite bättre förståelse och att det kan göra stor skillnad.
Man vill hålla proppen så rak som möjligt utan vinklingar, för att få max effekt rakt fram.
Det är en av anledningarna till att man gör propp modifieringar.
Men sen kan man behöva vinkla i vilket fall för att få ett önskat gångläge på båten.

Lite svårt att förklara i text, men försöker lite översiktligt.
En propp som är spetsig i blad-toppen "släpper vattnet" rakt upp och rakt ner och lyfter därför aktern.
En propp med rundade-toppar, där rullar vattnet av och går mera bakåt, -"Ej Lyftande".
Ett enkelt sätt att se är på vatten sprutet en hög vattenkaskad är en Lyftande propp.
Och Tvärs om, en låg-vattenkaskad, - en låglyftande propp.
Proppar är en vetenskap, så de får räcka med den här förklaringen.
Hoppas de vart begripligt :hmm: